Efterlyses: En strandsatt vandrares guide till självvård, första hjälpen och överlevnad (e-bok)

Just det, Calibre lär ska kunna knäcka Readium också med hjälp av nåt tillägg. Men det funkar inte här. Nån slags pinkod efterfrågas. Möjligen är det nåt när man får när man köper en ebok i USA eller nåt, men det är inget bibioteket tillhandahåller.
Ah tråkigt att höra att det blir krångligare med biblioteksböcker...
Jag försökte knäcka LCP men det funkade aldrig för mig. Hojta om du lyckas 😊

Kan meddela att flera bibliotek i sverige även är anslutna till overdrive/libby vilket är integrerat i kobo läsplattor sedan flera år tillbaka.
Kanske finns det hopp där. Vet du vilka bibliotek?

Innebär försämringen nu i sommar att bibliotek som har rättigheter att låna ut e-böcker sedan tidigare inte längre kan göra det till Koboanvändare?

Thure

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Kanske finns det hopp där. Vet du vilka bibliotek?

Innebär försämringen nu i sommar att bibliotek som har rättigheter att låna ut e-böcker sedan tidigare inte längre kan göra det till Koboanvändare?

Thure
Sent svar då jag är dålig på att vara aktiv här.

Jag vet inte om det finns någon lista att rulla i, däremot kan man på libby söka efter bibliotek och se om det dyker upp.

Man kan även använda kartan men hur bra den fungerar i sverige vet jag ej (https://libbyapp.com/interview/locate-library/map#locateLibraryOnMap)

Vet inte säkert vilken "försämring" du menar, den gamla overdrive-appen för smartphones byttes ut mot en ny libby-app och hemsidan bytte namn om det är vad du menar, om det är readium LCP så påverkar det i regel inte lån via overdrive/libby då det är separata metoder att låna ut böcker på.

Jag vet att Göteborgs bibliotek är anslutet till overdrive/libby

Jag vet att Göteborgs bibliotek är anslutet till overdrive/libby
Tack för svar. Nu när jag inte längre kommer åt böcker till min Kobo via Stockholms stadsbibliotek har jag börjat kolla möjliga lösningar. Stockholms Stadsbiblioteks stora e-bokskatalog kommer jag åt via appen Biblio på mina androidtelefoner och min androidpadda. Böckerna sparas offline men tyngden och batteritiderna talar emot att använda mina androidprylar vid friluftsliv bortom elnätet.

Via Koboläsplattan kommer jag via wifi in i det som kallas overdrive och kan där se att Libby finns i Solna Järfälla och Strängnäs. Jag hittar däremot inte boken jag söker i Solnas onlinekatalog över e-böcker. Den finns däremot i Göteborg som mycket riktigt är anslutet till Libby. Så nu är min tanke att skaffa lånekort i Göteborg vilket förutsätter att jag tar mig dit med legitimation.

Foto av Koboskärmen nedan.

Thure

20250628_195116.jpg

Finns en del böcker om vildmarksmedicin. T ex https://libris.kb.se/bib/17894660

Den första har jag som tryckt bok och den är läsvärd i varje fall om man jobbar med sjukvård. Men kanske inte vad du efterfråga
Låter som rimliga utgångspunkter tycker jag! Möjligen kan https://www.bokus.com/bok/9781493046959/preppers-medical-handbook/ vara mer inriktad på oss i övrigt medicinskt otränade (?)

Båda böckerna har nackdelen att epub-versionerna är krypterade med LCP som inte stöds av Kobo. Man kan ju prova på lite cracking, men lite suboptimalt är det ju tyvärr.

Bra sökord om inte anna

Hej,

Sitter här och pysslar med första hjälpen-kittet.

Jag har börjat ha med mig en eboksläsare, i mitt fall en Kobo Libra Colour, dvs med färgskärm. Och då slår det mig ju, att även om jag *förstås* borde kunna allt om första, andra och tredje hjälpen för att ge mig ut längre än 2km från närmsta vårdcentral ;) så vore det ju sjukt smidigt om det fanns någon sorts illustrerat referensverk man kan ha med sig i eboksläsaren.

Lämpligt innehåll tänker jag mig är ungefär:
  • Typ hela "Första hjälpen och HLR" från HLR-rådet/Svenska livräddningssällskapet/civilförsvarsförbundet.
  • "Sportskadevård" som lindningar/tejpningar vid stukningar, sträckningar och olika typer av smärta i muskelfästen, som underlättar att själv rehabilitera sig till ett tillstånd där man tar sig hem själv.
  • Relevant fördjupning för fall där man som strandsatt har tid att läsa på kring hur man ska bedöma olika skador för att förbättra skadeutfallet för sig själv eller någon annan om man måste vänta på undsättning utan att ha direktkommunikation med vårdpersonal. Tänk PLB med SOS-knapp men det tar 3 dygn innan någon kan nå fram.
En sorts blandning av snabbguide och referensverk för fall där man själv kan tvingas stå för inte bara första minuterna/timmarna av vården utan första dygnen, helt enkelt. Med inriktning mot otränade eller första hjälpen+HLR-tränade privatpersoner.

Gärna då med illustrationer i fullfärg (se skärmtyp i början :p) och okrypterad epub för maximal läsbarhet och minimalt strul.

Existerar detta?
Tror det finns risker med detta om man förlitar sig för mycket på det.
Av personlig erfarenhet vet jag att det kan krävas relativt små skador för att göra det utmanande att plåstra om sig själv. Det finns lägen där man behöver sina händer hela tiden.

I mycket är det nog en fråga om sannolikhet, där det är mindre sannolikt med de med avancerade och udda fallen. Mycket av de svårare eller mer udda fallen handlar nog om evakuering oavsett.

Att behålla tillräckligt lugn, göra något, prata/lyssna, förstå de fundamentala grunderna och tränat lite på att hantera dessa grunder räcker väldigt långt. Sedan känns det alltid mycket tryggare att vara minst två jämför med att hamna ute i skiten ensam.

Inte fel med att ha en bok, digital eller inte, med sig, men förlita dig inte helt på den,

Nu har ju biblioteken en halvfärdig lösning så man kan ladda ner eböcker som vanligt. Det är fortfarande epub och Adobe-ID som gäller. Förvirrande, båda skulle ju försvinna. Förhoppningsvis har de ändrat sig och kommer att köra dubbla system även i fotsättning. Just nu går det ivf att ladda ner som vanligt. Bara lite krångligare, Man måste logga in på biblios sajt och man kan inte söka eböcker på bibliotekens sajter, men det ska visst komma tillbaka det också.

Undrar om det var med detta som med förbudet att slänga textil i brännbart, Att en ganska lös uppmaning från EU överimplementerades. Till kostnad och besvär för alla berörda.

Vi tog en omväg via Göteborg i somras och skaffade de lånekort som behövs till Kobo. Deras system liknar det som Stockholm hade dvs via PC och Adobe men med sämre villkor. Man kan råka ut för att boken är utlånad. När lånetiden gått ut försvann min läsmöjlighet. I Stockholm fanns boken ofta kvar läsbar så länge jag inte stängde av Kobon trots att lånetiden gått ut.

Dessutom så hade Stockholm flera titlar i E-bokskatalogen. Hur som helst är jag tacksam över att möjligheten finns.

Ännu mera OT är att jag därefter tillbringade några timmar på Göteborgs konstmuseum. Samlingen av konst från tiden kring år 1900 är riktigt grym. Rekommenderas varmt!

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips