Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter.

Hejsan!

Jag och min gamle scoutvän har tänkt att borsta av väskorna och ta en tur nu första helgen i maj.
Tanken är att vi ska vara borta 2-4 maj, två nätters sova, två halvdagars vandring och en heldag.

Vi är helt gröna på det här med fjällvandring och tänker oss något inte allt för långt upp (utgår från stockholm).

Behöver alla tips vi kan få! Vart är det rimligt att gå, ska vi satsa på att sova i tält, vindskydd eller stugor osv. osv.

Tack på förhand!

//Stina och Emma

Kinnekulleleden! Med den tidiga våren vi har i år så borde Kinnekulle vara fullt av utslagna blommor vid den tiden. Leden tar två dagar men går att sträcka ut på tre om man tar det lugnt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Pendeln till Huddinge, Sörmlandsleden 6:1 dag1, sedan etapp 6 mot Paradiset och etapp 5 till Handen. Jag gick den sträckan i somras och delade upp det i två övernattningar. Det är långt ifrån långa dagsetapper så är ni mer ute efter att gå 8-10 timmar per dag så blir det kanske bara en övernattning. Är ni nyfikna kan jag komplettera med mer info om var jag sov. Jag bor i hängmatta så jag väljer mer platser efter utsikt än nödvändigtvis vid vindskydd.

Jag själv planerar en två-nätters under påskhelgen och tänkte mig då följande; pendeln till Gnesta där Sörmlandsleden 13:1 startar. Upp till vindskyddet vid Djupsjön nära där 13:1 ansluter till 13. Dag två österut längs med etapp 13-12 till vindskyddet vid L. Horssjön. Avsluta sista dagen antingen med att fortsätta 12:an och ta 12:1 till Mölnbo (kortare variant) eller 12:an och 11:an till Järna (längre variant. Pendel hemåt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips