En gammal debatt om membranens vara eller icke vara...

joask202; sa:
Japp, regnjacka är ett måste.
(---)
Våga vägra membran :)

jag kanske borjar bli gammal och gaggig, men ligger det inte ett visst motsagelseforhallande mellan inlaggets inledning och dess avslut? :)

Och NUI> paraply, regnholkar, regnshorts, regnjacka, vindblus, regnbyxor.. laater som en ideala losningar foer olika vaderforhallanden som kan uppsta, men blir det inte UH med dina matt matt? (matt matt... tusan, jag ar i Kina och haer finns inga prickar och grejer.. mott mett.. maatt maett).

blir man extra sugen pa att argumentera efter ett par kilo rostade skorpioner?

I all vaelmening
 
Prova att skriva 0229 med det numeriska tangetbordet (siffrorna till höger) samtidigt som du håller alt nedtryckt.
 
Malindo; sa:
[...
Och NUI> paraply, regnholkar, regnshorts, regnjacka, vindblus, regnbyxor.. laater som en ideala losningar foer olika vaderforhallanden som kan uppsta, men blir det inte UH med dina matt matt? (matt matt... tusan, jag ar i Kina och haer finns inga prickar och grejer.. mott mett.. maatt maett).

blir man extra sugen pa att argumentera efter ett par kilo rostade skorpioner?

I all vaelmening

Nemas problemas:
Skall man vara extrem UL/lättpackare så är naturligtvis ett paraply onödig vikt på 200-300 g. Övriga pinaler, dvs regnbyxor i lätt membranväv (mina holkar plus shorts väger nästan prick 200 g) och regnjacka (väger 225 g) går alltså att få väldigt lätta. Mina är hemsydda men liknande går att köpa.

Vindblusen väger någonstans mellan 75 g och 200 g, min hemsydda 165 g. Kombinationen vindblus och lätt regnjacka går alltså in under 400 g utan problem. Betydligt lättare än de flesta s k skaljackor. Och som jag brukar säga; varför skall man gå i regnkläder när det inte regnar?

Nu är jag ju ingen extrem lättpackare, snarare kör jag med en lätt variant på lättkomfort, så därför tycker jag att den jämförelsevis behagliga tillvaro som paraplyet erbjuder i genomsnittligt pissväder är väl värt vikten.

Det är liksom det som är vitsen med att banta de stora, tunga posterna i packningen, det ger utrymme för lyxliv i form av kameror, klätterutrustning, fiskeutrustning, floror, färsk mat eller vad det nu är som gör livet värt att leva för olika personer.

Må ditt skägg aldrig växa inåt, eller vad man nu brukar säga i Kina :)

Jörgen
 
Jag tycker mig se en ny våg/trend (eller kanske medvetenhet?) av användande av vindjackor i bommull/bollullsblandning i kombination med regnjacka.
Eftersom jag går Fjälledarlinjen just nu är vi ute mycket och alla har sina egna tycken om vad som är bäst. Men det verkar som att fler o fler med tiden inser att det skönaste är att ha "kläder efter väder". Det betyder att det optimala är att byta kläder då regn o rusk kommer in eller då det spriker upp igen.

Min skaljacka från Lundhags i "Event", jag köpte för ett tag sedan, blir mindre o mindre använd. Tyckte den blev kall då den blev blöt på yttersidan under höstens rusk och då vinden låg på o kylde. Nu under vintern ventilerar den på tok för dåligt under aktiviter och gör den livsfarlig uppe på fjället. Dessutom leder själva materialet kyla. Sen är det jobbigt att höra detta städiga plast prassel i öronen när man är ute o njuter av stillheten, djur o natur....

Ja, då är det ruskigt mycket bättre med en skön annorak som är tyst o följsam, leder ut all fukt under aktivitet o håller dig torr o varm vintertid som sommartid, även då det blåser på. När rusket väl drar in så är det bara att dra fram regnjackan o sedan mysa i lungt tempo när regndropparna smattrar o håller sig därutanpå utan att kyla av dig. Som någon sa, så är ju fukten innanför redan varm, medans fukten som kommer utanför offtast är kall o otrevlig.
 
Gaion; sa:
Jag tycker mig se en ny våg/trend (eller kanske medvetenhet?) av användande av vindjackor i bommull/bollullsblandning i kombination med regnjacka.
Eftersom jag går Fjälledarlinjen just nu är vi ute mycket och alla har sina egna tycken om vad som är bäst. Men det verkar som att fler o fler med tiden inser att det skönaste är att ha "kläder efter väder". Det betyder att det optimala är att byta kläder då regn o rusk kommer in eller då det spriker upp igen.

Min skaljacka från Lundhags i "Event", jag köpte för ett tag sedan, blir mindre o mindre använd. Tyckte den blev kall då den blev blöt på yttersidan under höstens rusk och då vinden låg på o kylde. Nu under vintern ventilerar den på tok för dåligt under aktiviter och gör den livsfarlig uppe på fjället. Dessutom leder själva materialet kyla. Sen är det jobbigt att höra detta städiga plast prassel i öronen när man är ute o njuter av stillheten, djur o natur....

Ja, då är det ruskigt mycket bättre med en skön annorak som är tyst o följsam, leder ut all fukt under aktivitet o håller dig torr o varm vintertid som sommartid, även då det blåser på. När rusket väl drar in så är det bara att dra fram regnjackan o sedan mysa i lungt tempo när regndropparna smattrar o håller sig därutanpå utan att kyla av dig. Som någon sa, så är ju fukten innanför redan varm, medans fukten som kommer utanför offtast är kall o otrevlig.

Allt det du säger stämmer bra med mina erfarenheter. Problemet med just bommull har redan tagits upp; det tar evigheter att torka i fält. Så om man inte kommer inomhus med jämna mellanrum är dessa plagg enligt min mening definitivt olämpliga. De har inga fördelar jämfört med riktigt tunna vindblusar av syntet som är lika vindtäta, andas lika bra, väger en bråkdel och torkar på en kvart även när det regnar. Om man använder paraply alltså :)

Jörgen
 
Poncho

Varför inte testa poncho? 100% pålitlig mot regn och har samtidigt utmärkt ventilation.

Plastponcho går lätt sönder i knäppningen, så skaffa en i t.ex. silnylon. En sådan kostar mer, men håller i många år och finns i mer praktiska modeller. Jag har använt min poncho under många sommarvandringar i ösregn och hård vind, och den har aldrig svikit.
 
Re: Poncho

matslandgren; sa:
Varför inte testa poncho? 100% pålitlig mot regn och har samtidigt utmärkt ventilation.

Plastponcho går lätt sönder i knäppningen, så skaffa en i t.ex. silnylon. En sådan kostar mer, men håller i många år och finns i mer praktiska modeller. Jag har använt min poncho under många sommarvandringar i ösregn och hård vind, och den har aldrig svikit.

Vill man gå super ultra light så använder man ponchon både som regnklädsel och skydd för natten (tarp). Nackdelen med poncho enligt mina erfarenheter är att den är mindre lämplig för lägerslagning och annat "arbete" i hård vind och regn. Inget större problem i skogsterräng, men kan vara en nackdel i fjällterräng. Benen skyddas lämpligen med holkar om inte ponchon är väldigt lång och kan hindras från att blåsa upp och exponera benen.

Jörgen
 
Det blev ju en riktigt trevlig tråd av detta! Jag har varit bortrest över helgen och därför inte kunnat delta själv, men det känns definitivt som att ursprungsfrågan (plus några till) är besvarade...
Som det verkar nu, efter att ha läst och begrundat alla kloka inlägg, kommer min blivande ventilejacka (inte sydd än) att få stanna hemma under sommarens långvandringar, och istället användas desto flitigare när jag cyklar till och från jobbet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.