Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra?

Hej vänner!

Min flickvän har en dunjacka, tror det är en Tenson, som hon tvättade förra året. Så vitt jag förstått så har hon följt tvättråden till punkt och pricka (torktumlad med tennisbollar), men efter detta blev jackan inte sig lik.

Den har tappat sin volym och nu undrar jag om det finns något som man kan göra för att försöka rädda den?

Tacksam för förslag!

- Stefan
[Ändrat av eplstas 2004-11-09 kl 10:33]
 
Hejsan

Vid torkning av dunjackor är det rätt som hon gjorde att ha med tennisbollar. Vad man dessutom ska göra är att ha låg värme på torktumlaren, men att man torkar under väldigt lång tid! Det jag tror har hänt är att jackan inte har blivit helt torr bland det innersta dunet. Nu har jackan legat länge så därför behöver hon nog tvätta om jackan eller i alla fall se till att den blir genomblöt igen, därefter torktumla med tennisbollar och under väldigt lång tid! Yttertyget torkar i regel väldigt snabbt men det tar tid för dunet.

Lycka till! (Jag jobbar som kemiingenjör på Electrolux, bla med tvätteknink)

/Kathrine
 
Som sagt prova att tvätta om jackan men kolla om du kan få tag på ngt som är lite tyngre än tennisbollar.
Jag brukar själv använda några rena jympaskor (i separata tygpåsar). Det brukar bli jättebra.
Har du även möjlighet att använda en STOR torktumlare finns ofta i tvättstugor i hyresföreningar o. likn. är det ännu bättre.
Att man sen får pilla lite med dunet för hand är inte ovanligt.
Lycka till
 
Handplock

Jag har fått rådet att sätta mig framför ett element eller varmluftsfläkt och plocka med dunet för hand. Alltså manuellt finfördela dunet i kanalerna. Denna process kan ta flera timmar i anspråk men ska enligt uppgift vara det bästa för dunet.
/Thomas J
 
Jo, jag har förhört mig om vad som egentligen hände när jackan tvättades.

Jag tror att kruxet var att den torktumlare som användes var av den typen som har fuktavkänning. Den avgör alltså själv när tvätten är torr.

Dessvärre så har jag själv erfarenhet att detta inte fungerar värst bra när man kör dunplagg eftersom torktumlaren ger sig för tidigt. Min jacka (Fjällräven Expedition) var långt från torr när tumlaren ansåg det.

Men på den tumlare jag använde kunde man koppla bort denna funktion och jackan fick i princip gå över natten innan den blev torr. Tyget i dessa jackor är ju ett gissel eftersom det är så pass tätt att de inte släpper genom fukt så värst bra, vilket borde förklara varför tumlaren anser att jackan är torr, allt för tidigt.

Jag ber att få tacka för svaren och vi ska testa att tvätta om den samt torka enligt konstens alla regler.

Bästa hälsningar
Stefan
 
Nordesjö; sa:
eplstas; sa:
Jag tror att kruxet var att den torktumlare som användes var av den typen som har fuktavkänning. Den avgör alltså själv när tvätten är torr.

Hua! Den "finessen" brukar ju inte ens funka på strumpor :)

Nej precis, vad är grejen liksom? Funktionen finns såklart på torktumlarna här i studentbostaden, men är inte meningsfull då den inte går att lita på. Dessutom saknas en enkel tidsinställning för viss temperatur. (Det finns "varm - 20min" eller "kall - 15min". Varför inte ett vred med 1-120 min och tre temp.lägen?

Det är bara guds (CSN:s) förtjänst att jag inte har någon dunjacka att böka med! Tack och lov.

MVH
 
Torktumlare

På en hel del tumlare går det att göra egna program med gott resultat, och det går ofta att komma förbi fuktavkänningen vilket jag lyckats med -kolla manualen.
Ett aber dock om man bor i hyresrätt med grinig vicevärd eller fastighetsskötare... :)

Punkarn
 
millimeter; sa:
Det är bara guds (CSN:s) förtjänst att jag inte har någon dunjacka att böka med! Tack och lov.

Stackars, stackars studenter som inte har råd att köpa vinterjacka för 5000... ;)

(Fast det värsta är väl att det är så pinsamt uppenbart att studenter faktiskt väljer att lägga sina slantar på just svindyra kläder, om de nu har så lite pengar. Men det kanske är en annan diskussion :))
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
MalinSa Vad har ni på fötterna när ni vadar? Kläder 19
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklasaxelsson Klättermusens storlekar, vad har hänt? Kläder 12
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
erpan Mountain works, har dom tummat på kvaliten? Kläder 4
Peter S Salomon XA Pro 3D Ultra - någon annan som har råkat ut för detta? Kläder 17
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
pelka Någon som har testa dom här? Kläder 2
owahlund Har du problem med fuktiga fötter? Kläder 35
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
chinerunner någon har slitit bort dörren på Norhstar Kläder 1
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
acr32 Haglöfs har släppt sin nya kollektion Kläder 1
estetdrägg KMs mithril har fått bättre ficka...och är felmärkt?!? Kläder 0
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
liquidmonkey Vad heter dom har????? snälla... Kläder 18
cancerman storleken har betydelse Kläder 1
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
Tomas Odhult Någon som har koll? Kläder 1
Andos någon som har klättermusen GRIM eller BIFROST? Kläder 14
lantz Storleken har betydelse Kläder 0
Vad har ni för sockar? Kläder 10
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...