En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor)

Hej!

Sovsäck

Jag ska upp till Ammarnäs i slutet på nästa vecka. Vi kommer att vandra i ca 5 dagar. Eftersom jag tidigare inte hållt på med frilufsliv på detta sätt (någon kanothajk kanske), så behöver jag råd vad det gäller sov-prylar och även kläder att ha på sig under vandringen.

Köpte igår en Everest-säck som komforten låg på -0.6 och extreme på ca -16. Den hette Everest Classic SR -0.6. Kände lite på den nu när jag kom hem och kröp in i den med. Inidan, som var glansig gjorde ju att man gled omkring efter ett tag - det kändes sådär. Dessutom trilskades dragkedjor osv när jag väl skulle ut (mm..viss panik). Formen var lite väl "vid" med tyckte jag.

Vad finns det för bra och prisvärda sovsäckar för runt, låt säga 500-600 kronor och som funkar nu i Ammarnäs (vet att det är minus där på natten, eller i alla fall på väg att bli) - MEN - som även fungerar bra övriga säsonger, framförallt vår och sommar, utan att det blir för varmt?

Vandrarbrallor

Vad ska man ha för byxor att vandra i då? Ska man ha typ thermobrallor, eller ska man ha ett par M90 (militärens) - eller ska man helt sonika köra på ett par tunna, "riktiga" vandrarbrallor?

Regnplagg

Har ett "regnkit", men jag vette sjutton om det är så bra. Det är ett NorthBend med både över och underdel. Får dock känslan av att när det regnar ordentligt, så står den inte emot. Ska man bara köpa ett vanligt - helt tätt ställ billigt?

Stort tack på förhand för tips! =)
Behöver egentligen fler råd, men vill inte komma med allt på en gång.. *s*

Fredrik
 
2 tips!

Första: Är du inte nöjd med det du köpt (sovsäck) lämna tillbaka den!
Andra: Sök!!!!!! Det finns hundratal liknande trådar. Det är lättare om du söker reda på två, tre alternativ av var kategori som vi kan diskutera.

Jag är tex mycket nöjd med min regnjacka från ITAB, m/90 regnbyxa,m/90 värmetröja, m/90 fältbyxa alla jätte billiga men har en sovsäck, Mountain Equipment Helium 400 inte jätte billig.

Om du nu skall köpa ny utrustning så titta in på fjäderlätt.se och läs om tre för tre eller sök på forumet efter det samma.
 
Jag kör själv M90 i alla väder, vår-höst (även vintertid men då tältar jag iofs inte ute).
Det är enkelt att klä på sig mer under och över. Ett par täta regnbrallor fungerar även som vindskydd om det skulle kyla på. Gör plats för ett par långkalsingar så står Du Dig bra på fjället.

tycker i alla fall jag...

/Peter
 
Jag tycker den är skönt att vandra i piratbyxor!
Och har man kängor så är det ju inte så mycket hud som exponeras heller, men det är väldigt mycket skönare än med hellånga byxor. (och vill man skydda huden upp till knäna så kna man dra upp sockarna)
Vill jag ha hellånga byxor så drar jag på regnbyxorna (itab packaway, med insydd dragkedja), men jag känner inget sånt behov under vandring..

Mina är sydda i nått ganska tätvävt polyestertyg som inte stretchar alls och fodrade med nätfoder, kostade 100 kr på en marknad.
 
Tack!

Mmm... M90 biten har jag varit inne på. Nu blev det dock ett par lite tunnare vandrarbrallor som jag tror kommer funka bra. Sovsäcken...jo, den duger åt mig. Köpte ett inläggslakan för att få några grader till om det kniper. Det var även någon utförsäljning på Exercishuset på Heden (Göteborg) i helgen , så jag har fiskat lite strumpor, ställ och så därifrån. =) Ska ta ett kik på lite annat med i veckan innan jag ger mig av.

Tack för era svar! =)

Fredrik
 
Vi säger en vandring på ca 5 dagar... brukar det räcka med ETT underställ (över och underdel). Likaså EN fleece funkar la? Sockor (ull) och de under (tunnare), ska man räkna på typ 1 par / 2 dgr eller så? *klura* =) Dum fråga, men känner mig rätt osäker inför den här vandringen. Har ju inte kommit igång riktigt än med "sådant här" trevligt. =P

Fredrik
 
Du kanske ska ha ett underställ som du sover i. Att använda det du gått i under dagen är ingen hit då det är fuktigt.

Är det kallt kan man förstärka sovsäcken med ett påslakan.

Se till att underställen är i syntet eller ull.
 
Jag brukar köra samma underställ och kläder hela veckan.
Flera tunnare plagg än ett tjockare.
Strumpor och kalsingar byter jag varje dag men jag brukar försöka tvätta så det räcker med 3-4 par. (jag är en sån som har dubbla strumpor i kängorna och så jag har då två uppsättningar.

"hellre skitig än kall" brukar jag tänka.

/Peter
 
Ok. Då är jag på det klara. Kör ett u-ställ till osv och ett till vanlig vandring. Det inlägget till sovsäcken var i syntet. Ekonomin fixade inte silkeslakan. =P Tänkte själv köra dubbla uppsättningar strumpor, ull ytterst och andra, tunna syntet innerst. Fick tips om detta bl a för att minimera skavrisken mm. =)

Tack för alla råd! =)

Fredrik
 
Jag gillar personligen inte syntetstrumpor utan kör bomull/ylle i mina strumpor.

Är Du orutinerad att gå föreslår jag några kortare promenader hemma med packning.
Då lär Du Dig hur just Dina fötter fungerar.
Det är inte skoj att komma upp på fjället och upptäcka att man får blåsor.

Lycka till!
Gillar Ammarnäsfjällen själv så jag är bara liiiite avis!

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.