Dödsolycka!

Har hört att en svensk klättrare dött under en klättertur i USA. Olyckan skall ha ägt rum torsdagen den 11 september. Den här personen klättrade leden "Nutcracker", i Yosemite, och föll på tredje replängden. Är det någon som vet något om det här?
PEACE!

Google

Google gav mig följande på

http://www.modbee.com/local/story/7458606p-8375874c.html

Climber dies in fall from El Capitan face

YOSEMITE -- Investigators on Tuesday continued their inquiry into a rock-climbing fatality at Yosemite National Park last week, though ranger Deb Schweizer said the death appeared to be accidental. Erik Svensson, 25, died when he fell 300 feet from the face of El Capitan on Thursday. Svensson, a Swedish national, had several years' climbing experience, Schweizer said. Svensson was on the Nutcracker "line," or climbing path, and "somehow came unclipped from his anchor and fell to the ground," Schweizer said.

Har aldrig haft förmånen att träffa Erik Svensson, men det gör alltid lika ont att höra sånt här... Jag är mycket väl förtrogen med Yosemite och leden Nutcracker. Om det är till någon tröst för Eriks anhöriga vet jag inte, men Yosemite är så nära ett paradis man kan komma här på jorden och en fin plats att sluta sina dagar på. Eriks sista dag kom dock alldeles för hastigt, han borde fått mycket mer tid att klättra och njuta av livet!
PEACE

Svårt!

Kände Erik genom klättringen, hans bror är en av mina bästa vänner. Svårt att förstå hur det kan hända, särskilt som han var en erfaren och lugn klättrare. Kan inte ge några mer detaljer, den info som finns här stämmer med det jag har fått höra.

Hoppas att alla som läser detta tar en extra funderare på berget, klättring innebär alltid risk. Tänk på era nära, tänk på er klätterkompis.

TA HAND OM ER!

mvh Lars

tragiskt

Med tanke på att försöka förstå varför och hur denna olycka kunde hända så har jag varit inne på följande: http://rockclimbing.com sök på forum efter rubriken "Fatality on nutcracker"

Förvånandsvärt hur många som svarat om man gämför med det här forumet...

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg