Dynamic range på fjället

Photomatix

Hej igen,

jag har i nu skaffat Photomatix och har som ett experiment kört de samma tre raw bilder visat i början av post #8 samman till ett 32 bit high dynamic range photo och sen "tone-mapped" detta foto tillbaka till vanlig 8 bit. Photomatix har olika möjligheter för tone-mapping från 32 till 8 bit, och sen ett flertal settings, som jag tycker, att det är lite svårt att bli klok på. Jag visar här fyra exempel. Den första är med "Enhancer default" tone-mapper, den andra med "compressor", den tredje med "enhancer painterly" och den fjärde med "Grunge". Jag tycker själv mest om den första "Enhancer default" och faktiskt är Photoshops resultat nog bäst i alla fall. Raw bilderna var tagna utan stativ, och båda Photoshop och Photomatix klarar av att lägga dem över varan korrekt.

/Torben

Bilagor

• enhancerDefault.jpg
    enhancerDefault.jpg
    58.9 KB · Visningar: 303
  • compressor.jpg
    compressor.jpg
    58.9 KB · Visningar: 290
  • enhancerPainterly.jpg
    enhancerPainterly.jpg
    65.6 KB · Visningar: 310
  • grunge.jpg
    grunge.jpg
    85.7 KB · Visningar: 291

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips