Dricks till guider?

Finns det någon kutym att ge guider dricks?
Som på krogen och jag är nöjd med maten brukar jag lägga till 10% i dricks.
Undrar mest allmänt, har ingen guidad resa inplanerad.
 
Det beror nog på vilken del av världen du är i. Jag blev förföljd av en vakt i Egypten som störde mig trots att jag sa att han skulle gå. Det hela slutade med att han vägrade att släppa ut mig ur Com-Ombo innan jag betalat för hans patetiska påstådda guidning. Jag gick och passade samtidigt på att be honom dra åt helvete. Har nog aldrig fått en så hatisk blick och han svarade: You are shit!
 
Vad har man för deal? Försöker någon lura in mig på en bakgata i Moçambique när jag egentligen vet att jag ska någon annanstans får han inget. Blir jag spontant guidad av någon i ett uland kan det bli dricks om det är så att ersättningen från början ligger på ulandsnivå. Det blir bara konstigt om man betalar utopiskt mycket. Våra anställda brukade få en ost eller yoghurt som tack. Det var värt flera dagslöner och de var mycket tacksamma. Man hade lätt kunnat ge dem en årslön eller två men man sänder lite konstiga signaler. För mig är det viktigt att tänka på under vilka omständigheter man har köpt en tjänst, vem det är som utfört den, hur nöjd man är och var man är. Åker man charter och allt ingår tycker jag inte alls att man behöver betala dricks eftersom man redan har en deal. Det beror helt på situation för mig.
 
I Egypten finns en attityd som jag aldrig träffat på någon annan stans. Där kan
man plötsligt få "spontana guider" som nämndes tidigare - de ger jag absolut
inga pengar alls. Där ljögs jag rakt i ansiktet flera gånger trots att lögnerna var
så dåliga.

När jag var på Azorerna så betalade vi för att få en vandringsguide upp i bergen.
Men trots att jag redan betalat guiden gav jag honom 10 Euro att dela med vår
chaufför efter dagens aktivitet. Detta för att upplevelsen var så bra och att de bägge
var väldigt engagerade i sina kunders behov. Det fanns inga förväntningar på
extra pengar, och 10 Euro var rätt mycket i jmf med vad hela trippen kostade. Lägg
där till att medelinkomsten (innan skatt) på Azorerna är 6.500kr.

Nog med historier som driver från frågan. Jag tycker generellt att systemet med dricks
är dåligt, om det behövs för att folk ska kunna leva. Man ska ta betalt vad det kostar.
Dricks ska inte vara en allmosa, som delas ut av socialt tvång eller skam. Det ska
ges som en bonus - ibland.

Om det finns någon kutym att ge guider dricks? Det har jag ingen vetskap om.
 
När jag var i Marrakech för ett tag sedan hörde jag 4 turister (välbärgade) som försökte pruta med en guide som ville ha ca 30 kr för en halvtimmes guidning! Blev ganska illa berörd av det, förhandlar man om huruvida man ska betala 20 eller 30 kronor bara för att "det går" känns det som om ens människosyn behöver ses över...

Givetvis ska man ge dricks om man tycker att guiden är värd det. Men gör det utifrån er egen ekonomi och hur mkt ni tycker att det är värt, inte baserat på deras årslön! Att en guide kanske tjänar 5000-10000kr om året betyder ju knappast att han har det bra ställt med den inkomsten.
 
I Sverige skulle jag inte komma på tanken om det inte handlar om någon ideell organisation som förfogar över något och guidar med frivilliga entusiaster. Däremot kan jag tänka mig lite extra om jag är utomlands beroende på vilket land.

Är precis hemkommen från dykresa i Jordanien. Där hade vi samma dykguide under en vecka. Från början var vi inte helt nöjda med hans insats, men efter synpunkter till chefen så ändrade han på sig och det blev riktigt bra. Han var värd en hundring. Likaså blev växelmynten kvar till städaren. Men jag hade inte tänkt ge chefen för stället nåt extra. Han hade så han klarade sig ändå.
 
I de flesta länder är det standard med dricks. Det är lätt att sitta framför en datorskärm i svensk stugvärme och säga att de ska ta betalt vad det kostar, men så fungerar det inte i många andra länder och att ta seden dit man kommer brukar det ju så fint heta.
I de allra flesta sammanhang så skulle jag rekommendera att man ger dricks till sin guide, har jag bokat en guide för en vandring eller annan aktivitet och är nöjd med guidens insatts så ger jag utan att tveka dricks. Sen om min ekonomi tillåter att jag ger femhundra eller femtio kronor känns helt irrelevant, jag ger det som jag tycker passar och om någon annan i gruppen inte kan eller vill ge lika mycket så struntar jag i det, eller om det är tvärtom!
Dricksen till exempelvis dykguiden utgör ju knappast någon stor andel av den totala resbudgeten så jag förstår inte varför man skulle snåla in där, för om sanningen ska fram så är det inte många guider som blir rika på sina jobb utan de offrar mycket för att få leva och arbeta med det de brinner för.
Nu pratar jag alltså om "riktiga" guider, de där som hoppar på en på bakgatan får inte en spänn.
 
Nyfiket följt era inägg och fått bekräftat att dricks inte har några fasta regler.
För att kanske göra gråzonen lite mer svart/vit tänkte jag mata på med lite nya frågor.

Får en "svensk" guide som guidat i Sverige dricks?
Har det betydelse om man betalar förskott eller i efterskott?
Skiljer man på fattiga och "normal bärgad" guider?
Är det skillnad på guide och reseledare?

Svälj..... hoppas jag inte förstörde tråden nu.
 
Svensk guide: Har jag redan svarat på. Sannolikt ingen dricks, men kanske nån slant/bidrag om det handlar om entusiaster/ideella krafter.
Förskott/Efterskott: En förskottsbetalning ser jag inte som dricks utan betalning
Fattig/rik: Bär inte med mig taxeringskalendern i normalfall
Guide/reseledare: Reseledaren ingår definitivt i priset om jag köper en resa. Men kan tänka mig att bjuda på nåt i baren.
 
Nyfiket följt era inägg och fått bekräftat att dricks inte har några fasta regler.
För att kanske göra gråzonen lite mer svart/vit tänkte jag mata på med lite nya frågor.

Får en "svensk" guide som guidat i Sverige dricks?
Har det betydelse om man betalar förskott eller i efterskott?
Skiljer man på fattiga och "normal bärgad" guider?
Är det skillnad på guide och reseledare?

Svälj..... hoppas jag inte förstörde tråden nu.
Jag har jobbat heltid som snöskoterguide i ett par månader under 2007 och kan kanske svara lite för hur det fungerade för mig med dricks. Gästerna jag guidade var från hela världen med kanske en viss övervikt japaner. Jag hade ett fåtal svenskar som gäster.

Min syn på dricks var att det inte behövdes. Min lön (med en hel del övertid) gav mig, som 21-åring tillräcklig med pengar för att jag skulle klara mig. Även om jag gärna hade tjänat mer (som alla andra...)

Jag fick dricks vid två tillfällen. När jag var påväg tillbaka till skotergaraget med dagstursgäster mötte jag min chef med tre stycken engelsmän på var sin skoter. Min chef undrade om jag kunde ta engelsmännen på en övernattningstur och det kunde jag såklart! Det blev mycket skoterkörning, bastu på kvällen och en allmänt väldigt trevlig tur. När vi kom tillbaka till civilisationen fick jag ca 10% i dricks. Kan nämnas att dessa engelsmän inte direkt verkade ha ont om pengar.

Det andra tillfället var ett större grabbgäng som hade tagit med mer dryck än de gjorde sig av med under övernattningen. Det som blev över fick jag och min kollega.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3
Nzuri Friluftsmiddag till många? Allmänt om friluftsliv 3
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.