Dolomiterna före midsommar - är det för tidigt?

Är det mycket snö kvar i Dolomiterna i första halvan av juni? Det finns väl ändå vandringsleder som funkar?
Är bergshyttorna öppna och måste man boka i förväg fast det är tidigt på säsongen?

Nu svarar jag utan att veta. Allmänt gäller i alperna (inklusive Dolomiterna) att vandringssäsongen i högre regioner startar i början av juli. Då öppnar många alphyttor. Hur läget är i mitten av juni borde gå att ta reda på genom att kontakta turistbyråerna i t.ex. Cortina eller Volkenstein. Jag tror inte att snön en normal sommar är ett problem utan det är nog mest ifall hyttorna är öppna eller ej. Dagsvandringar borde hursomhelst vara möjliga.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
För tillfället kan man inte leta stugor på http://www.cai.it , men prova senare. Har svårt att tro att
särskilt många stugor är öppna före midsommar. Jag har lämnat Dolomiterna bakom mig, men på den tiden jag gick där var stilen att man bokade stugplats från dag till dag - svårt att planera längre fram än så. Under den tidiga säsongen är det på sin höjd helger som kan vara problematiska.

Även om det är ganska lite snö på många håll i Alperna brukar inte Dolomierna vara särskilt gynnade. Och snösmältningen brukar ta riktig fart kring månadsskiftet maj/juni.
Jag tror också att turistbyråer kan ge lite besked, speciellt i högre belägna orter som
Corvara och Wolkenstein. För östdolomiterna skulle jag kanske kontakta Sexten, möjligen Cortina.

PS: cai.it har en engelsk version som jag just nu inte hittar, helt säkert även en tysk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips