Dricker ni vattnet?

En sak som slog mig: Hur kan alla som blir dåliga veta att det beror på just vattnet?

Det tror jag man vet! Jag har blivit matförgiftad två gånger och var lika säker i båda fallen vad som var boven. En hamburgare i Lillehammer och vatten från en offentlig toalett i München. (Det sista var dumt, jag vet, men det fanns inget annat och jag var übertörstig.) Mitt ex är lika säker på att det var vattnet i en bäck på Bornholm som hon blev sjuk av. (Hon har lite känslig mage.)

Jag hade druckit av vattnet på bilden i första inlägg, men kanske inte just där fotografen var. Det är nog lika viktigt vad man har för tålighet som vilken kvalitet det är på vattnet.
 
Det är lätt att ta för givet att det är vattnet om det är det enda "okända" man stoppat i sig, men sanningen är ju att det är mycket större sannolikhet att man får i sig nåt via händerna om man slarvar det minsta med hygienen.

Tittar man på när människor blir smittade med nåt på en resturang så brukar det oftast behövas lite detektivarbete för att klura ut var de blivit smittade.
 
hejsan
handhygien slarvar alltför många med.
montesumas hämnd är nog inget skojsigt när man är på tur.

på fjället kommer det mesta vattnet från snön.
gissa var renarna ligger för att slippa myggen ?

i och för sig så säljs väl renskit som potensmedel till kineserna...;)

vänligen nils
 
vatten från en offentlig toalett i München. (Det sista var dumt, jag vet, men det fanns inget annat och jag var übertörstig.)

Är det dumt att dricka kranvatten i München? Det har jag aldrig ens blivit avrådd ifrån, utom på krogarna när de muttrar om man beställer gratis "naturalwasser" i stället för deras dyra "mineralwasser".
 
Har alltid haft med mig Micropur Forte drops och använt. men nu har jag skaffat mig en Katadyn Exstream XR....
Känns onödigt att riskera hälsan i vildmarken!
 
Är det dumt att dricka kranvatten i München? Det har jag aldrig ens blivit avrådd ifrån, utom på krogarna när de muttrar om man beställer gratis "naturalwasser" i stället för deras dyra "mineralwasser".

Lustigt att du ställer den frågan i ett svenskt forum som handlar om skitigt vatten i en skogspöl.
Man kunde nästan tro att München ligger i ett u-land söder om Sahara.

Kranvatten i Tyskland är enligt DIN 2000 det viktigaste livsmedlet överhuvudtaget; livsmedel nummer 1. Det finns inget annat livsmedel som övervakas lika intensivt och strängt i Tyskland. Det som kommer ur kranen är alltså ett livsmedel.

Münchens vatten anses vara av mkt hög kvalitet. Här finns detaljinformationer:
http://www.swm.de/de/produkte/mwasser/wasser-thema/trinkwassergewinnung.html
http://www.tz-online.de/aktuelles/muenchen/so-sauber-ist-unser-trinkwasser-66260.html
http://www.muenchen.de/Rathaus/rgu/vorsorge_schutz/trinkwasser/88166/index.html

I början av juni fanns det tydligen ett litet bakterieproblem i utkanten av en förort till München. Problemet åtgärdades omedelbart.

Förresten finns det en mkt bra film om mineralwasser-industrin:

The Story of Bottled Water (2010)
http://www.youtube.com/watch?v=Se12y9hSOM0

Det är nog inte så vanligt i Sverige att köpa mineralvatten, men här i Tyskland och tydligen även i andra länder i västvärlden är det helt otroligt hur mycket mineralvatten folk köper. Oftast är det bara vanligt kranvatten i flaskorna. Titta på The Story of Bottled Water (2010) , den är bra!
 
min regel är, fjällen direkt, skogen kokt.. jag vill köpa ett vattenfilter men jag har aldrig fått tummarna loss..

Fram till dess att min kamrat dog av amöbor drack jag i princip allt vatten som rörde sig och luktade ok

jaha.. då blev det att prioritera upp vattenfilter igen.. tunga och dyra

Jag tyckte det lät bra från början, men sen svajade du. Koka funkar väl alldeles utmärkt på amöbor?
(Jag förstår såklart köpbegäret, men det är en annan fråga)

Själv bär jag med mig eller kokar till skogs, dricker direkt till fjälls.
Till skogs gör jag som många andra en bedömning av topografi och intilliggande mänsklig aktivitet.
 
Sachsaren: Ja precis så förvånad blev jag över att en person påstod sig vara säker på att ha blivit magsjuk av kranvatten i München. Jag tror nog att det var något annan denna person fått i sig. :)
 
Ha kört ner huvudet i strandkanten å sörplat i mig flera gånger utan å blivit dålig.Undrar vart du tagit bilden för det ser ut å va där jag brukar hålla till ibland.ä ju inte omöjligt eftersom vi är från samma trakter.
 
Ha kört ner huvudet i strandkanten å sörplat i mig flera gånger utan å blivit dålig.Undrar vart du tagit bilden för det ser ut å va där jag brukar hålla till ibland.ä ju inte omöjligt eftersom vi är från samma trakter.

Liten tjärn utan namn sv om Lelången i Glaskogen. Men de är ju väldigt lika varandra dessa små myrgölar. Fantasktiskt fina.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.