Dödsolycka!

Har hört att en svensk klättrare dött under en klättertur i USA. Olyckan skall ha ägt rum torsdagen den 11 september. Den här personen klättrade leden "Nutcracker", i Yosemite, och föll på tredje replängden. Är det någon som vet något om det här?
PEACE!
 
Google

Google gav mig följande på

http://www.modbee.com/local/story/7458606p-8375874c.html

Climber dies in fall from El Capitan face

YOSEMITE -- Investigators on Tuesday continued their inquiry into a rock-climbing fatality at Yosemite National Park last week, though ranger Deb Schweizer said the death appeared to be accidental. Erik Svensson, 25, died when he fell 300 feet from the face of El Capitan on Thursday. Svensson, a Swedish national, had several years' climbing experience, Schweizer said. Svensson was on the Nutcracker "line," or climbing path, and "somehow came unclipped from his anchor and fell to the ground," Schweizer said.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har aldrig haft förmånen att träffa Erik Svensson, men det gör alltid lika ont att höra sånt här... Jag är mycket väl förtrogen med Yosemite och leden Nutcracker. Om det är till någon tröst för Eriks anhöriga vet jag inte, men Yosemite är så nära ett paradis man kan komma här på jorden och en fin plats att sluta sina dagar på. Eriks sista dag kom dock alldeles för hastigt, han borde fått mycket mer tid att klättra och njuta av livet!
PEACE
 
Svårt!

Kände Erik genom klättringen, hans bror är en av mina bästa vänner. Svårt att förstå hur det kan hända, särskilt som han var en erfaren och lugn klättrare. Kan inte ge några mer detaljer, den info som finns här stämmer med det jag har fått höra.

Hoppas att alla som läser detta tar en extra funderare på berget, klättring innebär alltid risk. Tänk på era nära, tänk på er klätterkompis.

TA HAND OM ER!

mvh Lars
 
tragiskt

Med tanke på att försöka förstå varför och hur denna olycka kunde hända så har jag varit inne på följande: http://rockclimbing.com sök på forum efter rubriken "Fatality on nutcracker"

Förvånandsvärt hur många som svarat om man gämför med det här forumet...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.