Duger dom här skorna?

Är total nybörjare på fjällvandring och ska snart iväg på en mindre tur kring vassijaure området. Det kommer bli dagsutflykter och kanske någon natt i tält också. Vad jag undrar är om dom här skorna duger att gå i : http://www.rbk.com/se/catalogue/default.htm?Item=1107
(dom längst till höger) eller bör man införskaffa kängor? Det är så att dom där skorna har jag hemma och det skulle vara bra om dom funkade så kunde man spara lite pengar på det. Det jag oroar mig för är att dom kanske blir lätt blöta. Så vad tror ni?
 
Så länge det är torrt gör de säkert det. Men det är inget man ska räkna med tycker jag. Går man vid myrar eller annan sankmark är de inte heller så lämpliga.

/mattias
 
Nybörjare behöver de bästa skorna

Visst kan du ha de där skorna, om du har:
- god vandringsvana
- vältränade och stabila fötter
- fuktspärr alternativt vana att gå långt med dyngsura fötter
- lätt packning

Är de styva i sulan? Har de bra grepp mot regnvåt sten?
Särskilt om du är ovan vid fjällvandring - långa turer med tung packning på bökigt och ojämnt underlag - är det bra med vridstyva och stabila skor.
Annars är det lätt att bli jäkligt trött eller stuka fötterna.

Och om du inte har vattentäta strumpor, vadarpåsar eller liknande kommer du bli rejält handikappad eftersom du inte ens kan ta dig över en liten bäck eller blötmark. Eller ens vandra över ljungen när det har duggregnat utan att fötterna låter squick squick.
Den där typen av skor klarar ju bara några hundra meter i svampskogen innan de blir sura.

Du måste antingen ha skor som är vattentäta över fotknölarna eller skor som inte suger åt sig vatten kombinerat med nån typ av fuktspärr. Eller så ska du inte ha nåt emot att vandra med blöta fötter - en inställning som väldigt få nybörjare har.
Taskig trivsel i fötterna är nog det som lättast knäcker en nybörjare.
 
Bra skor behövs alltid

Mitt bästa råd är att investera i ett par bra kängor. Det har man stor glädje av på vandring i skog och mark, både i fjällen och hemmavid. Det finns ett rikt utbud, men välj ett par som sitter bra med tjocka sockar(inget kläm någonstans, bra hälgrepp och där man kan vicka på tårna). När man går är bra skor det viktigaste, och kan förvandla en fjälltur från ett h**te till en rolig och skön upplevelse.

Go tur!
 
I linje med tidigare svar så beror det mycket på vilken komfortnivå du kan nöja dig med, för risken torde vara överhängande att skorna blir såväl blöta som leriga.

En inte allt för tung investering är ett par schyssta gummistövlar. Funkar bra för fjällvandring enligt mig (även om det finns många käng-kramare som är av annan uppfattning).

Dina skor skulle möjligen kunna kompletteras med ett par så kallade våt-sockor, strumpor i neopren, med vilka man kan traska omkring med blöta fötter och ändå håller värmen. Men det kostar väl ca 300 kr, jämfört med ett par stövlar för kanske 600-700 kr. Och dina byxor lär väl bli blöta/smutsiga vid bensluten, vilket dock kan avhjälpas med ett par damasker för ett antal hundralappar....
 
Tack för svaren. Hörde att dom hade rea på sportaffären i stan på tretorn/sarek stövlar som tydligen skulle vara mer anpassade för vandring.Ska nog gå in och kolla lite på det.Nån som vet om det är bra stövlar?
 
De är ganska berömda som bra vandringstövlar...

...men om de passar dina fötter; testa!

Annars så brukar ÖoB ha kronans nya stövel M/90 och den har jag själv fjällvandrat i ett par dygn samanlagt vid två tillfällen, det är helt ok stövlar och faktiskt mycket bättre än deras kängor (tvi vale!!!).
De brukar gå att få för 200-300kr.

MEn testa och testa!

Skulle du få för dig att vilja ha kängor säger jag bara; CELLGUMMI!!!. Inte membran!
 
Peran; sa:
Tack för svaren. Hörde att dom hade rea på sportaffären i stan på tretorn/sarek stövlar som tydligen skulle vara mer anpassade för vandring.Ska nog gå in och kolla lite på det.Nån som vet om det är bra stövlar?


Hej!

Har själv Tretorn sarek millennium-stöveln som är en ren vandringstövel och jag är mycket nöjd! De är mycket bekväma att vandra i,men testa dem innan så att de sitter skönt på dina fötter!

Lycka till!

/Nicklas
 
Tertorn sarek. Stövel som brukar fastna när foten blir varm och vara ett helvete att få av:)

Nä det är en bra stövel, trots detta.
 
Tips från en nybörjare till en annan! OM du har råd - prova kängor. Jag köpte ett par Hanwag. De passar mej perfekt o jag lovar - det känns knappt att jag har dem på - så bra sitter de. Noll skav eller kläm däremot en fröjd att kliva omkring! Du får extra power om du hittar DINA kängor! Ja, det är i alla fall min erfarenhet so far!
 
Iona; sa:
Tips från en nybörjare till en annan! OM du har råd - prova kängor. Jag köpte ett par Hanwag. De passar mej perfekt o jag lovar - det känns knappt att jag har dem på - så bra sitter de. Noll skav eller kläm däremot en fröjd att kliva omkring! Du får extra power om du hittar DINA kängor! Ja, det är i alla fall min erfarenhet so far!


...cellgummi, celgummi, cellgummi...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.