Drick inte på sjön, drick inte på sjön, drick inte på sjön ad nauseum

Ett problem är nog att det finns så många som aldrig skulle köra bil berusade men kan tänka sig att köra båt, bara de inte är "för" berusade...

Ordningsfråga:
Vad är den promillegräns som gäller?
Gäller den överallt på vattnet?

Saxar från http://www.polisen.se/inter/nodeid=20792&pageversion=1.jsp

"Vad är promillegränsen för sjöfylleri?
Promillegränsen för grovt sjöfylleri är 1,0. Föraren kan dömas till fängelse i högst två år. Det finns ingen nedre promillegräns för sjöfylleri. Polisen gör istället en bedömning i varje enskilt fall. Om föraren anses vara en fara för sig själv och sin omgivning kan hon eller han dömas för sjöfylleri även med en lägre promillenivå i blodet. Straffet för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst 6 månader.

Vem tar alkoholutandningsprov till sjöss?
Idag är det endast polisen som får ta alkoholutandningsprov till sjöss, men från och med den 1 juli 2008 får även Kustbevakningen och Tullen den befogenheten."


Notera svaret på fråga 2. Snart kan tullen sätta dit folk både för sjöfylleri och smitande från tull för t ex friluftsgrejer, appropå aktuella trådar på Utsidan. :)

Var på vattnet sjöfylla kan bli aktuellt vet jag inte men jag hoppas det är överallt.
 
Polisen mäter i per milliliter utandningsluft. Värdet man får där måste man lite drygt dubbla för att få promillegränsen.

Gränsen för grovt sjöfylleri går vid 1.0 promille men generellt gäller samma regler som på land.
Tidigare har bara polisen fått ta det faktiska provet för sjöfylla men från och med 1 juli har kustbevakningen samma befogenheter.
Gränserna för sjöfylleri börjar vid 0,2 promille - 0,9 promille. Från 1,0 promille är det grovt sjöfylleri.

Om du har druckit för mycket och sitter i en oförtöjd båt så är du på väg och kan då misstänkas för sjöfylleri.
 
Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
omdöme?

Bara för att en kajak inte kan meja ner andra båtar kan ju en onykter kajakpaddlare göra omdömeslösa grejer som sätter andra resenärer i fara! Sprit är skit i alla lägen!
 
Eftersom vi kom in på att det finns promillegränser även på sjön är det motiverat att gå till botten med detta.

Vad jag förstår av ovanstående så är det alltså så att det finns en gräns som innebär att mer än 1,0 promille innebär att man bryter mot lagen om man framför båt där lagen är tillämplig. Andra bedömningsgrunder som att man visat bristande sjövett eller liknande är inte en promillegräns och liknar lagstiftningen som fanns innan 1,0-gränsen infördes.

Vidare minns jag från förslagen till lagen att det var på god väg att klubbas igenom ett förslag som gick ut på att detta skulle gälla på allmän farled, vilket är ett snävare begrepp än man oftast tror. Hur det gick med det vet jag inte, men undrar ju en aning...

En ytterligare komplikation med båtar jämfört med bilar, är ju att det är mer oklart vem som verkligen framför båten. Jag antar att polisen måste kunna visa vem som verkligen framfört båten, för att det ska vara åtalbart när denne har en för hög promillehalt.

Anledningen till att jag tar upp detta är bara att regler, och förutsättningar, skiljer sig ganska mycket mellan bilar och båtar och det kan ju vara bra att vara medveten om detta utan att det behöver betyda att man ska ta möjligheten att vara berusad när man kör båt.

I många fall är det förstås precis lika farligt för en själv att vara berusad till sjöss, även om man själv inte framför båten.
 
Eftersom vi kom in på att det finns promillegränser även på sjön är det motiverat att gå till botten med detta.

Vad jag förstår av ovanstående så är det alltså så att det finns en gräns som innebär att mer än 1,0 promille innebär att man bryter mot lagen om man framför båt där lagen är tillämplig. Andra bedömningsgrunder som att man visat bristande sjövett eller liknande är inte en promillegräns och liknar lagstiftningen som fanns innan 1,0-gränsen infördes.

Vidare minns jag från förslagen till lagen att det var på god väg att klubbas igenom ett förslag som gick ut på att detta skulle gälla på allmän farled, vilket är ett snävare begrepp än man oftast tror. Hur det gick med det vet jag inte, men undrar ju en aning...

En ytterligare komplikation med båtar jämfört med bilar, är ju att det är mer oklart vem som verkligen framför båten. Jag antar att polisen måste kunna visa vem som verkligen framfört båten, för att det ska vara åtalbart när denne har en för hög promillehalt.

Anledningen till att jag tar upp detta är bara att regler, och förutsättningar, skiljer sig ganska mycket mellan bilar och båtar och det kan ju vara bra att vara medveten om detta utan att det behöver betyda att man ska ta möjligheten att vara berusad när man kör båt.

I många fall är det förstås precis lika farligt för en själv att vara berusad till sjöss, även om man själv inte framför båten.

Jag vet inte om du såg på Kustbevakarna i Kanal5 men jag gjorde det o ch de var alltid ute efter att identifiera VEM som körde båten. Till skillnad från polisen fick (fram till 1 juli) kustbevakningen bara stoppa på klar indikation att något är trassligt ombord. Den här lagen ska ge samma befogenheter som polisen har. Oavsett vilka ökade befogenheter man ger kustbevakningen så är det på tiden. I den mån man blåser inom spannet 0,2 - 0,9 promille, sjöfyller, blir straffet böter.
 
. I den mån man blåser inom spannet 0,2 - 0,9 promille, sjöfyller, blir straffet böter.

Det här stämmer ju inte med vad som står på polisens websida:
Vad är promillegränsen för sjöfylleri?
Promillegränsen för grovt sjöfylleri är 1,0. Föraren kan dömas till fängelse i högst två år. Det finns ingen nedre promillegräns för sjöfylleri. Polisen gör istället en bedömning i varje enskilt fall. Om föraren anses vara en fara för sig själv och sin omgivning kan hon eller han dömas för sjöfylleri även med en lägre promillenivå i blodet. Straffet för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst 6 månader.
 
Det här stämmer ju inte med vad som står på polisens websida:
Vad är promillegränsen för sjöfylleri?
Promillegränsen för grovt sjöfylleri är 1,0. Föraren kan dömas till fängelse i högst två år. Det finns ingen nedre promillegräns för sjöfylleri. Polisen gör istället en bedömning i varje enskilt fall. Om föraren anses vara en fara för sig själv och sin omgivning kan hon eller han dömas för sjöfylleri även med en lägre promillenivå i blodet. Straffet för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst 6 månader.

Bråka inte med mig ;) :)

Sjöfylleri är mellan 0,2 - 0,9. Grovt sjöfylleri är 1,0 och därutöver.
Sjöfylleri ger sällan fängelse, grovt sjöfylleri ger också sällan fängelse i sig självt utan oftast dagsböter. Det är promillegränsen för grovt sjöfylleri som är hugget i sten. Så är det å andra sidan också på land mellan x - x rattfylleri, x- x grovt rattfylleri.
Jag läste e massa om det här förut men just nu känner jag mig lite fjunig och vill inte gärna ge mig in i det. Men jag ska kontakta den som utredde min olycka så får vi sa vart de leder.

Polisens text kunde vara bättre skriven för det är ju som upplagt till fåfängans marknad.
 
Vatten + sprit är ju en gammal odödlig tradition. Pratade med en gammal lotsmästare som varit nykterist på sin tid (just för att han visste att dricker man litegrann så blir det lätt mer), och han blev regelrätt utfryst av de som vågade (lotsmästaren var en rätt uppsatt position). Så alkohol på sjön har gamla rötter och redan det tror jag förklarar stor del i varför Kustbevakarna hittar så mycken sjöfylla: Den finns där.
 
Jag var väl inte ensam om att se Kustbevakarna på femman. Det var ju sjöfylla hela tiden! Verkade vara 80% av deras fall. Snacka om sisyfosarbete när samma snubbe (nästan alltid män) stoppas flera gånger samma dag!
Ett fall var speciellt. En hög med berusade män i mörker, utan sjökort och flytvästar kör på grund långt ifrån där de tror sig vara. Går läck. I samma sekund siste man lämnar båten sjunker den under hans fot. De hade varit chanslösa i vattnet.

Men en påse vin att ha till kvällsmaten är aldrig fel när man är ute. Kommer nog med i sommar oxå. Sen skall man ju inte paddla bakfull dagen efter. Kanske fördomsfull men har inte kanotfolk lite mera omdöme än motorfolket?

Njae, håller med där, man ska inte paddla bakfull heller. Men det faller sig ju ganska naturligt, hur många har känt suget efter en paddeltur med en redig bakfylla??? Huvet neråt i sovsäcken känns mer naturligt....!
 
Ja eller vi vet att vi sitter ganska oskyddade och kan välta i nästa våg. Sitter man i en större motorbåt känner man sig osårbar ungefär som i en bil trots att konsekvenserna ofta är betydligt högre i de farterna.

Undrar om en kajakist verkligen åker dit för hög hastighet om man pressar upp den i 6 knop när det är 5 knops begränsning? Eller har man lite rabatt för felmätning? Någon kustbevakare som vet?

LOL...aldrig hört talas om att någon blivit bötfälld! Men visst, reglerna gäller ju alla. Frågan är om dom ens bryr sig om att mäta farten på en kajak. Väntar med spänning på svar på den frågan.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips