En skam för Sverige

http://www.rockandice.com/lates-news/the-tower-climbing-amp-chopping-the-compressor-route

Hej

Det har kommit en bok om den ständigt aktuella Cerro torre-kontroversen.

Hittills har som bekant bara en svensk, Anna-Karin Berggren, nått toppen av fjället. Precis som Kruk och Kennedy städade upp efter Maestri, bör vi som nation ta vårt ansvar och plocka ner kompressorn. Man ska inte skräpa ner i fjällen och inte någon annan stans heller för den delen.

Atlas Copco kanske vill bidra till en uppstädningtur?

/Kaj
 
Varför skall vi svenskar känna ansvar/skam över att Maestri släpade med sig och sedan lämnade en kompressor uppe på berget, han var väl italienare så vitt jag vet?

Sen kan jag inte låta bli att tycka att det är lite coolt att den hänger kvar där uppe, tills någon får den i huvudet förstås, det vore mindre häftigt...
 
...och varför ska Atlas Copco bidra med uppstädningen, bara för att en mediakåt klättrare använde en kompressor som tillverkats av Atlas Copco?
 
Hej allihopa!

Egentligen så skiter jag i nationer och nationalism. Det är bara trams. Vad jag bryr mig om är hur vi klättrar, inte vad. Jag använde bara kompressorn och valet av trådtitel som ett retoriskt medel för att sätta boken i ett mer lokalt sammanhang.

Det vore kul om någon plockade ner schabraket och det vore lite extra skojigt om det gjordes av svenskar. Atlas Copco är (eller var?) svenskt, därav den nationalistiska vinkeln.

Hur som helst så ser jag fram emot boken!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Hej

Jao du har rätt! Skrev mitt tidigare inlägg lite stressat, därav förvirringen.

Hur som, så ser jag fram emot boken och det vore kul om någon städar bort kompressorn från fjället.

Hoppas detta inlägg är tydligare!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Som vandrare ute i skog och på fjäll så finns det inget som är så självklart att man tar med sig hem det man tar med sig ut om man inte eldar upp en del saker som går att elda upp. Tvärtom verkar råda många som klättrar. Fattar inte vart de fått den dåliga moralen ifrån.

Helt plötsligt är det coolt att människor skräpar ned bara det är på ett högt berg. Nä, skärpning !

Mvh / Johannes
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...