En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?

Tack - all tips kollas upp. Fixa extrahål och korta av armband är jag mästare på :p
Den heter traverse alpha. Men den görs inte längre. Kompass, gps och barometer. Jag har haft den till träning och jakt. Jaktläget är svinbra. Registrerar position och riktning vid skott så om man mot förmodan skulle missa målet så har man iaf bra grundinfo för eftersök. Ingen inbyggd puls (man måste ha pulsband), månfaser är inbyggt. Brukar ladda dem var tionde dag om jag använder löpläget ett par ggr i veckan och då är det högupplöst data. Gillar inte Garmins prylar tyvärr.
 
Den heter traverse alpha. Men den görs inte längre. Kompass, gps och barometer. Jag har haft den till träning och jakt. Jaktläget är svinbra. Registrerar position och riktning vid skott så om man mot förmodan skulle missa målet så har man iaf bra grundinfo för eftersök. Ingen inbyggd puls (man måste ha pulsband), månfaser är inbyggt. Brukar ladda dem var tionde dag om jag använder löpläget ett par ggr i veckan och då är det högupplöst data. Gillar inte Garmins prylar tyvärr.
Då får jag kolla på efterträdarna. Känns som det vore ungefär rätt fokus i alla fall.
 
Då får jag kolla på efterträdarna. Känns som det vore ungefär rätt fokus i alla fall.

Det finns väl inga direkta efterträdare till Traverse-serien. Det närmsta är väl Suunto Race och Suunto Vertical, men då får du samtidigt en massa träningsfunktioner på köpet, varför priset sticker iväg
/Niklas
 
Senast ändrad:
Det finns väl inga direkta efterträdare till Travetse-serien. Det närmsta är väl Suunto Race och Suunto Vertical, men då får du samtidigt en massa träningsfunktioner på köpet, varför priset sticker iväg
/Niklas
Haha. ja. Har just insett att jag redan varit där och kikat. Dyra avdelningen ;)
Men Suunto säljer även renoverade äldre modeller, bland dem Traverse Alpha.
Det här kommer att ta tid ;)
 
Jag är inne på min 6:e GPS-klocka. Det är cirka 20 år sedan jag skaffade min första. Jag har använt klockor från Garmin och Polar. En del har gått sönder, andra har blivit tappade. En Garmin med touch-screen fungerade så dåligt att jag slängde skiten...

Jag har i alla fall haft svårt att veta exakt vad jag tycker om på varje modell innan jag provat.

T.ex. Garmin Fenix v. 6-7 med solcell verkar göra mycket av det du vill. En sådan brukar gå att hitta begagnad för en rimlig peng när "alla" vill ha klockor med OLED-skärm.

Jag tror du kommer att bli besviken på navigeringsfunktionaliteten på en GPS-klocka när du börjar använda den. För att navigering ska fungera för mig behövs en tillräckligt stor skärmyta. Det har inte en GPS-klocka. Min nuvarande klocka (Garmin Fenix 6) har karta. Jag har typ tittat på den en gång för att sedan aldrig mer använda den biten. Navigation på mobilen, eller för den delen på en dedikerad GPS fungerar för mig långt bättre.

Därför tror jag det är en bra ide att börja med begagnat, och se vad som fungerar för dig. Det blir billigare så.
 
Vad solceller beträffar, så kan de göra stor skillnad på batteritiden hos riktigt batterisnåla klockor, som t.ex. Garmin Instinct.

Däremot har solceller en marginell betydelse för batteritiden på Fenix-modellerna och finns inte ens som tillval på Epix (AMOLED).

Vad navigeringen beträffar, så är nog själva funktionaliteten ganska lika mellan en kartförsedd Fenix och en handhållen frilufts-GPS.

Däremot blir ju klockskärmen mycket mindre än skärmen hos en handhållen frilufts-GPS, varför du får räkna med att behöva plocka fram papperskartan betydligt oftare när du använder klockan för navigering.

Å vad själva klockskärmen beträffar, så finns ju strömsnåla MIP-skärmar, som stödjer upp till 64 färger och mer strömkrävande AMOLED-skärmar, som stödjer hela 65000 färger. Gör som sagt stor skillnad när kartor visas.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Några gånger har jag haft stor nytta av att ta upp ett fönster med mitt aktuella färdspår på gpsklockan. En gång för att hitta en tappad kamera i skog och ett par gånger på skridskoturen i förrgår för att hitta tillbaka till platser där vi hittat landstigningar när det var landlöshet och svagt kring en udde.

Störst nytta av liknande funktion dvs Tracback hade jag vid en toppbestigning på skidor av Sälka. Det började blåsa, snöa och skidspåren försvann samtidigt som det blev mkt dålig sikt i molnen som drog in. Då enkelt att följa gpsspåret nedför tills vi kom under molnbasen.

Thure
 
Senast ändrad:
När du ändå pratar med supporten...
Det är inte så att klockans "färdspårsminne" frigörs redan när du synkar med telefonen, även om telefonen i sin tur inte har kontakt med omvärlden?
Det KAN vara så, men det KAN också vara så att telefonen behöver vara uppkopplad för att klockan skall våga släppa ifrån sig minnet.
OM det är så så är ju minnesproblemet mindre, förutsatt att du även har mobilen med.
 
Några gånger har jag haft stor nytta av att ta upp ett fönster med mitt aktuella färdspår på gpsklockan. En gång för att hitta en tappad kamera i skog och ett par gånger på skridskoturen i förrgår för att hitta tillbaka till platser där vi hittat landstigningar när det var landlöshet och svagt kring en udde.

Störst nytta av liknande funktion dvs Tracback hade jag vid en toppbestigning på skidor av Sälka. Det började blåsa, snöa och skidspåren försvann samtidigt som det blev mkt dålig sikt i molnen som drog in. Då enkelt att följa gpsspåret nedför tills vi kom under molnbasen.

Thure
Det är just den sortens situationer som fått mig att "villhöva" en GPS-klocka.

Tycker du att en underliggande kartbild är till hjälp i sådana lägen, eller går det lika bra med bara själva spåret? Mina repkamraters klockor hade "riktig" kartnavigering allihop, och de (alltså kamraterna...) hävdade att det var stor skillnad.

Fast de höll sig alla med fasligt stora modeller, som jag inte kunde ha på handleden ens för att testa en stund :p. Så där sitter jag med en intressekonflikt, både vad gäller klockans/displayens storlek och batteritiden.
 
När du ändå pratar med supporten...
Det är inte så att klockans "färdspårsminne" frigörs redan när du synkar med telefonen, även om telefonen i sin tur inte har kontakt med omvärlden?
Det KAN vara så, men det KAN också vara så att telefonen behöver vara uppkopplad för att klockan skall våga släppa ifrån sig minnet.
OM det är så så är ju minnesproblemet mindre, förutsatt att du även har mobilen med.
Jo, tänkt tanken och ska fråga. Vore egentligen märkligt om det inte gick. Klockorna verkar ju ha bluetooth m m allihop.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.