Sex saker vi ska göra innan vi dör

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
1- Skriv ihop. Gå in på skrivihop.nu och surfa runt lite.
2- skriv ihop ämnets två första ord.
3- nu blir det mycket roligare frågeställning!
4- ...
5- ...
6- ...

Climb some place old: Räknas Häggsta? Ja, i så fall. Har gjort Sveriges första sittstart Ledknäckaren i Rosendal också. Sattes upp kring 74! Fint problem.

Do a first ascent: Ja!

Replace the worn-out anchor on a route you didn’t put up: Ja, många!

Go ice climbing: Är det verkligen ett måste? Jag är sjukt osugen. Övertyga mig gärna.

Climb a tower: La Ley Del Deseo på Mallorca. Kanske mer en spira, men en oförglömlig upplevelse. Rekommenderas!

Get benighted: Spännande! Inte gjort.

Kan tycka att "Projekta något stenhårt under lång tid." skulle passa bra till listan. Det är en krävande och speciell process. Både fasansfullt och underbart.

Får väl svara själv också.

Climb some place old:
Jag har klättrat i Utby, visserligen är det blandat gammal etik, med ny etik.
Do a first ascent:
Jag har gjort lite nyturer i både Norge och Sverige.
Replace the worn-out anchor on a route you didn't put up
Hmmm, om John Liungman betalade för ankaret, men jag släpade det hela vägen upp till toppen (6 replängder?), får jag halva äran då?
Go ice climbing
Check, och som svar på frågan om man verkligen måste. Motfrågan är, är det verkligen lämpligt att låta bli? Tänk om det faktiskt är roligt? Vad du missar!
Climb a tower
Näpp...
Get benighted
Näpp...

Alla utom nummer fem på listan har jag klarat av.

Climb some place old:
Wales och peak district får räknas som gamla områden, en del leder är från slutet 1800talet
Do a first ascent:
Till och med döpt ett par toppar och berg
Replace the worn-out anchor on a route you didn't put up
Nästan alla ankare här är bara lite repsnöre så javisst
Go ice climbing
märklig sak på en bucket list
Climb a tower
Inte än
Get benighted
Det är väl inget speciellt, prova bemorninged, dvs att man fortsätter klättra genom natten och det hinner bli ljust innan man är nere :)

Gjort allt utom bytt ut ankare och blivit "benighted". Den är skum den där sista "get benighted". All-nighters har jag hamnat i oplannerat ett par gånger. Varför skulle jag stannat upp och glott på stjärnorna istället för att ha fortsatt jobba för att komma därifrån?

Gjort allt utom bytt ut ankare och blivit "benighted". Den är skum den där sista "get benighted". All-nighters har jag hamnat i oplannerat ett par gånger. Varför skulle jag stannat upp och glott på stjärnorna istället för att ha fortsatt jobba för att komma därifrån?

Om orienteringen är för svår i mörker. Om man inte tagit pannlampa med sig, om någon har skadat sig osv osv. Många bra skäl för att stanna kvar där man är efter det har blivit mörkt

Är inte all klättring bara en kamp att komma ifrån leden? Att man ska klara leden så att man kan göra något annat sen, kanske dricka öl. Redan vid insteget är vilken led bara en process att ta sig därifrån. Eller har jag fel?

Om orienteringen är för svår i mörker. Om man inte tagit pannlampa med sig, om någon har skadat sig osv osv. Många bra skäl för att stanna kvar där man är efter det har blivit mörkt
Ja, men inga av dessa anledningar är enligt mig något att sträva efter att ticka av på sin bucketlist. Läser man hans anledningar så ska min sitta och kika på stjärnorna och begrunda livets mening. Vill man göra det kan man klättra en bigwall med avsiktlig övernattning, inte försöka glömma sin lampa eller bli skadad.
Är inte all klättring bara en kamp att komma ifrån leden?
Jag ser lite skillnad mellan en lätt vandring ned från Presten i midnattsolen och firningar hela natten lång med stelfrusna rep i snöstorm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips