Dricksvatten i europa

hmarkstrom; sa:
Kranvattnets kvalité kan dock variera. Enligt en britt, numera australier som jag känner så påstod han att kranvattnets kvalité var omvänt till hur mycket det kostade i landet.

Så var Svergies kranvatten mycket billigare än det i Storbrittannien trots att det hade mycket högre kvalité

Kan kanske stämma. I t ex vissa städer i Skottland är kranvattnet gratis (ingår i kommunalskatten, council tax) men har mycket bättre kvalitet än i södra England.

Johannes

Om man vandrar i berg med mycket djur (t.ex. om man går i skog eller på ängar med betande djur) ska man bara dricka vattnet vid källor och stugor. Djurens avföring kan ge parasiter till vattnet.

I Tjeckien kan man lätt dricka kranvattnet. Jag bodde 3 år i Prag och drack det varje dag utan att bli sjuk... Men i Tjeckien bör du ändå dricka öl istället! :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
umemorgan; sa:
Jag sitter och funderar på en sak. Hur gör ni med dricksvatten i europa? Tysklande och polen sägs ha bra vatten, men att det är en annan bakterieflora? Behöver man koka, eller kan man ta en lite orolig mage tills man vänjer sig? I bergsområden i spanien och alperna borde det vara okej vatten.

En lite luddig fundering, men är det någon som har några tips?

// Morgan
http://www.hornsjo.nu/morgan

Jag brukar dricka det vatten som finns tillhanda naer jag reser och det har ingen betydelse om det aer Europa, Asien eller Afrika. Jag har spenderat drygt ett aar i Oesteuropa (Ryssland, Vitryssland, Baltikum, Ukraina, Moldavien, Rumaenien och Bulgarien) utan att faa naagra stoerre problem med vattnet daer.
Jag brukar fraaga lokalbefolkningen om de dricker vattnet och goe de det saa goer aeven jag det. Om de laater bli saa dricker jag det aendaa men foerst efter efter att ha renat det med jod eller genom att koka det. Oftast saa gaar det att koepa vatten paa flaska om man vill ta det saekra foere det osaekra. Ett billigare alternativ aer att koepa laesk/saft paa flaska som har ett laegre pris aen vatten.
Brukar alltid foersoeka rena vatten som jag tar fraan baeckar, sjoear och floder men av lathet ibland har jag laatit bli eller naer man aer desperat efter vatten att man inte har tid eller lust att vaenta den dryga halvtimme det tar att faa det rent.

/Stellan

Jag har bara bra erfarenheter ar Schweiziskt vatten. Har druckit det direkt ur kranen på de flesta ställen. Även när min egen tarmflora varit "svensk" så har det funkat hur bra som helst. Det är inte helt självklart att man får kranvatten om man ber om vatten när man äter ute, men lösenordet i så fall är Hahn-wasser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips