Dolomiterna före midsommar - är det för tidigt?

Är det mycket snö kvar i Dolomiterna i första halvan av juni? Det finns väl ändå vandringsleder som funkar?
Är bergshyttorna öppna och måste man boka i förväg fast det är tidigt på säsongen?

Nu svarar jag utan att veta. Allmänt gäller i alperna (inklusive Dolomiterna) att vandringssäsongen i högre regioner startar i början av juli. Då öppnar många alphyttor. Hur läget är i mitten av juni borde gå att ta reda på genom att kontakta turistbyråerna i t.ex. Cortina eller Volkenstein. Jag tror inte att snön en normal sommar är ett problem utan det är nog mest ifall hyttorna är öppna eller ej. Dagsvandringar borde hursomhelst vara möjliga.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För tillfället kan man inte leta stugor på http://www.cai.it , men prova senare. Har svårt att tro att
särskilt många stugor är öppna före midsommar. Jag har lämnat Dolomiterna bakom mig, men på den tiden jag gick där var stilen att man bokade stugplats från dag till dag - svårt att planera längre fram än så. Under den tidiga säsongen är det på sin höjd helger som kan vara problematiska.

Även om det är ganska lite snö på många håll i Alperna brukar inte Dolomierna vara särskilt gynnade. Och snösmältningen brukar ta riktig fart kring månadsskiftet maj/juni.
Jag tror också att turistbyråer kan ge lite besked, speciellt i högre belägna orter som
Corvara och Wolkenstein. För östdolomiterna skulle jag kanske kontakta Sexten, möjligen Cortina.

PS: cai.it har en engelsk version som jag just nu inte hittar, helt säkert även en tysk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips