Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder?

Måste köpa nytt 'skidställ', men eftersom jag åker skidor, telemark och bräda ska det ju gärna funka bra för allt. Detta tror jag i och för sig inte är något större problem, men synpunkter mottages gärna på universella kläder.

Min egenliga fråga är dock om jag ska upp i den absoluta toppklassen av skidkläder, vilka märken ska jag titta på? Har tänkt Arcteryx och Marmot. Missar jag något uppenbart? Som kanske framgår av detta är priset av sekundär betydelse, kvalitet och funktion är allt.
 
Det är stor skillnad på kläder och kläder

Du ska köpa ett nytt skidställ, är det verkligen skalplagg av typ klättra upp på höga berg som du ska köpa då, eller kläder gjord för skidåkning. Typ Zytt, Mover, Peak, Goldwin eller Marmots nya skidkollektion, för inte behöver du väll extrema skalplagg för att åka i pisten eller vid sidan om. Jag använder sällan mina skalplagg när jag åkerutför i pist. Då använder jag hellre ett välsytt Goldwin ställ som är gjord för skidåkning och inte för extrema toppbestigningar i Himalaya. Sen när jag sticker ut på randoneé turer då åker skalplaggen på för då har jag nytta av dem.

Så när och hur ska du åka sidor, det är nog det som avgör vad du ska köpa för plagg.

//Micke
 
Har du kollat Haglöfs?
MikeMike: Vad är det för fel på skalkläder vid lift-servad åkning? Även då gäller ju lager på lager metoden och det är mycket lättare att reglera värmen med en skaljacka. Och hur gör du om du åker i liftsystem på förmiddagen, men går på hudar på em? Byter jacka?
Använder min Haglöfs T-mark till all åkning (har bara den) och den funkar. Det är en ett rent skal gjort för telisåkning.
 
Man kan åka i jeans också!

Jonas P; sa:
Har du kollat Haglöfs?
MikeMike: Vad är det för fel på skalkläder vid lift-servad åkning? Även då gäller ju lager på lager metoden och det är mycket lättare att reglera värmen med en skaljacka. Och hur gör du om du åker i liftsystem på förmiddagen, men går på hudar på em? Byter jacka?
Använder min Haglöfs T-mark till all åkning (har bara den) och den funkar. Det är en ett rent skal gjort för telisåkning.

Det är inge fel på skalplagg när man åker lift skidåkning, men det finns bättre plagg för det. Det är min erfarenhet i alla fall. Jag åker ca 80 dagar om året, försöker med att hinna med en timme åkning varje morgon innan jag knallar ner på kontoret. Så jag måste en då säga att en bra skidställ för skidåkning i pist inte alltid är samma som ett ställ för toppturer. För en bra skidjacka ser lite annorlunda ut jämfört med en bra skalljacka. men vist går det åka sidor i vilket plagg som helst, för ni har väll inte glömt alla sköna snubbar på 70 talet som åkte i jeans ;-)

Sen drar jag gärna på mig en varm dunjacka när jag är ute och går med hunden, men skulle aldrig tänka mig åka skidor i en sån.

//Micke
 
Min poäng i det hela var mest att det finns skaljackor sydda även för skidåkning.
Däremot kommer jag inte ihåg 70-talet eftersom jag inte var med då än. Däremot så hade jag rätt kul på "Hot-Dog-day" i Fenie i vintras då man hyllar filmen med samma namn från jeans-epoken!
 
Den dyra medelvägen!

Det pratas skal eller Goldwin (fodrad jacka) i tidigare inlägg. Båda varianterna fungerar bra. Den stora skillnaden för mej är att jag blir betydligt varmare när jag åker telemark än alpint.
Då du ville ha ett ställ till alla disciplinerna så är jag väldigt nöjd med Norrönas Coulair (felstavat?) jacka. Det är en jacka med Gore-Tex membran som har ett tunnare foder vilket gör den till en medelväg i tjocklek. Jackan har ventilation under armarna, infällbar huva och är pistanpassad med inbyggd liftjojjo och torkduk för immiga glasögön. Byxona är även de lite fodrade (har ej själv). Detta är ett mycket bra väl, men kostar en del.

Kolla norrona.no
 
Few cents about Gore-tex vs. windstopper

Gore tex är juh skitbra. Men man ska tänka till vad man ska ha dom till.

Jag körde förut i ett gore-tex ställ både när vi gick på tur och när vi körde vanlig pist-åkning.

Men faktum är att Gore-tex andas aningen sämre än andra plagg och i pist-åkning blir man fasen skitsvettig om man kör i gore-tex stället. Dess funktion är suverän på långturerna när man behöver allround. Men i pisten är enda gången jag fryser när man sitter/står i liften. Detta beror juh helt på att vinden kyler ner svettet.

Provade skaffa mig windstopper och körde pist i det.
Funkar helt perfekt. Det stoppar den kalla vinden i liften och andas mkt bättre när man börjar svettas av åkningen.

I Pisten behöver iallafall inte jag Gore-tex skydd mot väta och förmåga att torka snabbt etc.

windstopper för piståkning

gore-tex för turerna

är mina tips...

Ps. Provade Helly-hansens helly-tech också och det verkar faktiskt riktigt bra. Har inte provat kört i det ännu men det verkar andas bra och skydda mot vind.
 
Åker inte så mycket lift

Tack för flera intressanta synpunkter. Nu åker jag iofs inte så mycket lift eller, snarare, det är inte liftbaserad åkning som ställer de stora kraven på kläderna.

Istället handlar det om när jag går i två timmar på 3000m höjd (=svettigt, blåsigt, man stannar ibland för att vila) eller åker lössnö i skogen i en dal i alperna och temperaturen är -1 — +1 (=genomsvettigt samtidigt som snön på kläderna smälter). Undantag finns givetvis, Åre i januari är rätt krävande också (bra huva absolut nädvändigt!). Sedan är det förstås bra om man kan använda samma kläder även i april i franska alperna, med minimalt med kläder under.


Kanske har jag stirrat mig blind på skalplaggskonceptet, jag skulle gärna höra någon motivera varför vadderade kläder är ett smartare val när man är ute på turer som de jag beskrivit ovan?
 
Har hittat en klädkombination som jag tycker funkar himla bra och är temperatur flexibel.
-Craft underställ som håller mej torr, om det är under -10 °C så byter jag ut kalsongerna mot ullfrote.
-Polartec Powerstetch tröja transporterar fukt bra.
-En väst i Polartec Thermal Pro om det är under -10 °C.
-Väpnarluva en riktigt tunn eller en i tunn fleece kanon när det snor kallt.
-Haglöfs Limber ski pant i Goretex XCR sitter skönt.
-Klättermusen Gleipner jacka i Eta-proof som också andas riktigt bra och klarar hårt vinterväder förvånansvärt bra. Enda gången jackan inte funkat var när det snöade klabbsnö på tvären. Då blev hela jag som ett ispansar, fast jag var torr och varm.
Jag är nog inte den hippaste telisåkaren i Åre men jag är torr och varm.
 
Marmots "snikvariant", deras egenutvecklade membrain, kan spara in lite pengar, och verkar fungera (minst) lika bra som GTX. Min sambo skaffade ett par sådana skalbyxor förra året, använda i -25 (nyår i sälen) och i +20 (Riksgränsen i somras). Hon åker bräda och dragkedjan i baken höll tätt för både vind och vatten. (Och underlättar vid plötsliga naturbehov...) Åtminstone i Riksgränsen var jag riktigt avundsjuk på henne, vädringsmöjligheter och bra andning saknas helt i mina gamla Peak-brallor.
Kan tillägga att jag är helt inkörd på skalplagg, fryser sällan och tycker att tunna plagg med många vädringsmöjligheter gör många dagar roligare. Denna vinter blir det brorsans avlagda Patagonia, inte helt täta men med öppna sidor.
Så, även om skalen inte är snyggast i pisten klarar man sig med ett plagg till allt, t.o.m. cykelturen till jobbet om vintern.
 

Guest

Gäst
Mmm.

Tower of Power - What is hip??


Åk som alla riktiga jiiberkids. Gå till Rödakorsets Kupan och köp några lagomt sunkiga byxor och en halvsliten jacka.
Dina flashiga prylas säljer du sedan till barnen på Lokalen i Åre.
Det är precis vad Jon Olsson och grabbarna gör..

Använd hjälm!
 
Vilken tillverkare?

Vi kom bort lite från ämnet, vilka tillverkare ska man titta på om man är ute efter absolut högsta kvalitet och funktion - i paritet med Marmot och Arcteryx erbjudanden alltså?

Patagonia, North Face, Peak Performance, Tierra osv går bort. Bättre ska det vara. Hur är det med tex Klättermusen? De har ju väldigt gott rykte, men jag är lite skeptisk, de använder så vitt jag kan se tex inte Gore-Tex, utan hänvisar till sitt MFS - är Gore-Tex verkligen utbytbart?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petter2002 skid- och telemarksfantaster från GBG sökes! Telemark 0
Crimper Pjäxor telemark - ens lönt att försöka sälja? Telemark 4
edstorm Åsnes Storetind (för tur/topptur/telemark) Telemark 7
LRC Veckoträning i Ladängen Telemark 6
jossan06 Skojig pistskida för telemark Telemark 3
Arfvid Upptaktsresa telemark 9-12 dec i Tänndalen Telemark 1
Hymer Är telemark-slalom kombi uppfunnen? Telemark 12
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
signurr Telemark- turskidor Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
flindra Åka telemark med turskidor? Telemark 23
Selmira Telemark i Storulvån Telemark 1
teoek Telemark uppför åreskutan. Telemark 1
bredviken Förträning telemark Telemark 6
Berglind Telemark med ungdomens twintip? Telemark 6
Jonik lätta topptursskidor för telemark Telemark 11
bredviken Telemark v1 tandådalen Telemark 0
Friahälar Slalomcarvers för telemark? Telemark 5
Deepwood Telemark med Åsnes och Lundhags??? Telemark 5
pagren Telemark vs. Slalom Telemark 8
bredviken Kurs i telemark 18/19 dec i Sälen? Telemark 0
Rodluvan "Træningslæger" telemark Telemark 9
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
Bjurtjärnsindianen Telemark Telemark 3
koffle Rossignol Bandit B1 <> Telemark T2?? Telemark 3
anbr Telemark i Valdisere Telemark 1
Mezzner X-adventure för telemark? Telemark 2
martin köhler Head Monster som telemark skida? Telemark 3
Telemarkssving Offpist i Telemark Telemark 1
ptengvall Lapin Kulta Telemark Trophy Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
fibbla Hyra telemark nära göteborg? Telemark 2
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
Graip Telemark/topptur Telemark 6
guldbrand Telemark Telemark 2
Jätte Micke Student SM i Telemark Telemark 0
ansun Telemark med UCPA Telemark 8
piggelunk Kite Skiing och Telemark... Telemark 11
sjom Telemark i Val Thorens Telemark 1
l_hakan Telemark i Livigno Telemark 0
Tilde Knä och telemark? Telemark 16
christoffer olsson Telemark+kitzbühel=? Telemark 0
Vinddriven Völkl G4 för telemark? Telemark 2
mariah Telemark tjejer... Telemark 0
Noel Teneighty - Telemark? Telemark 1
Noel Telemark Film Telemark 1
Nyhren Student SM i tur telemark? Telemark 1
stelow Finns det bra komiskidor för tur/topptur/telemark Telemark 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.