Eldkamin nästan klar, proveldning pågår

Har gjort en vedkamin av en mjölkkanna av aluminium.
Jag fick rådet av en på utsidan att aluminium går det inte med, för det smälter.
Har nu tokeldat i flera timmar till grannarnas stående ovationer....det ryker utavhelv...i början.
Men den har inga tecken på att smälta.
Den är inte klar än, jag ska fixa en kokplatta uppepå som funkar, det som syns på bilden är en avklippt bakplåt från spiseln (nej inte den nya, den gamla...), tror frugan skulle bli arg då.
Jag tänkte ha den i en Tipi med förlängt rökrör.
Frugan visste inget, så hon kom springande o sa att det brinner någonstans ! , men när hon fick
se mig så suckade hon o sa att du kan väl för faan säga till så jag får stänga fönstrena först...
Men vad tror ni metallurger/materialexperter på Utsidan, kommer den att funka, eller har jag lagt ner onödigt jobb??????
peter1959
 

Bilagor

  • PICT0057.JPG
    PICT0057.JPG
    187.6 KB · Visningar: 1,652
  • PICT0058.JPG
    PICT0058.JPG
    189.1 KB · Visningar: 1,797
  • PICT0059.jpg
    PICT0059.jpg
    38.8 KB · Visningar: 1,623
  • PICT0060.JPG
    PICT0060.JPG
    189.8 KB · Visningar: 1,762
  • PICT0064.jpg
    PICT0064.jpg
    59.5 KB · Visningar: 1,627
  • PICT0072.jpg
    PICT0072.jpg
    35.8 KB · Visningar: 1,620
Kan

nog fungera.

Aluminium smälter i och för sig vid relativt låga temperaturer men värmespridningen är också bra och värmen fördelas över hela mjölkflaskan.

Kanske skall du se till att konstruktionen inte överhettas genom att komplettera med en varmvattenreservoar. När du skall använda kokplattan bör vattenreservoaren kunna tas undan.

En variant är att ha vattenreservoaren och kokkärlen nedsänkta en bit ned i höjd med rökrörsinfästningen. Du borde se till att maxvärmen ligger i närheten av kokkärlens botten.

Heja Peter.

Thure
 
nog fungera.

Aluminium smälter i och för sig vid relativt låga temperaturer men värmespridningen är också bra och värmen fördelas över hela mjölkflaskan.

Kanske skall du se till att konstruktionen inte överhettas genom att komplettera med en varmvattenreservoar. När du skall använda kokplattan bör vattenreservoaren kunna tas undan.

En variant är att ha vattenreservoaren och kokkärlen nedsänkta en bit ned i höjd med rökrörsinfästningen. Du borde se till att maxvärmen ligger i närheten av kokkärlens botten.

Heja Peter.

Thure
Tack Thure !
Ska ta till mig dina tips, det har jag inte tänkt på, det vore ju häftigt med varvmvatten !
Ska försöka justera kokkärlets placering, så att det blir effektivare.
Tack än en gång Thure !
Önskar mer synpunkter, någon ?
peter1959
 
Skulle det inte vara bra med ett galler i botten så att det kan komma in luft underifrån utan att veden och glöden ligger ända på botten?
 
Skulle det inte vara bra med ett galler i botten så att det kan komma in luft underifrån utan att veden och glöden ligger ända på botten?
Det kanske syns dåligt, men det är ett galler o en brännplåt på botten.
Gallret kanske skulle vara högre upp från botten, hmmm, ska kolla på det.
Tack Klager !
peter1959
 
Gör fräckt, snart kan du börja producera i större skala och sälja till oss på utsidan,
väntar bara på att du skall snickra till något mindre i titan med varmvattentank givetvis:).
typ sånhär
s7_516018_imageset_01
 
Ett alternativ till

vattenmagasin är en behållare med stenar. Dessa håller sannolkt värmen längre efter att elden falnat.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogstoker Hopfällbar bågsåg (nästan) Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.