EdgePal

Ni som äger en EdgePal, vad använder ni för brynen?

För att vinklarna ska stämma när man går från grovt till finare bryne så bör ju tjockleken vara densamma; från EdgePals hemsida: "Om du enbart köper brynen som är 6 mm tjocka (vanlig tjocklek) kommer gradskalan att visa rätt antal grader ."

Fällknivens brynen DC3 och DC4 tycks vara 7 mm i tjocklek (inte 6 mm...), men jag har svårt att hitta grövre brynen med samma mått. Så hur har ni andra löst det hela? Det är skönt att man inte är påtvingad märkesspecifika brynen, men det gäller ju att det finns alternativ.
 
Jag kör med kinesiska brynen från ebay. 160x20 mm och ca 9mm tjocka
Finns olika varianter både vanliga och diamant. Finns även med läder för sista striglingen.
Dom kan ha lite olika tjocklek, men det justerar jag med att bygga upp med tejp, så att alla har samma mått.
Man får kalibrera om höjdskalan på edgepalen, så att den passar den tjocklek du använder.
Ett bra tillbehör är en digital vinkelmätare (protractor)
Exempel på brynen https://www.ebay.com/itm/154274421138
Exempel på vinkelmätare https://www.amazon.se/gp/product/B01MFADV8S
20211114_100330.jpg
20211113_101519.jpg
 
Ursäkta offtopic :oops:
Jag använder en billig kinaslip som liknar funktion som edgepal som jag köpt för flera år sedan.
Vet någon om det finns något liknade edgepal med magnetfäste för kniven, ska såklart vara billig?
 
Ursäkta offtopic :oops:
Jag använder en billig kinaslip som liknar funktion som edgepal som jag köpt för flera år sedan.
Vet någon om det finns något liknade edgepal med magnetfäste för kniven, ska såklart vara billig?
Du kan väl köpa en stark neodymmagnet och sätta dit själv. Är den tillräckligt stark så borde det funka att sätta den på undersidan, så håller den fast kniven i ställningen.
 
Du kan väl köpa en stark neodymmagnet och sätta dit själv. Är den tillräckligt stark så borde det funka att sätta den på undersidan, så håller den fast kniven i ställningen.
Såg faktiskt precis en video på Youtube där man gör som du beskriver :)
Ändra: Blir nog en sådan här istället, och jag beställer 10 olika diamantbrynen till.
 
Senast ändrad:
Jag kör med kinesiska brynen från ebay. 160x20 mm och ca 9mm tjocka
Finns olika varianter både vanliga och diamant. Finns även med läder för sista striglingen.
Dom kan ha lite olika tjocklek, men det justerar jag med att bygga upp med tejp, så att alla har samma mått.
Man får kalibrera om höjdskalan på edgepalen, så att den passar den tjocklek du använder.
Ett bra tillbehör är en digital vinkelmätare (protractor)
Exempel på brynen https://www.ebay.com/itm/154274421138
Exempel på vinkelmätare https://www.amazon.se/gp/product/B01MFADV8S
Visa bilaga 37612Visa bilaga 37613

Tack för ett utförligt svar! Att köpa en separat vinkelmätare känns överkurs för mig. För en amatör som jag, så kanske en mindre avvikelse spelar mindre roll; däremot vill man väl inte att skalan är helt uppåt väggarna ELLER att vinkeln inte stämmer när man byter brynen.

Men man behöver alltså en separat vinkelmätare om man vill justera EdgePal för olika brynen? (Det är inte bara någon skruv som man vrider motsvarande brynhöjden, exempelvis.)
 
Tack för ett utförligt svar! Att köpa en separat vinkelmätare känns överkurs för mig. För en amatör som jag, så kanske en mindre avvikelse spelar mindre roll; däremot vill man väl inte att skalan är helt uppåt väggarna ELLER att vinkeln inte stämmer när man byter brynen.

Men man behöver alltså en separat vinkelmätare om man vill justera EdgePal för olika brynen? (Det är inte bara någon skruv som man vrider motsvarande brynhöjden, exempelvis.)
Det finns appar till både Android och Iphone för att mäta vinklar, gratis. Sök på inclinometer eller angle meter i Play/App Store.
 
Uppföljning.

Även om jag gärna hade köpt en EdgePal, så blev det till slut en Hapstone-jigg. Tilltalades av att jag kunde köpa ett enkelt grundsystem och sedan köpa till olika moduler efter behov. Det tog för övrigt några månader innan paketet kom, men imponerande i sig att posten fungerar i krig…

Lösningen för att montera brynena, tycks mig något enklare, och det går att köpa lösa plattor för att fästa egna brynen på. Annars verkar det vara samma lösning som till exempel på EdgePro, så det torde finnas ett urval av brynen att köpa.

Jag har prövat att slipa tre knivar än så länge och med tanke på min okunskap, så tycker jag att det har gått fint.

Kanske att jag tittar på EdgePals Forest när jag har blivit mer varm i kläderna. Jag gillar att de helt igenom är tillverkade i metall!

Tipset med mätverktyget i mobilen har jag nytta med även på Hapstone-jiggen!
 
Jag har också en Hapstone, köpt på Amazon för ett par år sedan. Den är helt super för att få till fasta vinklar og konvex egg etc. Enda nackdelen är att det tar 100 år att omprofilera en kniv. Men det är väl så med alla tillsvarande jiggar. För vardagsslipning tar jag några drag i Spyderco Sharpmaker, men den tar bara micro-eggen og efter ett antal sådana slipningar måste jag ta en omgång i Hapstone:en.
6E678E0F-D735-4F5E-AC3C-4B47E8D9202A.jpeg
 
Jag har också en Hapstone, köpt på Amazon för ett par år sedan. Den är helt super för att få till fasta vinklar og konvex egg etc. Enda nackdelen är att det tar 100 år att omprofilera en kniv. Men det är väl så med alla tillsvarande jiggar. För vardagsslipning tar jag några drag i Spyderco Sharpmaker, men den tar bara micro-eggen og efter ett antal sådana slipningar måste jag ta en omgång i Hapstone:en.
Visa bilaga 39316

Jag har väl inte gett mig på någon omprofilering, men jag fick bort några stora hack i en utav knivarna. Jag köpte ett paket med ”Venev Orion”-stenar till.

I den bästa av världar så kunde man ha jiggen stående framme, så att man även kunde använda den för vardagsbryning, men så stort bor jag nog inte. :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.