Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen

Effekten beror inte i så hög grad på respektive bränsles energiinnehåll, utan på vilket bränsle som köket (eller munstycket!) är optimerat för! Se f.ö. inlägg om att kök är individer ("om kökstest och recensioner")

Detta gör att man, beroende på köksindivid kan få intressanta resultat om man kör bensin genom ett gasmunstycke, eller fotogen genom ett bensinmunstycke, eller kör bensin genom ett allroundmunstycke som man har trimmat lite... Men det beror som sagt på köksindividen, trycket i flaskan mm.

Lycka till, och experimentera försiktigt!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag antar att trådskaparen syftar på brand/explosionsrisk om man använder en jetskruv med för stort hål till bensin. Om nu det är ett "intressant" resultat. Däremot ges inget speciellt resultat om man använder samma jetskruv till bensin och gas, eftersom det ska vara samma (i alla fall på Primus MFS).

Explosioner kan väl iofs va intressant, men jag tänkte mer på att man, beroende på köksindivid IBLAND kan få högre effekt om man använder "fel" munstycke!

Både Primus Omnifuel och XGK har ju tre munstycken att testa, och om jag tänkte köra mitt NOVA på endast bensin så kommer med stor sannolikhet effekten att öka om hålet i munstycket kan göras lite större!

Men som sagt, experimentera försiktigt!
MVH

jobogg; sa:
Både Primus Omnifuel och XGK har ju tre munstycken att testa, och om jag tänkte köra mitt NOVA på endast bensin så kommer med stor sannolikhet effekten att öka om hålet i munstycket kan göras lite större!
Jag har en MSR Whislperlite och om jag ökar effekten genom ett större munstycker kan jag nog använda den som skräbrännare (?_?)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips