Eldkamin nästan klar, proveldning pågår

Tänk på att med ett längre skorstensrör, så får du ett helt annat drag och mera effekt.
Då får du högre temperaturer också.

Rökröret är på dryga 2 meter
Eldar man som man ska så värmer den effektivt, ingen vråleldning alltså, det gör man inte med någon kamin vad jag vet medvetet, om man inte vill testa när den pajar förståss...
 
vattenmagasin är en behållare med stenar. Dessa håller sannolkt värmen längre efter att elden falnat.

Thure

Stenar behöver ungefär dubbla volymen och 5 ggr mer i vikt för samma lagrad värmemängd som vatten - stenar går dock att hetta upp mycket mera än vatten för mer användbar värme (mer strålningsvärme etc.) - Dock bör den uppåt 500 grader (dvs. märkbart börja glöda sedd i total mörker) för samma _värmemängd_ som motsvarande vikt 100 gradigt vatten.

Tror man att man kan lagra mer värme i en vattenmagasin genom att lägga i stenar i magasinet, så tror man fel - man minskar värmemagasinets kapacitet genom att lägga in sten i den istället för vatten!.
 
Jamen vad är det för kamin som inte ska kunna börja glöda? Inga marginaler alls. Det vore en dålig kamin som inte når 660 grader när du eldat ett tag och det drar på. Eller, när det är kallt i vinter, ska du sitta där och fiselda i kåtan eller tipin och inte få någon riktig värme för att kaminen kan smälta? Ett nära slutet rum, med litet insläpp för inluft och sedan lång skorsten, som en kamin, blir ju varmare än med en öppen eldspis.

Så här ser Kifarus lätta stålkamin ut under ineldning av rökröret:
acee1cf72148232ad5eeeeb1a130162d.jpg


Det här är FoutDog:s lite grövre halvlätta titankamin ovanifrån:
39ac9f26be1abd2dfa888b1aba582640.jpg


Lägg din energi och innovationsförmåga på att bygga kaminer i material som pallar vad kaminen är till för, alstra hetta, är mitt råd.

Raskesven
 
Jamen vad är det för kamin som inte ska kunna börja glöda? Inga marginaler alls. Det vore en dålig kamin som inte når 660 grader när du eldat ett tag och det drar på. Eller, när det är kallt i vinter, ska du sitta där och fiselda i kåtan eller tipin och inte få någon riktig värme för att kaminen kan smälta? Ett nära slutet rum, med litet insläpp för inluft och sedan lång skorsten, som en kamin, blir ju varmare än med en öppen eldspis.

Så här ser Kifarus lätta stålkamin ut under ineldning av rökröret:
acee1cf72148232ad5eeeeb1a130162d.jpg


Det här är FoutDog:s lite grövre halvlätta titankamin ovanifrån:
39ac9f26be1abd2dfa888b1aba582640.jpg


Lägg din energi och innovationsförmåga på att bygga kaminer i material som pallar vad kaminen är till för, alstra hetta, är mitt råd.

Raskesven

Jag lovar Raskenstam, jag eldar på i krukan som en kruka så länge tills den smälter...;)
 
Om man nu vill ha något som den kaminen från Cabela finns det ju färdiga att köpa tex från www.vedkaminer.nu som också har varmvattenberedare som tillbehör.
Tio kilo plåt och gjutjärn är väl inte helt fel för ungefär 1100 spänn.
 
aj aj aj

Ja det blev ett herrans liv

Peters Alu kanna har ett rejält gods, så jag ville bara kolla med honom innan jag provade/ testade att bygga en egen Alu kamin.
Ville inte dra igång värsta debatten (fast det är kul när det blir lite drag bland gördetsjälv intresserade)

Har pratat med en som pysslar med gansa konstiga metaller + hög värme. Det svar jag fick där var att visst vissa alu-legeringar (det är ganska mycket som går som aluminium) klarar mer än 660 grader... men det kan va lömskt att få tag på samt ett HVETE att jobba i.
Har lite erfarenhet av knasiga alu-legeringar efter att ha reparerat en båtmotros Alu topp, det var ett ganska hårt balanserande att klara av att "svetsa" den metallen.

Den alu som jag tänkt använda har jag nu gjort en temp-kontroll med... det gick inge vidare.

Provade också att köra ganska hårt i min eld-burk (se annan tråd i forumet) och hade Trangias alu-stekpanna på (den är nu deformerad) undrar vad det är för blandning

Tror att för att göra det enkelt så får jag leta efer titan i rimliga pris och tillgängligheter, tips mottages tacksamt. Eller så får jag börja gräsänklingsperioden med att tömma en ny 5 litare (denna gång Warsteiner eller Königs pils). För att sen bygga om den till en tunn-kamin.

Appropå kottarna, så var det en öppen grill ala mack som det eldades kottar i (tror att det mest va tall) den gick det håll i efter en kväll och nästan en hel natts idogt eldande.

Vi får se vad det blir för knåpande.

BZ/
 
Kaminen lastad, den är inte smält efter ett år på prärien, men vid maxeldning kanske det går illa..

Bild nedan, Viraduken från pappersbruket upphängd för vintern.

En kompis syns nertill, en sann indianomtyckare.
 

Bilagor

  • SANY1092.jpg
    SANY1092.jpg
    72.5 KB · Visningar: 1,404
  • SANY1106.jpg
    SANY1106.jpg
    125.3 KB · Visningar: 1,407
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogstoker Hopfällbar bågsåg (nästan) Gör det själv 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.