En jacka för den som svettas mycket i ryggen?

Jag söker efter en jacka som är bra för en som svettas mycket i ryggen. Vill ha vind och vattentät. Ska gå att använda året runt även för vardagsbruk. Prisklass: 5000kr. Någon här som har bra tips?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Men skall den ventilera effektivt, så blir det ju svårt att få den helt vind- och vattentät. Förutom cykeljackor, så finns det också löparjackor med bra ventilation på ryggen.

Outdoor Research mentor jacket. Hellånga dragkedjor i sidorna gör att man kan öppna upp den helt och vid behov dra upp ryggstycket, t ex när man bär ryggsäck. Jag har haft min i snart två år och är väldigt nöjd, helt klart den bästa jacka jag ägt och har som sagt mycket bra ventilation. Har funnits/finns på addnature. Jag köpte dock min hos backcountry.com i USA.

http://www.outdoorresearch.com/site/m_s_mentor_jacket.html

Tack för allas svar. Jag kom på också att det bör vara tystare än de andra jackor då jag vill fota djur ute i naturen. Finns det något på naturkompaniet som är bra då jag har Naturkompaniet här jag bor. Vad tror ni om Tierra gore-tex jackor? men jag antar att cykelkläder är bättre?

Ventilerar den bra? Det är egentligen viktigast för mig att en jacka ventilerar så bra som möjligt och tyst i andra hand.

annars ser Outdoor Research mentor jacket jättebra ut men var finns det att köpa i Sverige?

Ventilerar den bra? Det är egentligen viktigast för mig att en jacka ventilerar så bra som möjligt och tyst i andra hand.

annars ser Outdoor Research mentor jacket jättebra ut men var finns det att köpa i Sverige?

Då var det ju det också.. Addnature har haft den i sitt sortiment på nätet för inte så länge sedan. Nu ser jag den dock inte men om du är intresserad av den så kan du ju ringa och fråga dom, de kanske har någon i butiken (Sthlm). OR är tyvärr ett märke som inte är så representerat på den svenska marknaden.

Klättermusen Froste kan öppnas på ryggen. Just nu slumpas de ut på KM:s webb vilket känns som ett hån för oss som köpt till fullt pris....grrr.

klättermusens Noatun och Froste ser bra ut.. Tror att Froste är bättre.
Eftersom jag vill prova jackan innan jag köper så webbshop är inte ett alternativ för mig.

Synd att OR finns inte i Sverige men ska ta en titt på Froste.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips