dyr båttransport längs Kungsleden?

Ska aldrig hända. Finns tre båtar på varje ställe, ev blir man tvungen att ro över 3 ggr, så att det finns båtar på varje sida när man är klar.

Once upon a time a farmer went to a market and purchased a wolf, a goat, and a cabbage. On his way home, the farmer came to the bank of a river and rented a boat. But crossing the river by boat, the farmer could carry only himself and a single one of his purchases: the wolf, the goat, or the cabbage.

If left unattended together, the wolf would eat the goat, or the goat would eat the cabbage.

The farmer's challenge was to carry himself and his purchases to the far bank of the river, leaving each purchase intact. How did he do it?
 
Man litar alltså på att de som varit där före gjort rätt för sig? Ungefär som man litar på att folk parkerar sin elscoter rätt när de är klara med den? :)

Jag kan tänka mig att anledningen till att roddbåtar inte finns på fler ställen är just det här med att folk kanske inte fattar att de behöver ro tillbaka med en båt om det tar slut på ena sidan
 
Förra året när jag kom till båtlänningen på södra sidan Laitaure låg alla tre roddbåtarna på den sidan…
Så det där med att ro fram och tillbaka för att säkra att det finns båtar på båda sidorna respekteras tydligen inte av alla.
 
Förra året när jag kom till båtlänningen på södra sidan Laitaure låg alla tre roddbåtarna på den sidan…
Så det där med att ro fram och tillbaka för att säkra att det finns båtar på båda sidorna respekteras tydligen inte av alla.
Kan tänka mig att många inte bryr sig på ett ställe där man kan åka motorbåt..
 
Låt båda alternativen finnas i det här fallet, då kan alla bli nöjda.
De som tycker roddbåt är för jobbigt eller farligt kan bidra till nyttiga arbetstillfällen i glesbygd genom att köpa transport. De som har knaper ekonomi eller värdesätter en tyst rodd som en del av leden får sitt.
 
Kan det var en säkerhetsfråga - den som tillhandahåller båt för rodd är också ansvarig för att det görs säkert? (produktsäkerhetslagen)?

Det är väl det som är problemet, alltid andra som förväntas att ta ansvar för folks liv och beslut och inte individen själv.

Är man så dåligt förberedd inom friluftsliv att man inte klarar att hantera en roddbåt eller avgöra när det är läge att stanna på land kan man antingen välja att vandra där det inte förekommer båtpassager eller betala vad det kostar enlig mig. ;)

Det ÄR dyrt att vara handfallen och ribban sätts nuförtiden tydligen inte efter snittet av populationen utan de dummaste individerna , bara att vänja sig.
 
Senast ändrad:
Man litar alltså på att de som varit där före gjort rätt för sig? Ungefär som man litar på att folk parkerar sin elscoter rätt när de är klara med den? :)

Jag kan tänka mig att anledningen till att roddbåtar inte finns på fler ställen är just det här med att folk kanske inte fattar att de behöver ro tillbaka med en båt om det tar slut på ena sidan

Jag skulle inte heller bli ett dugg förvånad om jag kom fram till stranden och det låg tre båtar på ena sidan och ingen på den andra. :)


Man litar alltså på att de som varit där före gjort rätt för sig? Ungefär som man litar på att folk parkerar sin elscoter rätt när de är klara med den? :)

Ja, vad kan gå fel liksom.... 😁
 
Tycker ju inte 300/400kr är nåt att gnälla om en så pass lång sträcka som Sitojaur.
Kom tidigt till Aktse en gång,och fick då ” för många” timmar att slå ihjäl tills båten skulle gå. Spenderade tiden med tre vändor i dimma med olika långa åror. Höll mej ju sysselsatt,men inte kom jag ju iväg särskilt mycket fortare.
För att från Kvikkjokk komma iväg till Tarradalen behöver man bara ta båt tvärs över Kamajokken utlopp,men de flesta väljer ändå att åka några km båt uppåt älven. Aldrig hört att det gnälls att man inte roddar där,eller över till Kungsleden.
 
Bara en fundering, hur fungerar det med roddbåtarna om alla ligger på fel sida? Får man simma över och hämta en båt eller?
När jag var i Sitojaure för några år sedan var det just det som höll på att hända. Sjön var verkligen grym och några vandrare hade bestämt sig för att "här skulle det ros" Det fungerade inte så bra. Båtarna flöt omkring som korkar över hela sjön medan de som trodde sig ro var helt inkapabla att klara uppgiften. Stugvärden upptäckte att de försökte smita i väg med alla båtar på en sida. Till sist fick båtar rätt plats och roddare acceptera att hjälpas åt med att ställa allt på sin plats och betala överfart. Båtarna var liksom inga Ålandsfärjor. Skulle aldrig sätta mig i en sådan roddbåt i en sådan sjö.
 
Det är väl det som är problemet, alltid andra som förväntas att ta ansvar för folks liv och beslut och inte individen själv.

Är man så dåligt förberedd inom friluftsliv att man inte klarar att hantera en roddbåt eller avgöra när det är läge att stanna på land kan man antingen välja att vandra där det inte förekommer båtpassager eller betala vad det kostar enlig mig. ;)

Det ÄR dyrt att vara handfallen och ribban sätts nuförtiden tydligen inte efter snittet av populationen utan de dummaste individerna , bara att vänja sig.

Såklart bör var och en göra en avvägning om vad som är säkret och lämpligt utifrån egna kunskaper.
Men om någon skulle missbedöma, olyckan händer och tidningarna skriver "Länsstyrelsen lägger ut båtar som är dödfällor" - skulle du då säga, de borde förstått att de inte kan/inte borde pga förhållanden eller annat? Det tror jag inte länsstyrelsen kommer undan med, varken juridiskt eller heller etiskt.

Att tillhandahålla saker och tjänster som är farliga och säga används på egen risk håller inte enligt produktsäkerhetslagen.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
småen DÅRLIGT connex så dyr att åka med Fjällvandring 14
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Vindskydd Båttransport Mavasjaure Fjällvandring 2
WildWoods Båttransport Mavasjaure Fjällvandring 4
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
BlueSkys Pris båttransport uppför Visttas Fjällvandring 11
P.Gröndahl Båttransport över Teusajaure? Fjällvandring 5
PJE Båttransport Sitojaourestugorna-Rinim Fjällvandring 10
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
joelpap Vandra längs med Sitoätno (Sitoälven) ? Fjällvandring 6
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
jenso H2O längs kungsleden Fjällvandring 2
fnöskticko Skurdalsporten och vidare norrut längs gränsen Fjällvandring 0
uffe1 Skidtur längs kungsleden. Fjällvandring 1
hegeland Aktiviteter längs Storlien-Östersund i början av Nov? Fjällvandring 0
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
Ulf.N Fiske längs följande rutt! Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...