En liten Sarekrapport

Vandrade 9 - 16 juli från Tjålle (SO Rinim med helikopter), via Vassjavagge och Vassjalåptå ner i Rapadalen, sedan Snavvavagge och ut över Pielaslätten via bron i Guhkesvagge till "vita stenen" N om Guordesluoppal (helikopter). Främsta syftet var att skåda fågel och inventera växter vid Låddepakte. Vädret var minst sagt växlande med ca 25-gradig värme i början och slutet och däremellan regn, kyla och nysnö på fjälltopparna. Vattenmängderna något mindre än "normalt", dvs inga svåra vad. Mycket lämlar i år och även en hel del gråsiding. Märkligt nog ytterst lite rovfåglar (dock en hel del fjällabb). Även sparsamt med sjöfågel, vadare och småfågel. Vi gjorde dock flera fina växtfynd t ex fjällarnika, lappveronika, lappgentiana, krusbräken, fjällblära och isstarr.

Magnus
 
Hej Magnus! Kan vi ha träffats den 11/7 i Jilávágge? Jag och min följeslagare Mattias var på väg ner i Rapadalen då. Vad gäller rovfåglar har vi ungefär samma intryck, dock var det fler fjällvråkar än jag tycker att man brukar se. Men vi såg inga falkar i Sarek (däremot i Padjelanta). Åtminstone någon tornfalk eller stenfalk brukar man kunna se. Ej heller jorduggla.

Vad gäller vattennivåerna tyckte vi att de var höga i alla glaciärjokkar. Smájllájåhkå var ett veritabelt monster vid bron vid Skárjá och Ráhpaädno var mer fylld än jag sett den någonsin tidigare. Men ni var i och för sig några dagar senare ute än vi, det blev kallt efter den 11:e juli.

Hade ni intressanta fåglar vid Låddebákte? Dokumenterade hussvalebon i branten?

Bästa hälsningar /Hans
 
Vad gäller vattennivåerna tyckte vi att de var höga i alla glaciärjokkar. Smájllájåhkå var ett veritabelt monster vid bron vid Skárjá och Ráhpaädno var mer fylld än jag sett den någonsin tidigare. Men ni var i och för sig några dagar senare ute än vi, det blev kallt efter den 11:e juli.

Bästa hälsningar /Hans

Rapa var mao ord inte vadbar? Det är visserligen ca 3 veckor kvar tills jag kommer dit, men det låter som att det kan bli omplanering på plats.

Mvh
Peter P.
 
Rapa var mao ord inte vadbar? Det är visserligen ca 3 veckor kvar tills jag kommer dit, men det låter som att det kan bli omplanering på plats.

Mvh
Peter P.

Nej, att försöka sig på Rapavadning var inte att tänka på för oss, någonstans. Varmt både dagar och nätter under ganska lång tid hade orsakat massor med slammigt glaciärvatten.

Det kan förstås hinna ändra sig många gånger tills du ska gå. En idé kan vara att bevaka vädret. Om det blir en period av kyla precis innan du är där kan man hoppas på lågt vatten. Det kan nog räcka med att det är kallt under nätterna så sjunker nivåerna.

Men sedan är det ju så att man i förväg aldrig kan vara säker på att Tielmavadet fungerar ;). Man ska alltid ha ett reservalternativ.

Lycka till med planerandet! /Hans
 
Hej Hans - ja det var nog vi som träffades. Vi hade totalt under veckan bara 2 stenfalkar (en häckning), 1 fjällvråk och 1 havsörn när det gäller rovfåglar. I övrigt också skralt med fågel, men som sagt lite mer intressant på växtsidan.

När det gäller vattennivåerna gick vi också längre österut än er, med mindre nederbörd vilket säkert påverkat. Vi tyckte allmänt sett att det var ganska låga flöden i Vassjajågåsj, Guhkesvaggejåhkkå m fl.

Lite om myggen också som var sparsam på kalfjället (till skillnad mot förra året på vissa delar), men ymniga i den delen av Rapadalen som vi gick (Alep Vassjajågåsj - Skårkistugan).

Hälsn Magnus
 
Vi gjorde dock flera fina växtfynd t ex fjällarnika, lappveronika, lappgentiana, krusbräken, fjällblära och isstarr.

Jag stötte också på en fjällarnika i Sarek, Kåtokvagge för ett par veckor sedan - tror nästan det var första gången!

Märklig växt; ett enda ensamt, tämligen högväxt ex i den karga miljön!
 

Bilagor

  • arnika.jpg
    arnika.jpg
    197.6 KB · Visningar: 596
Hej - fint foto på fjällarnikan i Kåtokvagge. Ibland ser man bara ett enda blommande exemplar, men det brukar ofta finnas bladrosetter av vegetativa exemplar. Var i Kåtokvagge fann du den? Den är inte tidigare noterad i dessa trakter, närmaste fyndet är nog från Lullihavagge som jag gjorde för några år sedan. Lägg gärna in uppgiften om fjällarnika och andra intressanta fynd på www.artportalen.se.

Hälsningar
Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.