Eldstål

Det finns lite olika varianter på detta. Dels finns det runda stål som ger gnistor och innehåller magnesium. Det finns även stål som har en magnesiumbit som det sitter en gnistgivande del på, man skalar av magnesiumspånor som gnistorna antänder...
 
Gerber StrikeForce

Jag har en Gerber Stike Force som fått hänga med några år. Jag köpte det av en firma någonstans uppe i norra Sverige som hette Niefelhem tror jag.
Stike Force fungerar hur som helst bra och är mycket lättare att använda än de modeller där man först ska skava av lite magnesium i en hög. I skaftet på Strike Force finns en liten tändkudde som man ruggar upp litegrann och sen skickar en gnistkärve på. Se till att köpa extrakuddar om du köper en Stike Force.
Jag gjorde en snabb sökning på svenska sidor men hittade inget på nätet. Jag hittade dock denna sida där du kan få en uppfattning om hur Forcen ser ut. http://www.ultimatesurvival.com/cgi.../online-store/scstore/shophome.html?E+scstore
 
Re: Gerber StrikeForce

9 sa:
I skaftet på Strike Force finns en liten tändkudde som man ruggar upp litegrann och sen skickar en gnistkärve på. Se till att köpa extrakuddar om du köper en Stike Force.

Går det åt en kudde till varje tänding eller kan man använda samma kudde flera gånger?

Mvh
/ Stefan
 
Jukkastickan

Hej

Jag har fått lära mig att använda Jukkastickan av en överlevnadsinstruktör (lustigt namn:)). Det är hyggligt enkelt att få till en eld med lite träning och kunskap om var man finner lämligt bränsle efter rådande väder. Jukkastickan är föredömligt enkel, man behöver inga tändkuddar eller något anant hokus pokus. Det enda som behövs utöver Jukkastickan är en kniv som jag hoppas att alla har med sig till skogs.
Jag har inget behov av något annat elddon numer.

Mvh Henrik Davidsson, Mariestad
[Ändrat av hdn 2002-02-04 kl 09:40]
 
Re: Jukkastickan

hdn; sa:
Hej

Jag har fått lära mig att använda Jukkastickan av en överlevnadsinstruktör (lustigt namn:)). Det är hyggligt enkelt att få till en eld med lite träning och kunskap om var man finner lämligt bränsle efter rådande väder. Jukkastickan är föredömligt enkel, man behöver inga tändkuddar eller något anant hokus pokus. Det enda som behövs utöver Jukkastickan är en kniv som jag hoppas att alla har med sig till skogs.
Jag har inget behov av något annat elddon numer.

Mvh Henrik Davidsson, Mariestad
[Ändrat av hdn 2002-02-04 kl 09:40]

JO du behöver tändkuddar även till Jukkastickan också! Om sedan dessa är gjorda av näver, papper eller någon kemikalie så behövs i alla fall något att tända i.
 
Re: Re: Jukkastickan

KLAGER; sa:
JO du behöver tändkuddar även till Jukkastickan också! Om sedan dessa är gjorda av näver, papper eller någon kemikalie så behövs i alla fall något att tända i.

Du behöver också ved att elda med........:)

Har använt Jukkasstickan och den funkar alldeles utmärkt efter lite träning. Jag har den lilla modellen som man kan ha i nyckelknippan. När den börjar bli nernött kan man ha otur och bryta av den när man använder den. Det går dock att få upp eld eller tända köket i allafall om än lite svårare.
/Magnus
[Ändrat av mekelund 2002-02-04 kl 12:33]
 
Re: Re: Jukkastickan

KLAGER; sa:
JO du behöver tändkuddar även till Jukkastickan också! Om sedan dessa är gjorda av näver, papper eller någon kemikalie så behövs i alla fall något att tända i.

Jag trodde att tändkuddar var sådana ESBIT-liknande tabletter/kuddar. Jag ser det dock som en fördel att inte behöva ta med sig så kallade tändkuddar utan använda det som finns på plats t.ex. näver, enbark, torrt gräs eller vad som finns på platsen.
Jag tycker att det är lite fuskigt att använda tändkuddar av kemikalier vid normal användning:).Vid en överlevnadssituation är dock allt tillåtet.
Mvh Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Eldstål Gör det själv 3
efanjos Eldstål Gör det själv 50
KLAGER Eldstål Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.