Efter en hälsoundersökning.

Hörseln försämras mer eller mindre för oss alla i högre ålder. Om du behöver/ska ha hörapparat beror fr a på hur du klarar dina lyssningssituationer, inte enbart på hörselkurvan Om du tycker att du klarar dig behövs det förstås inte, men kan i många situationer var till hjälp. (t ex hör man plötsligt en del fågelsång igen) De svåra lyssningssituationerna är dock fortsatt svåra och en hörapparat kan inte återge dig ungdomens hörsel. Det är fler faktorer än bara nedsatt ljudstyrkeuppfattbarhet som påverkar. Diskanthörseln är det som försämras mest med åren och i diskantområdet finns också tyvärr de mest betydelsebärande språkljuden, som du redan märkt. 6000 Hz är en känslig frekvens och kan ibland vara sämre än 8000Hz, spec om man tidigare i livet varit bullerexponerad. Om du ändå är intresserad av hörapparat kommer du natruligtvis att bli tittad i öronen av den audionom som sköter utprovning. Men självklart skulle det gjorts innan hörseltestet.
 
Hörseln försämras mer eller mindre för oss alla i högre ålder. Om du behöver/ska ha hörapparat beror fr a på hur du klarar dina lyssningssituationer, inte enbart på hörselkurvan Om du tycker att du klarar dig behövs det förstås inte, men kan i många situationer var till hjälp. (t ex hör man plötsligt en del fågelsång igen) De svåra lyssningssituationerna är dock fortsatt svåra och en hörapparat kan inte återge dig ungdomens hörsel. Det är fler faktorer än bara nedsatt ljudstyrkeuppfattbarhet som påverkar. Diskanthörseln är det som försämras mest med åren och i diskantområdet finns också tyvärr de mest betydelsebärande språkljuden, som du redan märkt. 6000 Hz är en känslig frekvens och kan ibland vara sämre än 8000Hz, spec om man tidigare i livet varit bullerexponerad. Om du ändå är intresserad av hörapparat kommer du natruligtvis att bli tittad i öronen av den audionom som sköter utprovning. Men självklart skulle det gjorts innan hörseltestet.
Tack för ännu ett informativt svar. Nu görs ju testet av den sköterska man möter i första ledet av undersökningen. Vid tidigare undersökningar på annat ställe har jag mött läkaren -- efter provtagningen naturligtvis-- och samma läkare har lyssnat på lungor etc. och inspekterat hörselgångarna (men på dessa undersökningar gjordes inget hörselprov!) Jag klarar mig i trafiken, jag hör om bilen bakom mig ska köra om eller svänga, etc. Jag har inga problem att lyssna på musik, men det måse rimligen bli en annan balans i klangerna när diskanten är försvagad. Jag hör knappast fågelsång, men spridda fågelläten. Vad som besvärar mig mest är återkommande svårigheter i samtal, och det kan vara skäl nog för hjälpmedel. Men kanske, som med glasögonen, behöver jag inte ha dem på eller med mig jämt. Jag har aldrig glasögon när jag springer. På vandring (som troligen är ett avslutat kapitel) har jag läsglasögon e.d. i kartfodralet, för att kunna läsa text och siffror på karta.
 
Tack för utförligt svar! Min puls vid detta EKG var 59 -- verkar som att min dagpuls gått upp en del (min morgonpuls är dock 47). För längesen, i början av 1985, råkade jag ut för feldiagnos i samband med en influensa, hög feber, frossa och konstigt EKG. Läkaren hittade t o m en dubbelsidig lunginflammation. EKGet förpassade mig till hjärtintensiven på vad som då hette RiL. Nettoresultatet blev en sjusjungande förstoppning, och mitt livs än så länge enda lavemang.

Redan då fick jag veta från olika källor att löpare ofta har konstiga EKGn. Kanske vad det handlar om här, även om min löpning, vid 77, inte långtifrån är vad den var då, vid 40 (jag var som bäst vid 42-43).
Var på VC idag. Läkaren lyssnade och EKG togs. Den frågan är nu avfärdad. Denna gång var min puls otroliga 67, det högsta jag haft i samband med EKG. Jag börjar bli gammal. Läkaren hittade vaxpropp i ena örat, det blir Revaxör 5 dagar (nätter) framåt och därpå spolning. Blodtrycket lika illa som på Helath Care, 157/86 eller något ditåt. I morse, c:a 1,5 h efter frukost, gjorde jag två mätningar. 129/79 resp, 123/73. Dags att byta apparat?
 
Var på VC idag. Läkaren lyssnade och EKG togs. Den frågan är nu avfärdad. Denna gång var min puls otroliga 67, det högsta jag haft i samband med EKG. Jag börjar bli gammal. Läkaren hittade vaxpropp i ena örat, det blir Revaxör 5 dagar (nätter) framåt och därpå spolning. Blodtrycket lika illa som på Helath Care, 157/86 eller något ditåt. I morse, c:a 1,5 h efter frukost, gjorde jag två mätningar. 129/79 resp, 123/73. Dags att byta apparat?
Jag gjorde ett litet test idag. Jag tog med mig min apparat till VC. Där finns ett "hälsorum" med bl a en mätapparat. Jag började med att mäta trycket i den; det blev lika otrevliga siffror som på Health Care och hos läkaren igår, 157/89 eller något ditåt. Efter en liten paus mätte jag med min, och det övre trycket blev då 150. Så min apparat visar bedrägligt låga siffror? Troligen inte för när jag mätte med VCs apparat på nytt blev resultatet 145/73 ; illa nog i det övre trycket, men klart lägre.

Enligt en bok jag just läst är det väsentligt att inte mäta bara en gång vid ett givet tillfälle. På VC brukar man vid egenmätningar föreslå två, men behåll bara det andra värdet. I andra sammanhang föreslås tre, ta sedan medelvärdet.

Gåtfullt då varför då både Health Care och läkaren på VC nöjde sig med en enda mätning.

Och gåtfullt varför trycket har gått upp så kraftigt relativt nyligen. Vad kan det finnas för orsaker när mina blodvärden är genomgående acceptabla och min kost inte är på något sätt extrem?
 

 
Som uppföljning av hörseltestet försökte jag en femdagars Revaxör-kur följd av öronspolning på VC. De lyckades pressa ut en centimeterlång vaxpropp ur ena örat. Nästa steg blir väl kallelse till lämplig avdelning på US i Linköping, för ytterligare test.Jag kanske inbillar mig saker, men jag lägger oftare märke tilll fågelsången när jag cyklar genom skogen, kanske mest därför att jag är extra uppmärksam (och jag vet ju inte vad jag missar).

Öronsköljningen? Behagllig temperatur på vattnet men rummet gungade och jag var lätt illamående ett bra tag efteråt.

Mina senaste blodtrycksmätningar har gett anständiga värden, t o m på kvällen. Jag misstänker att det bästa för trycket är att inte bry sig. 2018 gjorde jag en 24-timmarsmätning (efter en period av hysteriska värden) och det var helt godkända värden för en (då) 73-åring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
thureb Blodtrycksfall i duschen efter bastubad Träning och hälsa 23
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...