Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lite information om tanken var att klättra långturer i Dolomitstil?
Trevlig bok för turer kring Cortina (150 turer): Arrampicare a Cortina d'Ampezzo e d'intorni, Dolomiti av Mauro Bernardi. Eller en av volymerna av Dolomiten Vertikal från Lobo förlaget.
Oktober kan nog vara lite klurit om man vill göra längre turer då man kan få räkna med snö, regn och rusk beroende vad som händer, och på höjd så kan det bli ganska kyligt. Helt enkelt svårt att säga då det kan variera väldigt mycket.
Bitvis kan det vara glest mellan säkringarna beroende på vad du är van vid. Och när väl något dyker upp kan det vara en gammal pitong. Med detta sagt kan det vara tanke på att ta med en hammare och några pitonger. Dessa egna pitonger går att slå in nästan var som helst (korsar fingrarna).
Vi såg en del italienare/österrikare som klättrade med hammare. När en befintlig standplats var upptagen byggde de enkelt en egen bredvid med egna pitonger.
Klippan är hård som sten och den blir inte särskilt hal (som jag hade föreställt mig) när det regnar. Kilar och friends fungerar bra. Speciellt kan jag rekommendera Aliens då dessa på ett bra sätt går in i fickor och håligheter.
Tips på tur:
Via Vinatzer på 3:e Sella-tornet. 12 repor i 4-5-registret. Varierat och fint. Nedfart med firning, nedåtklättring, skravel och mera firning.
Ok, har dock aldrig använt mig av pitonger och hammare så det känns lite överkurs. Är det bara att banka in pitonger eller? Glest mellan säkringarna ska nog inte vara några problem så länge graderingarna är "normala".
Säkringsmässigt när det gäller kamsäkringar, hexor och kilar, speciella storlekar som är bra? stort smått?
Snygga bilder annars. Leden ser kanonfin ut. Tips på förare?
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...