Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel

Planerar en tur till dromskåran under kristihimmel-helgen, endast en dagstur. Hur mycket snö ligger det kvar/kommit? Ska vandra själv med endast hunden som sällskap. Tips, råd? Tack på förhand

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Intressant tips. Måste erkänna att jag inte kände till Dromskåran tidigare trots att jag varit en del i trakterna.
När jag kollade med en bekant så hänvisade han mig till att kolla med Höglekardalens Stugby - tel 0643 - 320 27 - . Den ligger visst alldeles intill och de borde ha den bästa och mest aktuella informationen om snöläget och förmodligen också gissningar om hur det kan se ut om ett par veckor.

Funderar också på en tur till Oviksfjällen samma helg. Är helt klart lite orolig över snöläget just nu, även om det hinner smälta mycket än så misstänker jag att det kommer vara väldigt blött.

Tack för tipset tiddelipom!

Tack till er som har svarat. Jag har fått två olika svar från en stugby samt Åre turistbyrå. Stugbyn sa att det går bra att gå dig, det ligger dock kvar snö i själva skåran så där ska man inte gå. Åre turistbyrå tycker att jag borde vänta eftersom det ligger snö kvar. Tiden får visa. Oavsett kan man ju alltid vända och gå tillbaka om det är för svåråtkomligt.

Det känns som att om den här värmen som ska vara närmsta tiden håller i sig så ska det nog gå bra att gå dit i kristihimmeldagen. Känns som mycket av det vita på oviksfjällen försvunnit senaste dagarna

Åreskutan igår 18 maj

Bilagor

• IMG_3948.jpg
    IMG_3948.jpg
    40.9 KB · Visningar: 889
Jag var där och gick för ca 1,5 månad sedan och då var det ungefär lika mycket bar mark som det låg snö. Snön var för det mesta inte särskilt djup. Om det är snö i själva ravinen vet jag inte, men jag skulle inte kolla med turistbyrån i Åre, det är långt från Åre till bydalsfjällen. Kolla med höglekardalens fjällpensionat, de har hållit koll på väder och snö under ett halvt sekel så där får du nog bäst svar.

Tänkte ge mig på jämtlandstriangeln över kristihimmel men hade tänkt vandra och inte ta längdskidorna, någon som vet något bra sätt att veta mer om snöläget utom yr?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips