dyra sverige

haskell; sa:
nermander; sa:
Vi såg ju t.ex. hur det fungerade med läkemedel, där svenska parallellimportörer köpte i Italien och därmed kunde sälja dem billigare än det svenska ordinarie priset. Så de där argumenten är mest bortförklaringar från företagen för att kunna tjäna mer pengar.
Just det exempel du nämner är ju ett lysande exempel på hur ökad konkurrens (punkt 3) och förndringar i import-/agentledet (delvis "punkt" 4) kan sänka priset... :)

Precis.

Jag har jobbat som exportchef pà tre medelstora tillverkande företag, och kan försákra att det dár med att som tillverkare kontrollera konsumentpriserna ár det nog bara de allra största multi-játtarna som klarar av, respektive ár intresserade av.

Mindre och medelstora företag brukar ha en exportprislista som ár lika fór alla lánder. Eventuellt kan en importör i ett land fà báttre villkor om han uppnàr vissa sáljmàl etc., men annars kostar exempelvis en spansk kánga lika mycket för en svensk importör som för en norsk, tysk, fransk och japansk (ex-works).

Hur sedan prissättningen sker i de olika leden, och vilka marginaler varje led "minst" vill ha (importör/grossist -> detaljist -> slutkund) ár olika land för land, och i regel inget som fabriken brukar kunna lágga sig i. Det ennda man tittar pà att den importör man jobbar med inte drar iväg med priserna sà pass att varan blir osäljbar.

Sant ár att den gemensamma valutan i kombination med mycket resande, internet handel etc., har gjort prisjámförelser blir láttare och att priserna nog nármar sig varandra lite mer inom EMU-länderna án vad som var fallet tidigare.

Mvh / Mats
 
Image

Ett företag vill ha olika image i olika länder. Jag minns att jag såg ett inslag på Aktuellt för ett par år sedan om att Volvo (eller var det Saab) hade olika priser i olika länder. De ville vara lyxbil i många andra europeiska länder, men i Sverige en familjebil. För att få denna image hade de bland annat satt priserna olika.
 
Jag köpte nyligen en ljusmätare från England. Den kostade 2400 inklusive moms och frakt via UPS.
ska jag köpa samma vara i en svensk nätbutik så kostar den 4295 + frakt. det är ett påslag mer än 80% om man slår på frakten.
Sug på den karamellen.
 
Visst är det är mycket billigare. Mountain equipment co-op (mec) startades som ett litet "Konsum" företag som ville gynna sina medlemmar och ge möjlighet till bra utrustning till bra priser och med ett mindre vinstintresse. Patrioter som de är vill de gärna gynna egen marknad oxå. Både Arcteryx och Serratus är bra märken som ger mycket för pengarna och jag har varit nöjd med det jag har. Bla en tio år gammal rygga av Serratus som redan då var lätta i vikt, ställbara skenor till ryggen, bra bärsystem som kan ställas in, bra material som är standard idag. jag tror fortfarande standarden är hög. Priserna känns ju oxå lite extra låga nu med tanke på dollarkursen..Ett annat budgetalternativ är Andorra det finns två företag, Alpensport och Viladomat som är värda att kolla.
 
Bojkotta!

Håller helt med dig om priserna på utrustning i Sverige. Konkurrensen är för dålig, många betalar höga priser utan att ifrågasätta. Det är intressant att priserna kan skilja så mycket utan att affärerna tappar alla kunder.

Nu är det ju lite orättvist att jämföra svenska butiker med MEC som är en av de billigaste internethandlarna, villkoren är ju väldigt olika.

Trots det tycker jag att man ska köpa det mesta man behöver på internet, till ett bra pris.
 
Hänger på denna diskussion!!

Jag är på jakt efter en Petzl Duo och endel fiskegrejer.

Jag vet att det finns onadade kunskaper och erfarenheter på denna sida. Jag har ställt många konstiga frågor utanför "friluftsområdet" på denna sida och fått mycket bättre svar än på många andra "special-diskissionsgrupper". Jag lovar, jag ska bli bättre på att svara på sånt jag vet nåt om i fortsättningen =)

Nu till frågan: Var hittar jag div. fiskeprylar och en Petzl Duo billigast på nätet. Har surfat runt men fått vanliga resultatet, förmånga eller inga träffar alls.

Simma lungt
 
Re: Bojkotta!

bjesse; sa:
Trots det tycker jag att man ska köpa det mesta man behöver på internet, till ett bra pris.
Jag köper de flesta av mina friluftsprylar i butik trots att det ibland blir dyrare. Min policy är att om jag har gått till en butik och fått råd, fått känna på prylarna eller provat plaggen så ska butiken ha credit för den servicen.

Linda
 
Re: Re: Bojkotta!

seglartjej; sa:
Jag köper de flesta av mina friluftsprylar i butik trots att det ibland blir dyrare. Min policy är att om jag har gått till en butik och fått råd, fått känna på prylarna eller provat plaggen så ska butiken ha credit för den servicen.

Linda

Jag håller med dig Linda, folk använder butikernas kunskap och service men köper sedan på annat ställe och så undrar dom varför alla butiker försvinner och det bara är stora kedjor kvar..
 
Visst har ni rätt!
Köper fortfarande en del prylar på butiker som ger bra service bara för att de ska finnas kvar. Anledningen att jag ofta hellre handlar på nätet är att jag tycker att prisskillnaden är för stor mellan internet och de flesta svenska affärer.
 
MEC CO-OP

ANB; sa:
Visst är det är mycket billigare. Mountain equipment co-op (mec) startades som ett litet "Konsum" företag som ville gynna sina medlemmar och ge möjlighet till bra utrustning till bra priser och med ett mindre vinstintresse. Patrioter som de är vill de gärna gynna egen marknad oxå. Både Arcteryx och Serratus är bra märken som ger mycket för pengarna och jag har varit nöjd med det jag har. Bla en tio år gammal rygga av Serratus som redan då var lätta i vikt, ställbara skenor till ryggen, bra bärsystem som kan ställas in, bra material som är standard idag. jag tror fortfarande standarden är hög. Priserna känns ju oxå lite extra låga nu med tanke på dollarkursen..Ett annat budgetalternativ är Andorra det finns två företag, Alpensport och Viladomat som är värda att kolla.

Helt rätt, det är ju lite fel att jämföra ett kooperativs priser med andra mer kommersiella intressen. Till saken hör ju också att alla medlemmar får "utdelning" eller vinstdelningbaserat på inköpen i form av en check varje år om kooperativet går bra.

Jag gillar MEC CO-OP, synd att det inte finns något liknande i Sverige.
[Ändrat av pottan 2003-12-08 kl 23:24]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.