Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite?

Jag ska tälta i Skåne året runt. Vi har ganska varmt här jämfört med resten av landet så jag letar efter inte alltför varma säckar.
Det kallaste i Skåne detta året har väl varit -2 och varmaste är väl +18 cirka och det ligger däromkring varje år ungefär. Nu är det på nätterna det gäller.

Jag har hittills bara tältat på våren och sommaren och vill utöka detta till året runt. Jag letar efter två sovsäckar som jag skulle kunna kombinera med varandra för att även klara av de kallaste nätterna i Skåne.

Jag har kollar runt lite och Fjällräven Skule two season och Funäs lite skulle kunna passa. Komforttempen är +7 på Skule och +16 på Funäs lite. Kombinerar man de så kommer man ner till en komforttemp på +1 enligt denna sidan:
https://support.enlightenedequipment.com/hc/en-us/articles/115002770588-Layering-Sleep-Systems

Så komforttemperaturer på +1,+7 och +16 borde fixa året runt och sen reglerar man temperaturen med kläder och liknande.

Jag har inte råd med dunsäckar, kostar hur mycket som helst. Fjällrävens två säckar kostar 2500kr så om ni vet något annat man kan kombinera som sovssystem inom den prisklassen så får ni gärna hojta till!

Kan tillägga att jag ligger i ett Akto från Hilleberg.

Vad tycker ni om fjällrävens säckar? Borde jag välja något annat?

/Leffe
 
Har bott i Skåne sen 69 och läst kvicksilver -18°-- -27° så dina siffror känner jag inte igen.

Allmänt med säck i säck så är det viktigt att den yttre inte komprimerar den inre alls. Hellre ett par cm för rymligt än åt andra hållet.

Jag har sovit ute i tält i de olika årstiderna och som värst haft -17° på morgonen i Skåne. Därför uppskattade jag min vinter dun sovsäck som väger kilon och kostar därefter.

Har prövat att försöka sova i FMs genomsydda sovsäck (0°) och gick till SFD och skaffade mig en till. Med fotändan i ryggsäcken och vindrocken över gick det att sova ner till -20° om man var slut och mätt när man lade sig.

Att vakna huttrande i en för kall sovsäck är en fakirövning jag helst inte gör om.

Tänk om och spara rejält innan du köper nattfrossa.

En funkis vinter fibersäck i min värld väger långt över kilot mer än dunsäcken. När vi talar om vinter.

go tur
 
Håller med ovan nämnda inlägg,, komprimera inte luftlagret mellan säckarna,, om du vill ha 2 sovsäckar byt ut den yttre till en fodrad Jerven fjällduk,, har goda erfarenheter av deras prylar,, eller skaffa dej en schysst vinter sovsäck typ Marmot never winter,
 
har en funäs lite och gillar den skarpt i sommartemperaturer. Den är ju väldigt slimmad och jag har också tänkt att man skulle kunna ha den som extra isolering till min 3-säsongs dunsäck om behovet kommer. Hittills har jag bara provat hemma så vet inte om teorin funkar irl. Om den blir för komprimerad kanske man kan lägga den ovanpå som ett täcke om man öppnar upp den helt?
 
Kolla på begagnade sovsäckar på blocket/tradera. Om du lyckas hitta en Caravan Combi Deluxe, det är ett färdigt dubbelsäckssystem så är du hemma. Det borde bli en lättare, bättre och framförallt billigare lösning. Jag tror jag gav 500 för min Combi Deluxe för några år sedan.
 
Håller med ovan nämnda inlägg,, komprimera inte luftlagret mellan säckarna,, om du vill ha 2 sovsäckar byt ut den yttre till en fodrad Jerven fjällduk,, har goda erfarenheter av deras prylar,, eller skaffa dej en schysst vinter sovsäck typ Marmot never winter,

Det är väl ändå Never Summer som är den varmare varianten av säckarna med det namnet, Never Winter är en sommarsäck. Mitt emellan dessa två säckar ligger Sawtooth som är mer lämplig 3-säsongssäck.
 
Ok,, skrev fel på namnet,, marmot never summer,, heter den har denna själv som vinter sovsäck,,,,
 
Har bott i Skåne sen 69 och läst kvicksilver -18°-- -27° så dina siffror känner jag inte igen.

Allmänt med säck i säck så är det viktigt att den yttre inte komprimerar den inre alls. Hellre ett par cm för rymligt än åt andra hållet.

Jag har sovit ute i tält i de olika årstiderna och som värst haft -17° på morgonen i Skåne. Därför uppskattade jag min vinter dun sovsäck som väger kilon och kostar därefter.

Har prövat att försöka sova i FMs genomsydda sovsäck (0°) och gick till SFD och skaffade mig en till. Med fotändan i ryggsäcken och vindrocken över gick det att sova ner till -20° om man var slut och mätt när man lade sig.

Att vakna huttrande i en för kall sovsäck är en fakirövning jag helst inte gör om.

Tänk om och spara rejält innan du köper nattfrossa.

En funkis vinter fibersäck i min värld väger långt över kilot mer än dunsäcken. När vi talar om vinter.

go tur

-18 till -27 är där inte i Skåne nu för tiden. Det har där inte varit på ett bra tag. En vanlig vinter är det väl som minst -7 när det är som jävligast.
Men du har rätt i att man bör investera i en bra sovsäck.

Vilket fall som helst borde en dunsäck för några minusgrader fungera. Vad finns där för bra dunsäckar som inte kostar för mycket? Är Marmot Sawtooth något att satsa på?
 
Senast ändrad:
-
Vilket fall som helst borde en dunsäck för några minusgrader fungera. Vad finns där för bra dunsäckar som inte kostar för mycket? Är Marmot Sawtooth något att satsa på?

Vilken säck du väljer hänger givetvis ihop med under vilka förutsättningar du tänkt sova ute och hur frusen du själv är. Generellt är det enkelt att ventilera en sovsäck eller använda den som täcke en varm natt, men att frysa sig genom natten är absolut inte kul. Även fina sommarnätter i Sverige kan temperaturen klara nätter krypa långt ner mot nollan, så att välja en sovsäck som minst klarar ner mot -5C (gärna lite mer) är ett klokt val om man vill tänja lite på utevistelsen mot sen vår och tidig höst.
Priset och tillika vikten och komprimerbarheten på en dunsovsäck hänger direkt ihop med kvaliteten på dunet och hur säcken är sydd. Tänkt även på hur du sover, dvs om du är i-vändare (välj en lite rymligare säck som tillåter dig att vända dig inuti säcken) eller medvändare och kan acceptera en lite mer tight skuren sovsäck. Säcken får däremot inte strama över fötter, höft, axlar eller vara för kort då detta pressar ihop loftet på dessa punkter och du tappar värme.
Dunkvaliteten brukar mätas i CUIN, och jag tycker att man inte bör välja sämre fyllnadsvikt än 600-650CUIN. Sawtooth har 650CUIN dun som är behandlat för att bättre motstå fukt, och har en bra tempgräns för 3-säsongsbruk i våra trakter. Finns säkert även andra modeller och om du har du inte bråttom kan det dyka upp reor.
Marmots sovsäckar är lite ledigare skurna vilket passar mig som i-vändare.

Bra dun är en ganska exklusiv produkt och en dunsäck är mer komplicerad att sy vilket kan förklara ett högre pris än för en fibersäck. Samtidigt har en välskött dunsovsäck mycket lång livslängd om den förvaras korrekt. Välkända tillverkare av bra dunsovsäckar är ex Western Mountaineering, Marmot, Roberts, Cumulus, Mountain Equipment mfl
 
Vädret går i cykler det är inte så hemskt länge sen vi hade -27 i Ystad.
Att gå efter hur milt det varit de senaste 3 åren är att bita sig i läppen.
Just nu går vi mot svalare tider, solfläcksminimum och längst från solen.

Jag har två vintersäckar en FR fiber och en FR Dun. De skiljer 1,5 kg i vikt och det är bäst isolering i den lättare.

Även ego tycker att priset för en rejäl dunsäck är styvt, men handla begagnat och kosta på en kemtvätt efter det att du lagat hålen på ut och insidan.

Skall du bära eller skida är låg vikt viktigt.

go tur
 
Mycket bra tips i tråden.

Jag har kikat runt ett tag och det är så otroligt svårt att välja en säck.

Jag har kommit fram till att det bästa är att kombinera två säckar för att komma ner till låga temperaturer. Att skaffa en rejäl vintersäck enbart för vintern är helt onödigt enligt mig. Så jag tänker en sommarsäck och en 3-säsongssäck borde räcka. Då borde man kunna täcka upp alla årstider någorlunda.
Det jag har kollat på är två säckar från Marmot:

Marmot Nanowave 50 sr
https://www.naturkompaniet.se/marmot-unisex-nanowave-50-semi-rec-long-estate-blue-2047239/

Marmot Sawtooth
https://www.naturkompaniet.se/marmot-unisex-sawtooth-long-surfarctic-navy-2032356/

Mina val har jag baserat på kostnaden. Försöker hålla nere den men ändå köpa något vettigt som går att använda. Den första är sommarsäck med +13 i comf och den andra på -6 i comf lär ju funka på senhösten. Kombinerar man dessa så kommer man ner i en comf på -15, om man får lita på denna sidan:
https://support.enlightenedequipment.com/hc/en-us/articles/115002770588-Layering-Sleep-Systems

-15 är ju extremfall enligt mig och jag rör mig nog inte utomhus i den kylan i Skåne ändå. Det bästa vore att ha syntetsäcken utanpå dunsäcken pga kondensen och annan fukt men den är mindre och får istället ligga inuti dunsäcken. Har letat efter en större syntetsäck men hittar ingen.

Vad tycks om detta upplägget?
 
Mycket bra tips i tråden.

Jag har kikat runt ett tag och det är så otroligt svårt att välja en säck.

Jag har kommit fram till att det bästa är att kombinera två säckar för att komma ner till låga temperaturer. Att skaffa en rejäl vintersäck enbart för vintern är helt onödigt enligt mig. Så jag tänker en sommarsäck och en 3-säsongssäck borde räcka. Då borde man kunna täcka upp alla årstider någorlunda.
Det jag har kollat på är två säckar från Marmot:

Marmot Nanowave 50 sr
https://www.naturkompaniet.se/marmot-unisex-nanowave-50-semi-rec-long-estate-blue-2047239/

Marmot Sawtooth
https://www.naturkompaniet.se/marmot-unisex-sawtooth-long-surfarctic-navy-2032356/

Mina val har jag baserat på kostnaden. Försöker hålla nere den men ändå köpa något vettigt som går att använda. Den första är sommarsäck med +13 i comf och den andra på -6 i comf lär ju funka på senhösten. Kombinerar man dessa så kommer man ner i en comf på -15, om man får lita på denna sidan:
https://support.enlightenedequipment.com/hc/en-us/articles/115002770588-Layering-Sleep-Systems

-15 är ju extremfall enligt mig och jag rör mig nog inte utomhus i den kylan i Skåne ändå. Det bästa vore att ha syntetsäcken utanpå dunsäcken pga kondensen och annan fukt men den är mindre och får istället ligga inuti dunsäcken. Har letat efter en större syntetsäck men hittar ingen.

Vad tycks om detta upplägget?

Säkerligen inte så dumt i upplägget - men jag hade vänt på det. Jag har sovit några vinternätter i dubbla säckar och har då en lätt dunsovsäck som "sommarsäck" - Vaude cheyenne350, tror jag den heter - och sedan en av Carinthias syntetsäckar utanpå (Defence 4). Efter en snabbkoll på dina priser tror jag att den kombinationen är ungefär lika dyr/billig, men har en fördel i att sommargrejerna (som - let's face it - du kommer använda betydligt mer än vinteruppsättningen) blir mycket lättare och mer komprimerbar till packningen.

Bara en tanke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Karpaterna.se Dubbla sovsäckar -> vintersäck Bo och sova 17
Razzle-Dazzle Dubbla sovsäckar Bo och sova 2
ekunwod Dubbla sovsäckar igen Bo och sova 4
stefan77p Dubbla sovsäckar? <komforttemp> Bo och sova 10
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
chilehead Dubbla liggunderlag Bo och sova 7
flanell hur funkar dubbla tunna ist för en tjock sovsäck Bo och sova 37
falken16 dubbla liggunderlag ?? Bo och sova 4
niking Hopknäppningsbara dubbla vanliga liggunderlag i XL? Bo och sova 2
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...