Elddopet

Gjorde första riktiga tältnatten med lillan (15 mån) i natt..... blev dock en frostnatt, -4 grader och det är det kallaste dom mätt upp på 120 år den här årstiden där vi tältade.

Dubbla pyjamaser och en vintermössa, säck som har extremtemp -9 grader......det gick väldigt bra, hon var aldrig kall och klagade inte heller över omständigheterna. Det finns hopp för henne =)
Men min tjej däremot, hon var inte lika imponerad.

Någon annan som har något att berätta från premiären??
 
Senast ändrad:
oxså ett mått

nu när vi går mot global uppvärmning. Vår dotter sov ute redan första vintern, frisk luft härdar...
 
Grabben var inte ens en månad gammal när han var med ute i kanoten (lugn vindstilla varm vårdag). Båda barnen har sovit middag ute året runt. Sover gott i frisk luft.
Ylleunderställ, fleeceoverall, lammfällar och en schyst sovsäck fixar allt ner till -25 grader.

Ut med ungarna bara!
 
Grabben var inte ens en månad gammal när han var med ute i kanoten (lugn vindstilla varm vårdag). Båda barnen har sovit middag ute året runt. Sover gott i frisk luft.
Ylleunderställ, fleeceoverall, lammfällar och en schyst sovsäck fixar allt ner till -25 grader.

Ut med ungarna bara!

Måste tyvärr protestera här ifall det skulle vara någon som tar ditt råd. Norge har dubbelt så hög spädbarnsdödlighet och forskare tror att en av huvudanledningarna är att det finns en tradition att ställa ut barnen på vintern. Man är osäker på om det är den kalla inandningsluften eller trycket av tjocka filtar och fällar på den späda kroppen ... men statistiken talar sitt tydliga språk. Var rädd om era barn.
 
Premiärturen i tält var egentligen förra sommaren när dottern var några månader. Det jag minns av det är att det var mycket meck med att sterilisera flaskor i stormköket (hon fick mjölkersättning som tillägg). Men den egentligen premiären räknar jag nog nu i slutet av april när vi var ute på hemmaplan och sov i vindskydd. Det var runt nollan och hon sov gott i en dunsäck som går ner till -10. Vi hade snört ihop den till lagom längd och hon hade på sig ullunderställ och fleece. Vi kollade av henne då och då under natten *ha ha* så hon sov bäst.

Då var hon 10 månader och fattade inte att hon kunde krypa omkring och ur sovsäcken. Det har hon lärt sig numera. Vi har köpt ett enkelt "pop up" tält på Lekhuset som funkar som rese- och campingsäng. Det får plats i absiden på tältet.
Hon gillar sitt lilla tält skarpt och sover mycket bra i det. Bättre än sängen faktiskt.
 
14 veckor och 4 dagar

Så gammal var sonen när han tältade med oss första gången. Hans morfar och gammelfarmor tyckte vi var tokiga som skulle tälta med honom så tidigt; husvagn eller inomhus vore väl mycket bättre?!?

Behöver jag säga att sonen sov bra båda nätterna? Andra natten sov han från 23 till 8, så jag klagade inte! Nattklädseln bestod av body, strumpbyxor, vantar och mössa helt i merionoull, en fleeceoverall och dessutom en stor fårskinnsfäll i barnvagnsliften som vi vek över honom.
 
Måste tyvärr protestera här ifall det skulle vara någon som tar ditt råd. Norge har dubbelt så hög spädbarnsdödlighet och forskare tror att en av huvudanledningarna är att det finns en tradition att ställa ut barnen på vintern. Man är osäker på om det är den kalla inandningsluften eller trycket av tjocka filtar och fällar på den späda kroppen ... men statistiken talar sitt tydliga språk. Var rädd om era barn.

Nu menade jag ju inte var som helst, hur som helst och i vilket väder som helst. Är det kallt ställer man barnet skyddat i sydläge med sufletten som vindskydd. Microklimatet därunder blir varmare. Man packar ner barnet så att luften närmast ansiktet är varmare men ändå byts ut. Har barnet besvär med luftvägarna så är det kanske inte så bra med jättekallgrader. Sunt förnuft gäller. Man får ju kolla att barnet är lagom varmt, andas normalt och kan röra sig.

Har du en källa till den där statistiken? Skicka den gärna på mail.

Anders
 
Barnen sover gott i skogen

Det är väldans roligt att ta med kidsen ut! Pojken var runt 1,5 år då han tältade första gången, vi hade helt enkelt inte tillfälle tidigare, annars hade vi gjort det. I dagsläget blir det så mycket smidigare att ligga ute då vi kör med fotogenkamin i kåtan, Värmen är mycket lättreglerad och det är ingen konst att hålla rumstempererat i kåtan. Nu har han några nätter ute i bagaget. Dottern som är 1 månad gammal sov gott i 3 timmar skyddad av insektsnät under en gran då vi fiskade i går kväll. Sonen som nu är drygt 2,5 är väldigt mån om lillsyrran och tittar till henne titt som tätt, och springer sedan och nappar åt sig en pannkaka ur muurikkan, lite fiske blev det visst också! :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.