En kniv(ig) fråga?

Re: Re: Fråga på knivdesign

dePaul; sa:
1. Normalt sett vill man ju ha eggen att börja så nära parerskyddet som möjligt (Mora).

2. Är syftet att kunna finlira med att hålla pekfingret framför skyddet eller har uttaget någon helt annan praktisk funktion?

3. Förutom Nordell och Knivkompaniet har du, Paul, några tips om någon bra hemsida för knivdesign?
1. Vad som är normalt för en kniv är onormalt för en annan, beroende på det planerade anv. området. Dessa två knivar är som bekant helt olika i sina arbetsuppgifter.

2. Påängen är att man i samband med intrigata snitt eller för att få mer kraft flyttar greppet ett fingergrepp längre upp mot bladtippen.

3. Tyvärr är Sverige inget stort "knivland". De du nämner är i stort sett de enda seriösa sådana. Om du däremot förstår engelska så finns det ett antal om du googlar runt lite.

~Paul~

PS Varför inte fråga på Svenska Knivföreningens sajt?
http://www.svenskkniv.se/sv.knivmakare.htm
[/QUOTE]

OK, tack Paul. Det var ungefär som jag trodde alltså. Fördjupningen på knivryggen verkar också vara med tanke på finlir.

Jag har hittat en del knivtillverkaramatörhemsidor som visserligen är intressanta, men oftast inriktade filning och slipning. Inte så mycket designdiskussion hittills.

Skulle vilja förstå hur de olika knivutformningarna optimerar olika användningsområden, brett/smalt, tjockt/tunt blad, lång, flack sekundärfas vs kortare, brantare, o s v.

Du nämnde tidigare att tyngdpunkten på kniven ligger strax bakom guarden. Vilka fördelar har man då? Mer lätthanterlig kniv?
 
Re: Re: Re: Fråga på knivdesign

Eärendil; sa:
1. Fördjupningen på knivryggen verkar också vara med tanke på finlir.

2. Skulle vilja förstå hur de olika knivutformningarna optimerar olika användningsområden, brett/smalt, tjockt/tunt blad, lång, flack sekundärfas vs kortare, brantare, o s v.

3. Du nämnde tidigare att tyngdpunkten på kniven ligger strax bakom guarden. Vilka fördelar har man då? Mer lätthanterlig kniv?
1. Ja

2. Du har precis berört det mest komplicerade ämnet. Det går inte att förklara med enkla formuleringar på Utsidans Forum. Mitt råd är således: Läs så mycket du kan gällande stål och bladgeometri. Börja med de olika amerikanska forumen och böcker i ämnet.

3. Ja. En sådan kniv blir mer lätthanterlig men framför allt så blir du inte uttröttad vid långvarigt bruk. Genom att fördela tyngden korrekt så kan även en större och tyngre kniv kännas bekväm under ett långt och tröttande arbete (t ex slankapning ;))

~Paul~
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Re: Re: Fråga på knivdesign

dePaul; sa:
2. Påängen är att man i samband med intrigata snitt eller för att få mer kraft flyttar greppet ett fingergrepp längre upp mot bladtippen.

missförstå mig inte, jag tycker att det är kanon att dom flera nu insett konstruktionsmissen med ett för långt avstånd till eggen försämrar momentet och därför ökat avståndet ytterligare och gjort plats för ett finger.. MEN jag lövar att det kommer att göra ont åtta helvete när man kapar slanor och halva stödet är den hårda knivryggen.. jag tror alla som testat enl "kapa skittjocka slanor" tråden fattar det nu.. annars tycker jag att det e skitsnugga knivar, inget snack om den saken, troligtvis mer en desajnprodukt än en funktionsprodukt.. (Mora är som vi alla vet en 100% funktionsprodukt.. även om den e snygg som attan oxå) ;)
 
Det är som sagt två helt olika knivar med olika arbetsuppgifter. Ja, den är väldigt snygg. Dock skulle jag personligen föredra de större varianterna i Fehrmanns line-up.

~Paul~
 
Re: Re: Re: Fråga på knivdesign

-PaTRiC-; sa:
dePaul; sa:
2. Påängen är att man i samband med intrigata snitt eller för att få mer kraft flyttar greppet ett fingergrepp längre upp mot bladtippen.

missförstå mig inte, jag tycker att det är kanon att dom flera nu insett konstruktionsmissen med ett för långt avstånd till eggen försämrar momentet och därför ökat avståndet ytterligare och gjort plats för ett finger.. MEN jag lövar att det kommer att göra ont åtta helvete när man kapar slanor och halva stödet är den hårda knivryggen.. jag tror alla som testat enl "kapa skittjocka slanor" tråden fattar det nu.. annars tycker jag att det e skitsnugga knivar, inget snack om den saken, troligtvis mer en desajnprodukt än en funktionsprodukt.. (Mora är som vi alla vet en 100% funktionsprodukt.. även om den e snygg som attan oxå) ;)
Möe skit i de om man säger så ;)
 
Re: Re: Re: Re: Fråga på knivdesign

Möe skit i de om man säger så ;)
[/QUOTE]Ledsen, vet inte riktigt vad du syftar på Sune :( ??

~Paul~
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.