Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Tänkte ta Durlings led mot Kebne nu i sommar, Juli, och undrar ngn kan ge tips på hur högt upp längs leden man kan tälta? Vid sjön 1331, finns det möjlighet att tälta där?
Det känns som som denna vägen upp till Kebne är mer tilltalande än att knata upp och ner för Vierranvarri. Ska åka upp i början av juli, och tänkte fråga ni har några mer tips vad gäller Durlings led?
Det känns som som denna vägen upp till Kebne är mer tilltalande än att knata upp och ner för Vierranvarri. Ska åka upp i början av juli, och tänkte fråga ni har några mer tips vad gäller Durlings led?
Jag har gått Durlings led ett par gånger och tycker att den är betydligt trevligare än västra leden. Framför allt har det varit folktomt hela vägen, fram till man ansluter till västra leden efter Kaffedalen. Om man börjar gå tidigt på dagen kan man hinna före lämmeltåget från fjällstationen och få en väsentligt trevligare upplevelse utan en massa folk runt skallen.
Att gå tidigt i juli kan vara ett bra val - om du har tur ligger snön kvar stora delar av sträckan. Annars är det ganska stenigt stora delar av vägen. Vatten brukar finnas i bäckarna när man klättrar upp mot Kaffedalen. Bra att fylla på så mycket man orkar bära där, för sen blir det snålt med tillfällen.
Kan bekräfta att det finns åtminstone en röjd bra tältplats för 3-4 personers tält i västra Kaffedalen. Har tältat där. Förvånad om det inte finns ett par till.
Durlings led: Tips finns på Wikipedia, jag har själv skrivit det mesta av artikeln:
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...