En tankeställare...

Fotboll e dyrt

Jag spelar inte fotboll. Varför ska jag betala för alla knäoperationer som fotbollsspelare ådrar soig.

Jag är inte alkoholist. Låt alkoholisterna betala för avgiftningen, inte oss duktiga!

Ärligt talat:
Jag är glad att fjällräddningen finns och är gratis Det finns många andra skattefinansierade företeelser som jag inte heller använder, men vem vet, en dag så vill man ha det.

Dessutom, är det inte jävligt egoistiskt och sniket att bara vilja betala för det man själv använder. Klart man ska hjälpa de svaga! (Läs Bamse)

P.S. Ta och reta upp er på några andra almäna utgifter istället. Kolla upp hur stor andel av de anställda i ditt landsting som är Läkare, sjuksköterskor eller undersköterskor. Vad gör resten? Nu har du något att hetsa upp dig över! :)
 
texas_jens; sa:
bah!
Många snackar om sunt förnuft och rättvisa, men vari ligger rättvisan att alla skattebetalare betalar för de som ska hämtas i fjällen? Varför ska tex min syrra som aldrig kommer att sätta sin fot fjällen betala???
Och att det skulle vara något problem med en sakförsäkring förstår jag inte heller, det funkar ju alldeles utmärkt för både skidåkning och klättring med mera!!
Nej, låt oss vara fria individer och välja om vi vill ta en försäkring eller om vi vill chansa och i händelse av olycka i fjällen ringa helikopetern och sedan sträcka fram plastkortet! MVH individualisten //texas
Jaså du? Nu handlar räddningtjänst inte bara om fjällen. Vi har en räddningstjänst, akut -och sjukvård över hela landet som vi betalar med skatten. Din syrra kan bli överkörd mitt i stan och hon får all vård hon behöver utan att någon kollar om hon är försäkrad. Hon får ett inbetalningkort på 100 spänn även om hon läggs in på intensiven som kostar 6000 kr om dagen.
Att alla löntagare, även din syster hjälper till att betala, vård, omsorg och även fjällräddning med skattepengar kallades en gång i tiden för 'solidaritet'. Nu har detta ord förpassats till något historikst dunkel för i dag skall alla vara individualister, ha privata pensioner, sjukförsäkringar, läkare och helst en eller flera egna 'polacker'.
Nu envisas Bosse och grabbarna fortfarende att staten - landstinget - skall finansiera förlustaffärer som räddningtjänst men detta förhindrar inte att du kan vara individuell och teckna en "äventyrarförsäkring". :) // Roland
 
texas_jens; sa:
bah!
Många snackar om sunt förnuft och rättvisa, men vari ligger rättvisan att alla skattebetalare betalar för de som ska hämtas i fjällen? Varför ska tex min syrra som aldrig kommer att sätta sin fot fjällen betala???
.....
MVH individualisten //texas
Kanske av samma anledning som din syrra betalar för subventionerad opera och museér, bibliotek, polis, brandkår, parkbelysning......., oavsett om hon vill/behöver använda tjänsterna eller inte. Tanken är att dessa tjänster ska vara oberoende av tjockleken på din plånbok. Sen kanske det är rätt eller fel att sänka skatten och istället kombinera med avgifter på vissa tjänster, men det är delvis en politisk fråga så där drar jag mig ur denna deldebatt.
 
Urinlägget handlade om att:
Fjällräddningen får göra allt fler insatser i Kirunafjällen.
Allt fler turister ger sig ut utan tillräckliga kunskaper.

Inte vilka olika ideologier som man står för. Politik kan man debattera om i något annat forum.

Det man kan utläsa i artikeln är att många i dag är bra tränade och att de flesta har en bra utrustning men att de har en mindre utvecklad fjällkultur med sig när de kommer. En del av problemet är att man har för kort om tid på sig och vill vara så effektiv som möjligt.

Det är precis det där som jag tycker genomsyrar det svenska samhället och många i det här forumet också. Allt och alla ska vara supereffektivt/supereffektiva, man köper dyrt, allt ska t ex vara så lätt som möjligt i packningen (se Klenisartråden) och sist men inte minst så verkar alla vara så säkra på sig själva när det ger "råd" till alla på Utsidan. Jag undrar om många egentligen bara gör det för sitt egos skull eller om de verkligen vill hjälpa dem som frågar, och dem som är nybörjare. Det är Ni och vi andra som tar oss ut i fjällvärden, det är Ni och vi som kan eller rent av hamnar i svårigheter, det är oss som tidningarna skriver om när något går fel. Det var någon i ett tidigare inlägg som sa något bra; att ansvaret även ligger hos Er som är så "duktiga" på att resa tält, som vet bättre än de flesta. Jag tror nog att det behövs en attitydförändring hos en del "proffs". Andemeningen bör vara mer saklig och förstående istället för att man klankar ner och länkar en bild till Utsidan på någon som inte reser sitt tält tillräkligt snabbt. Jag undrar om den stackarn blir hjälpt av det?

Jag skulle vilja se mera medmänsklighet och omtanke, då skulle flera kunna ta till sig en del av all kunkap som många av Er innehar.
 
Ambulans 200kr

För er som inte vet det så kostar en ambulanstransport här i Göteborg minst 200 kr. Sedan kostar det också pengar att få läkarhjälp. Detta har drivits fram delvis pga att för många använder begränsade resurser.
Betänk följande: Du har betett dig som man kan förvänta sig uppe på fjället men ändå skadat dig svårt och akut hjälp är nödvändig. Ni får kontakt med fjällräddningen, men beskedet blir att de redan är ute på uppdrag och måste prioritera. Du blir bortprioriterad. Senare visar det sig att den de plockade ut var en högriskbenägen äventyrare som var ute för att få en kick men det gick åt helvete.
Det är liknade prioriteringar som gör att sjukvård kostar pengar, ambulanser tar en avgift, och räddningstjänsten gör likadant. Så länge resurserna är begränsade (och det är de alltid) så bygger systemet på att det inte missbrukas. När detta sker måste ett filter skapas, och det är just oftast av ekonomisk art. Att lära dessa individer rätt beteende är oftast omöjligt, se hur trafiken fungerar.
Fadderverksamhet är naturligtvis att föredra om det är möjligt.

/Hans
 
chralm; sa:
Hutt; sa:
uao; sa:
Om man tar ut en räddningsavgift så har du ju bara flyttat det sunda förnuftet från huvudet till plånboken........

//Uffe
De utan sunt förnuft har oftast ändå en plånbok. Huvudsaken är att det ger effekt
/Hans

Så när min mor (Som har 30 års fjällvana) föll och bröt axeln så skall hon behöva betala för att hon hämtas av helikopter? Skall hon straffas för at en del andra saknar erfarenhet?

mvh Christian
Hon tillhör väl kategorin med sunt förnuft? Var skriver jag att hon skall betala?
 
Re: Fotboll e dyrt

Vandrare; sa:
Det finns många andra skattefinansierade företeelser som jag inte heller använder, men vem vet, en dag så vill man ha det.

Kärnfrågan här handlar ju inte om de som använder fjällräddningen utan om de som MISSBRUKAR den.

Många har en attityd att "Jag betalar skatt och då ska jag minsann få utnyttja alla skattefinansierade saker precis som jag vill". Problemet är att samhället är inte konstruerat för det.
 
Hej!

Intressant debatt det här och när jag dessutom jobbar på Räddningsverket så kan jag kanske delta med lite information.

I alla fall, för att minska risken för olyckor och begränsa skadan för det finns det enligt en amerikansk skadeforskare nio strategier för detta. Om vi som exempel tar en damm som man kan ramla ner och drukna i och även använder fjällen som exempel kan man göra följande för att minska skadan:

1. Ta bort risken, dvs fyll igen dammen. För fjällen innebär det att vi spränger bort fjällen och bygger en parkeringsplats. Det är kanske inte en lämplig strategi.

2. Separera risken, dvs se till att dårarna inte kommer dit. Flytta på dammen eller flytta på de som inte kan fjällvett. Gör fjällen ointressant kanske? Se till att det får en töntstämpel?

3. Isolera risken, dvs sätt upp ett stängsel runt dammen. Att sätta upp ett stängsel runt fjällen och bara släppa in de som vet vad det handlar om har diskuterats förut men känns rätt främmande.

4. Modifiera risken, dvs göra dammen så grund att man inte kan drunkna eller för fjällens del, gör fjällen säkra. Det är kanske inte ett alternativ som lockar heller med spångar och broar i hela Sarek. Samtidigt så är delar av fjällen modiefierade som tex Kungsleden och där händer inte heller så mycket olyckor.

5. Utrusta för att klara risken, dvs för dammen gäller det att utrusta folk med flytväst och för fjällen att alla skall ha en viss säkerhetsutrustning med sig. Hur detta skall kontrolleras och efterlevas är ganska svårt tror jag. Att informera går alltid men det finns alltid de som faller utanför.

6. Träna och instruera, dvs lär folk att simma om de ramlar ner i en damm, eller för fjällen lär man folk att de skall klara av att röra sig i fjällen utan att de dör. Detta får kanske ske genom infomaterial eller utbildningar där utrustningar köps kanske?

7. Varna för risken, dvs gör folk medvetna om de risker som finns. Då kanske de går till punkt 6 innan de ger sig ut i fjällen

8. övervaka, att kontrollera om folk verkligen inte utsätter sig för några risker i Sarek känns inte heller helt verklighetsanknutet.

9. Rädda om olycka inträffat och återställ, detta är dyrt och den som råkat ut för olyckan får lida för det. Detta är inte så effektivt eftersom det bästa är ju om olyckan aldrig inträffar.

Så där, där har ni 9 riskstrategier och mina direkta tankar, jag har inte någon lösning men ni har kanske?

/Martin
 
1; sa:
Urinlägget handlade om att:
Fjällräddningen får göra allt fler insatser i Kirunafjällen.
Allt fler turister ger sig ut utan tillräckliga kunskaper.

Inte vilka olika ideologier som man står för. Politik kan man debattera om i något annat forum.
--
--
Det var någon i ett tidigare inlägg som sa något bra; att ansvaret även ligger hos Er som är så "duktiga" på att resa tält, som vet bättre än de flesta. Jag tror nog att det behövs en attitydförändring hos en del "proffs". Andemeningen bör vara mer saklig och förstående istället för att man klankar ner och länkar en bild till Utsidan på någon som inte reser sitt tält tillräkligt snabbt. Jag undrar om den stackarn blir hjälpt av det?

Jag skulle vilja se mera medmänsklighet och omtanke, då skulle flera kunna ta till sig en del av all kunkap som många av Er innehar.
Kostnader är ekonomi och statlig/landstingskostnader är politik. Nu har vi en skattefinansierad räddningstjänst och kan lämna den delen av debatten.
Jag ser mig inte som supereffektiv och jag skiver för att delge min uppfattinig här på utsidan. Naturligtvis är all exponering på utsidan av EGO karaktär. Jag har vandrat långt innan utsidan eller internet var påtänkt. Nu sitter vi här och käbblar.
Om någon blir hjälpt av mina inlägg, jag vet inte och det är inte det som är det viktiga. Jag vill bara dela med mig av min 'proffsighet'.
Det gör jag även ute på fjället, jag pratar med alla som vill prata. Det går faktiskt i Sarek men kring Keb är det omöjligt för där rusar alla fram som lemlar. Jag berättar snabbt varifrån jag kommer, vart jag är på väg och frågar detsamma. Det blir en snabbkoll på läget för både mig och den jag möter.
Ibland träffar man de som inte vill prata utan ilar mot nästa etappmål och då är det bara så. Man kan inte heller rusa fram för att stadga upp ett tält som någon annan satt upp men man kan i alla fall inleda ett samtal och höra sig för om planer och vägval och delge sina egena synpunkter. Sedan är det upp till vara och en oavsett erfarenhet.
Jag är ett 'proffs', numera ett proffs som börjar bli rätt sliten och tycker att mitt EGO snackande på utsidan tar alldeles för mycket tid. // Roland
 

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
Re: Fotboll e dyrt

Vandrare; sa:
Jag spelar inte fotboll. Varför ska jag betala för alla knäoperationer som fotbollsspelare ådrar soig.

Jag är inte alkoholist. Låt alkoholisterna betala för avgiftningen, inte oss duktiga!

Ärligt talat:
Jag är glad att fjällräddningen finns och är gratis
...
P.S. Ta och reta upp er på några andra almäna utgifter istället. Kolla upp hur stor andel av de anställda i ditt landsting som är Läkare, sjuksköterskor eller undersköterskor. Vad gör resten? Nu har du något att hetsa upp dig över! :)

Visst finns det mycket att hetsa upp sej för :)
Detta med fjälräddningen är ju bara en liten liten del men ganska intressant eftersom det är ett fåtal av alla de som betalar den som oxå 'utnyttjar' den.
Låt säga att alla vi som betalar skatt fick ett inbetalningskort varje månda specat till fjällräddningen... hur många skulle betala? hur många skulle vägra?
Jag inser givetvis att det är smidigt att sköta en sädan här sak via skattemedel men det är ganska intressant att diskuttera ändå!
Jag inser oxå att jag råkar ha styrt denna tråd en bit off-topic så det kanske är bäst att jag lägger av nu!

MVH jens :)
(som mer än väl utnyttjat (akut)vården som jag betalt för..)
 
På sjön...

... tycks systemet vara något annorlunda. Till största delen utför sjöräddningen av en ideel förening. den betalas via medlemskap och donationer, och besättningarna arbetar ideelt. Givetvis samordnas verksamheten med samhällets resurser.

Kanske kan detta vara modellen för fjället? Ett sjöräddningssällskap på fjället? Så får fjällfolket själva stå för sina kostnader precis som båtfolket?

Som båtägare kan man dessutom vara med i Trossen (eller motsvarande org.) Det innebär att man kan få assistans i situationer som ej är livshotande utan att det kstar skjortan (livräddning är givetvis gratis). T ex om motorn lagt av, eller på fjället, om utrustningen hindrar din framfart.

Nu inser jag givetvis att arbetsmodellen inte är direkt överförbar från vatten till berg, men kanske finns något användbart.

Besök http://www.ssrs.se/ så kan ni läsa mer om hur det fungerar på sjön.

//Anders
 
vad handlar det om?

Jag kan inte läsa länkarna av ngt skäl. Jag undrar lite
lätt vilka de vanligaste situationerna är vid utryckning.
Det enda som verkar ha framkommit är att folk ibland har
för bråttom, t ex därför att fjällresenärer oftast har
returbiljett. Vad exakt det leder till har jag inte lyckats utröna.

När antalet utryckningar ökar, vad är det som tillkommit? Dumhet? Missbruk? Gavs några exempel?

När det gäller råd på Utsidan så erinrar jag mig trådar
om tvätt, vatten och förberedande träning. Jag följde dessa
och det var överlag tålmodiga och konstruktiva svar; en
del verkar ha behov att låtsas något annat. Nu har
det kanske inte så mycket med saken att göra eftersom
det helt säkert är en liten minoritet av noviserna som skriver
hit. Det finns förstås en sorts frågor som jag tror inte bör besvaras
och som jag själv inte tar itu med och det är de som handlar
om snabba korta turer på tre dagar, eller så. Man ska
inte ha bråttom.

il C.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.