en fråga angående trofejakt.

Nu när älgjakten är igång så undrar jag, tar man nu mer hänsyn till att bevara dom stora alfahanarna. Det var ju uppe på jägarförbundets hemsida att trofejakt var något av det värsta som drabbat den svenska älgstammen, en länk (eller om det nu var ett citat) från en jägare finns någonstanns i den alldeles förtjusande tråd jag startade om vargjakt ;)

Lycka till med jakten och hoppas ni får ett bättre väder än det här.
 
vi har lagt ner älgjakten i protest, våra grannar skjuter kapitala tjurar som det var ackord på dom.. det är gubbjävlarna som tror att det e den sista storoxen dom skjuter, sen för dom över detta på yngre jägare som naturligtvis lyssnar på gubbjävlarna..
 
Håller med, har sagt till de andra i jaktlaget om att de ska spara de stora älgoxarna... Men de gubbjä*larna lyssnar ju inte :mad:

Jaja.. jag ska iaf hålla inne skottet då det kommer en "storox" :)

Mvh Christer
 
Jag har länge misstänkt att svenska jägare till majoritet är tämligen okunniga med tanke just på denna troféjakt - sålunda är det numera belagt att de är helpuckade, med andra ord?




Ska själv ta licens snart, då jäklars blir det lite ordning på torpet.
 
Verkar i alla fall som om merparten av jägarna här inne har en sund syn i just den åsikten? Skönt att höra, är själv vegetarian och igentligen emot jakt men det är en debatt jag inte tänker ta här ;)
 
skillnaden på den "traditionella" jägaren och "utsidan" jägaren är det totala friluftsintresset.. det finns många duktiga och ansvarsfulla jägare men om sanningen ska fram så är många inte genuint friluftsintresserade, dom har jakthundar men är inte speciellt hundintresserade.. detta ligger i ett generationsskifte, dom flesta yngre jägare har tillgång till ett media utbud idag som saknar historiskt motstycke, dom kommer inte att bara lyssna på gubbjävlarna, dom kommer att surfa och skaffa sig en egen bild.. flera av mina jaktkamrater har bott och verkat i skogen hela sitt liv men dom kan inte göra eld utan en dunk diesel..
 
Sedan finns ju jägaren_markägaren som som bedriver viltvård på sina marker som dessutom är friluftsintresserad och genuint djurintresserad. Vilket i många fall betyder mer för faunan än 1000 idealister med röda tält springande i markerna. Jag kan dock hålla med om att benägenheten att skjuta tjurar/oxar har varit (är) förjäklig. Det behövs bättre kunskap och att man slopar alla smålicenser för att man skall få ordning på det. Det är tur att många av de "gamla" hövdingarna har försvunnit.
 
Skogsbolagen

Att älgstammen är i det dåliga skick den är beror till stor del på att skogsbolagen tvingar många jaktlag att skjuta mer älgar än vad jägarna själva vill skjuta. Detta är på grund av att skogsbolagen vill ha ner älgstammen för att de tycker att älgarna förstör planteringarna medan jägarna vill ha en stark stam som klarar att bära både årliga avskjutningar och rovdjurens uttag.

Om de stora skogsbolagen kunde se älgarna som en tillgång och gå med på större stammar så skulle vi få se fler stora tjurar eftersom det skulle finnas fler älgar att välja bland, jägarna skulle då kunna vara mer restriktiva med sina avskjutningar. Detta vill de flesta skogsbolagen inte gå med på.
 
sant som sagts om de stora skogsbolagen, värst är väl STATLIGT ägda Svea Skog, man vill ha varg (staten) men ingen mat till vargen. Kanske går det att få fram en varg som är vegetarian? I norr verkar älgstammen fortsätta mot undergång, i söder har det i vissa områden vänt, bromsats upp och i någon mån stabiliserats. Så är den privata skogsägaren värst...eller den med resurserna, kunskapen och den stora förmågan. Nu sitter en föredetta stadsminister som ordförande inom bolaget som kontrollerar 3,3 miljoner hektar skog, vad prioriterar han tror du?
 
Att älgstammen är i det dåliga skick den är beror till stor del på att skogsbolagen tvingar många jaktlag att skjuta mer älgar än vad jägarna själva vill skjuta. Detta är på grund av att skogsbolagen vill ha ner älgstammen för att de tycker att älgarna förstör planteringarna medan jägarna vill ha en stark stam som klarar att bära både årliga avskjutningar och rovdjurens uttag.

Om de stora skogsbolagen kunde se älgarna som en tillgång och gå med på större stammar så skulle vi få se fler stora tjurar eftersom det skulle finnas fler älgar att välja bland, jägarna skulle då kunna vara mer restriktiva med sina avskjutningar. Detta vill de flesta skogsbolagen inte gå med på.
I det jaktlag jag jagar i har vi nästan(!) aldrig skjutit fullt...
Tycker skogsbolagen är idiotiska helt enkelt.

sant som sagts om de stora skogsbolagen, värst är väl STATLIGT ägda Svea Skog, man vill ha varg (staten) men ingen mat till vargen. Kanske går det att få fram en varg som är vegetarian? I norr verkar älgstammen fortsätta mot undergång, i söder har det i vissa områden vänt, bromsats upp och i någon mån stabiliserats. Så är den privata skogsägaren värst...eller den med resurserna, kunskapen och den stora förmågan. Nu sitter en föredetta stadsminister som ordförande inom bolaget som kontrollerar 3,3 miljoner hektar skog, vad prioriterar han tror du?

Skulle gissa på pengar och rovdjuren...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen fråga om arrende och jakträtt Jakt 7
n_zackrisson Fråga till jägare Jakt 63
Tobias.Åsman Jaktradio fråga Jakt 3
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
Stordrulen Rättsrötevarning angående Svensk Viltförvaltning ? Jakt 5
arntur Angående björndebatten. Jakt 183

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...