Elektriskt tält

Jag drabbades i sommar av ett jobbigt fenomen. Mitt HB Nallo blev elektriskt. Innertältets ena sida smetade sig fast mot yttertältet och hur jag än försökte gick det inte att bli av med eländet. Jag drog isär dukarna men så snart jag släppte taget sögs innertältet upp mot yttertältet. När jag vaknade på morgonen hade naturen själv löst detta men jag vill helst inte att det sker igen.

Så vet någon hur man tacklar statisk elektricitet i tältdukarna?

Vad man gör åt det vet jag inte, men varför skulle det vara ett problem? Statisk elektricitet uppstår främst när det är väldigt torrt, då gör det väl inget om innertältets duk ligger mot yttertältet?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fast det var inte så otroligt torrt. Detta skedde efter sex tältnätter och då brukar det vara en aning fuktigt (särskilt om man drabbats av regn varje dag/natt). Nu orsakade det inga större problem men jag är rädd för att det kanske händer igen och att det då försämrar ventilationen på ett märkbart sätt eller att kondensen på yttertältet blöter ner innertältet mer än nödvändigt.

En annan effekt var att mycket skräp (hårstrån, dammtussar, dun, trådar etc) fastnade i tälttaket och det kändes väldigt ofräscht....men där är väl lösningen att rengöra tältet noggrannare och oftare....

Det låter som att det är en rimligare åtgärd att testa sköljmedelstricket istället för att bära med sig ett spett och en trumma koppartråd på sina vandringar.....

Ännu enklare och lättare är att trycka tältdukarna mot varandra över ytan så utjämnas skillnaderna och fenomenet minskar. Med lite värme i innertältet, att det torkar skapas i allafall i mitt tält åter distans mellan inner och yttertält.
Fast i USA träffade jag på en tysk med koppartrådsrullen och riktigt jordspik, han påstod att passet han tältade vid var så utsatt för åska. Medan vi språkades höll han i koppartråden som redan var väl ansluten till jordspettet och störtregnet var över oss....
//J

Jeg har haft samma problem och köbte en sköljmedel och Sprayade det på indertält och det fungerer. Så gør det. Och det er en billig lösning. 1 teske till 5 L vatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips