En annorlunda lösning till skav?

Mindre fukt minskar hudens uppluckring men fukten i sig minskar ju snarare friktionen. Tights eller liknande som långbenta kalsonger funkar om skalvet blir tyg mot tyg och inte tyg mot hud respektive hud mot hud. Fet salva håller fukten från huden samt kan minska friktionen eller kanske klibba mellan hud och tyg så att det inte skaver där?

Thure
 
Förr i tiden hade jag av och till liknande problem, varför det försvunnit vet jag faktiskt inte.

Jag provade salva, puder och allt annat jag kunde komma på. Tyvärr hände det ändå att infanterielden löpte amok och gjorde mitt vanliga supersnärtiga;) vandringssteg till något från en Monty Python-sketch.

Det enda som funkade för mig var ett par knälånga kompressionstights från 2XU. De var så s-tans tighta att de helt enkelt klämde ihop skinkorna och på så sätt förhindrade alla former av oönskade rörelser.

Däremot är det inte alltid så kul att dra på sig dem(jag körde kallingar under dem) och knalla när det är 25 grader varmt. Det blir varmt, det blir svettigt och säkert på andra sätt ohygieniskt. Men det var det enda som funkade och då körde jag på det.

Lycka till!
 
Oj, detta var ett riktigt substantiellt tips, som jag tänker testa mot mina hopplösa finger-självsprickor på nästa tur.

Har använt den i flera år på självsprickor. Eller annan fet kräm som innehåller zink. Lägger en klick på självsprickan på kvällen och så ett plåster på. Morgonen efter så gör sprickan inte ont längre, dock lite oklart om de läker fortare men jag upplever att sprickorna bekymrar mig kortare tid iaf...
 
Min kamrat som lider av samma symptom svär på att det fungerar att lägga en sanitetsbinda i kalsongerna som då skulle suga upp fukten och därigenom minska friktionen....... Är det något ni kan rekommendera?
MVH Skogstrollet123

Nej. Nej. Om svetten är problemet så kommer bindan strax att bli en fuktig plastinbunden gelklump som ålar sig runt vid skinkorna. Men vi är alla olika - du får väl prova...

Har aldrig haft det problemet men en vän löste sitt skav genom att köra med nylonstrumpbyxor som han klippte av i lagom längd. Lika svettig men mindre friktion.
 
Förebyggnade: Ventilera, gylfen öppen medan du går och dra ner brallorna i pauserna och lufta så mycket läget medger. I försvaret förebyggs mycket med "Drick vatten, byt strumpor!" och kompletterar med det med att byta underkläder hyfsat ofta så kan många gå långt.
Ibland har även barnpuder hjälpt i lagom dos för att torka upp men ta inte för mycket, då blir det som cement.

Behandlande: När du väl fått problem så är min erfarenhet, som jag tyvärr lärt mig ganska sent i livet, hjälper något man sätter på röda små blöjbarnrumpor, nämligen inutyol. Vad denna mirakelkräm innehåller vet jag inte men den behandlar skav och annan hudirritation väldigt bra på mej. Att inte inutyol finns i försvarets sjukvårdsväskor är för mig en gåta.

/Patrik, det räcker tyvärr inte att kommendera infanterield upphör! till sej själv :cool:
Jajjemen Tango, Inotyol är det bästa vid åkommor/skav i ljumskar och mellan skinkhalvor och är ofattbart drygt dvs mkt lätt att överdosera...Länk till Inotyolsalva hos apotea
 
Senast ändrad:
Hmm, det kanske räcker med syntet-Tshirt och regnjacka och strumpor/kängor om det är varmt och myggfritt ? Sålänge som man inte möter någon alltså. Varför har alla kalsingar och långbrallor, det verkar väldigt onödigt -- HeHe, Thinking outside the box. Man fryser ju inte om benen så lätt. Sorry ! :cool:
 
Jag vill inskärpa att den här tråden pratar om två saker:

- Skav mellan insidan av låren, sk "lår-skav". Särskilt påtagligt för den som bär klänning sommartid.
- Klassisk "infanterield", dvs skav och irritation mellan skinkorna. Låt oss kalla det "skår-skav".

Långbenta boxers, cykelbyxor etc. skyddar bra mot lår-skav, men har antagligen ingen större effekt på skår-skav. En absorbent i kalsongerna påverkar möjligen skår-skav (men det är tveksamt).

Ok, det viktiga: senast jag var till fjälls hade jag ett par "kompressionskalsonger" med långa och åtsittande ben. De var förstås ypperliga för att förebygga lår-skav, men efter en dag på leden upptäckte jag att de istället orsakat en begynnande skår-skav. Katastrof! Antagligen var det deras "squeeze" över skinkorna som promotade skavande. Det gick lyckligtvis snabbt över när jag bytte till mer ordinära löparkalsonger (utan "kompression"). Man bör alltså tänka sig för när man väljer underkläder.

För att förebygga lår-skav tror jag annars på byxor med låg midja (så att man slipper tyg som skrynklar i grenen), och gärna hängslen (drar upp brallorna i grenen, och ger möjlighet att lufta runt midjan). Talk och idomin i sjukvårdsväskan, såklart!
 
Är man på gymmet så ser man ju en del tights som är kopiöst tajta MELLAN skinkorna och nästan särar på dom. Nu tror inte jag att det fyller någon praktisk mening för de som oftast använder denna beklädnad mer än att det drar till sig blickar, men det kanske kan funka för TS?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas72 Annorlunda jobb i fjällmiljö Allmänt om friluftsliv 6
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3
Nzuri Friluftsmiddag till många? Allmänt om friluftsliv 3
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...