Sex saker vi ska göra innan vi dör

1- Skriv ihop. Gå in på skrivihop.nu och surfa runt lite.
2- skriv ihop ämnets två första ord.
3- nu blir det mycket roligare frågeställning!
4- ...
5- ...
6- ...
 
Climb some place old: Räknas Häggsta? Ja, i så fall. Har gjort Sveriges första sittstart Ledknäckaren i Rosendal också. Sattes upp kring 74! Fint problem.

Do a first ascent: Ja!

Replace the worn-out anchor on a route you didn’t put up: Ja, många!

Go ice climbing: Är det verkligen ett måste? Jag är sjukt osugen. Övertyga mig gärna.

Climb a tower: La Ley Del Deseo på Mallorca. Kanske mer en spira, men en oförglömlig upplevelse. Rekommenderas!

Get benighted: Spännande! Inte gjort.

Kan tycka att "Projekta något stenhårt under lång tid." skulle passa bra till listan. Det är en krävande och speciell process. Både fasansfullt och underbart.
 
Får väl svara själv också.

Climb some place old:
Jag har klättrat i Utby, visserligen är det blandat gammal etik, med ny etik.
Do a first ascent:
Jag har gjort lite nyturer i både Norge och Sverige.
Replace the worn-out anchor on a route you didn't put up
Hmmm, om John Liungman betalade för ankaret, men jag släpade det hela vägen upp till toppen (6 replängder?), får jag halva äran då?
Go ice climbing
Check, och som svar på frågan om man verkligen måste. Motfrågan är, är det verkligen lämpligt att låta bli? Tänk om det faktiskt är roligt? Vad du missar!
Climb a tower
Näpp...
Get benighted
Näpp...
 
Alla utom nummer fem på listan har jag klarat av.

Climb some place old:
Wales och peak district får räknas som gamla områden, en del leder är från slutet 1800talet
Do a first ascent:
Till och med döpt ett par toppar och berg
Replace the worn-out anchor on a route you didn't put up
Nästan alla ankare här är bara lite repsnöre så javisst
Go ice climbing
märklig sak på en bucket list
Climb a tower
Inte än
Get benighted
Det är väl inget speciellt, prova bemorninged, dvs att man fortsätter klättra genom natten och det hinner bli ljust innan man är nere :)
 
Gjort allt utom bytt ut ankare och blivit "benighted". Den är skum den där sista "get benighted". All-nighters har jag hamnat i oplannerat ett par gånger. Varför skulle jag stannat upp och glott på stjärnorna istället för att ha fortsatt jobba för att komma därifrån?
 
Gjort allt utom bytt ut ankare och blivit "benighted". Den är skum den där sista "get benighted". All-nighters har jag hamnat i oplannerat ett par gånger. Varför skulle jag stannat upp och glott på stjärnorna istället för att ha fortsatt jobba för att komma därifrån?

Om orienteringen är för svår i mörker. Om man inte tagit pannlampa med sig, om någon har skadat sig osv osv. Många bra skäl för att stanna kvar där man är efter det har blivit mörkt
 
Gjort allt utom bytt ut ankare och blivit "benighted". Den är skum den där sista "get benighted". All-nighters har jag hamnat i oplannerat ett par gånger. Varför skulle jag stannat upp och glott på stjärnorna istället för att ha fortsatt jobba för att komma därifrån?

Är inte all klättring bara en kamp att komma ifrån leden? Att man ska klara leden så att man kan göra något annat sen, kanske dricka öl. Redan vid insteget är vilken led bara en process att ta sig därifrån. Eller har jag fel?
 
Om orienteringen är för svår i mörker. Om man inte tagit pannlampa med sig, om någon har skadat sig osv osv. Många bra skäl för att stanna kvar där man är efter det har blivit mörkt
Ja, men inga av dessa anledningar är enligt mig något att sträva efter att ticka av på sin bucketlist. Läser man hans anledningar så ska min sitta och kika på stjärnorna och begrunda livets mening. Vill man göra det kan man klättra en bigwall med avsiktlig övernattning, inte försöka glömma sin lampa eller bli skadad.
Är inte all klättring bara en kamp att komma ifrån leden?
Jag ser lite skillnad mellan en lätt vandring ned från Presten i midnattsolen och firningar hela natten lång med stelfrusna rep i snöstorm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Hissa upp saker Klättring allmänt 6
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
desmo79 Upphittade saker vid Ågelsjön 27/7 Klättring allmänt 0
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40
Tekku Hur ska jag vårda mina fötter? Klättring allmänt 7
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
Iggle Hur ska ja hitta motivationen igen? Klättring allmänt 12
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
tobbe 2 Kalymnos 7-21 aug, nån mer som ska dit? Klättring allmänt 0
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
tobiastalltorp Nybörjarskor - vad ska jag tänka på? Klättring allmänt 12
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
yogafreak Klätterhjälm ska köpas! Klättring allmänt 9
helenabrogren Någon som ska på Open Womens Mountaineering Festival i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
pecall Hur andremannen inte ska placera sig Klättring allmänt 11
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
Milosz Hur mycket ska en klätterkurs kosta? Klättring allmänt 9
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
Vandrare Vad ska jag göra i mellandagarna? Klättring allmänt 0
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
5.10 Vem Ska man tala med? Klättring allmänt 1
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.