Alla som har eldat ris i trädgården eller efter en röjning, vet ju att man kan elda upp i princip vilket rått virke som helst. Det hjälper att klyva virket.
precis, klyft virke brinner bäst färskt som torkat
Alla som har eldat ris i trädgården eller efter en röjning, vet ju att man kan elda upp i princip vilket rått virke som helst. Det hjälper att klyva virket.
skillnad på ställen. du jobbar för att virket ska skall växa inte "ogräset"
Du skriver mystiskt.
Först undrar du om någon har åkt genom isen för att denna berättar att han upptäckte att det går att elda färsk ved. Sedan något om ogräs. Hänger inte med riktigt vad du vill säga.
Grenar eller stenar för drag under elden, resten är oxså precis som alltid.
Fördelen är ju att du slipper släpa på veden, arbetsglada har sågar ner björken på meterhöjd och rundat den med nersågad ved. Små fjällbjörkar behöver inte tas ner.
Läs Yngve Ryd Eld och gå ut och öva i att tända en liten brasa i varje väder. Torrt tände i ryggsäcken gör att du lyckas lättare.
go tur
Om jag minns rätt så skriver Lars Fält att färsk björk brinner särskilt bra om det är minst -10 grader ute.
"Brinna på rot". Betyder det att ni inte fäller trädet innan det eldas? Jag har aldrig testat att elda på det sättet, men det låter lite meckigt om man har med grova träd att göra.
Om jag minns rätt så skriver Lars Fält att färsk björk brinner särskilt bra om det är minst -10 grader ute.
"Brinna på rot". Betyder det att ni inte fäller trädet innan det eldas? Jag har aldrig testat att elda på det sättet, men det låter lite meckigt om man har med grova träd att göra.
Anledningen till att färskt trä brinner bättre på vintern än sommaren har nog inte direkt med den aktuella temperaturen att göra utan för att trät innehåller mindre fukt vintertid än sommartid. Så om just den vinterdagen är -5 eller +5 spelar nog inte så stor roll bara det är vinter.
/G