Dunjacka som lager 2?

Jag ser att du får lite "blandade åsikter" här. D e svårt att ge en totalbeskrivning av fysiken här via chat. Dun isolerar så länge d får va fluffigt. Så fort d blir platt så slutar det att isolera. Att d blir platt kan betyda att du trycker ihop d me andra plagg/rygga eller att d blir blött. Bara för att dun blir blött så erente förstört, däremot vill du torka d så fort som möjligt o ofta e d enda effektiva sättet att torka d genom att ha d på sig.
Beroende på material så kan man gö så att man aldrig e kall, trots att man är konstant blöt. Jag tror herr Shackleton bevisade detta genom att dra ut det till det mest extrema du kan tänka dig. Herr Shackletons bedrifter inspirerar mig när jag är ute o vandrar med mina barn. Mina barn har det bekvämt trots extrema förhållanden. Dock tror jag att Herr Shackleton hade blitt inspirerad av vår senaste tur i fjällen.

Jag har numera ofta med mig en dunjacka som förstärkningsplagg. Den ger mycket isolering per gram.

Jag vill ha en lagom tight dunjacka, men inte så liten att jag inte kan röra mig i den. Jag tar på mig min under skaljackan när jag är stilla.

Dunjackor värmer bra när de är torra, men de fungerar inte bra om de blir fuktiga. Därför föredrar jag att ha en tight som går in under skalplagget.

Jag har även korta dunbyxor med dragkedjor på sidorna som går att sätta på sig snabbt. De sätts också på under skalbyxorna när jag behöver vara still.

Jag använder aldrig dunplagg när jag rör sig så pass mycket att jag kan bli svettig. En kortare hundpromenad går bra, men inte så mycket mer.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sommartid har jag tunn dunjacka som lager 2 under skaljacka att ha i vila/läger. Vintertid har jag en stor dunjacka som lager 3 eller 4 men då alltid ytterst.

Ska du använda dunjackan på regniga höstvandringar vill du få plats med den under skaljackan.
Gissar att det också spelar roll hur rejäl dunjackan är. Min lättviktsdunjacka med genomgående sömmar är inte så vindtät så jag föredrar att kunna ha skaljackan utanför av det skälet.

@seobserver ska den stora dunjackan i din version vara mer som en riktig ytterjacka eller funkar det bra 'ven med en mid-layer-dunjacka utanpå skalplaggen på vintern? Har själv inte mkt vintererfarenhet och där jag bor blir det inte riktig vinter så svårt att experimentera liksom..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips