Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Bilden visar inte hela scenariot utan bara början. Ska du jämföra så bevöver du titta på hela omkörningen. Håller med om att man ev behöver gå ut lite tidigare alt göra en skarpare sidoförflyttning. Den stora skillnaden är dock den totala längden i fel körfält. Har du 10-20 cyklister är det en väsentlig skillnad i hur mycket kortare sträcka som behövs för att ta sig förbi cyklisterna i klunga

Har du exempel på cykelklubbar som rekommenderar att köra i bredd vid möte med upphinnande trafik?

Jag kan hålla med om att det finns tillfällen då en bredare klunga är enklare att köra om, men oftast är det inte så.
 
Bilden är ju fel, om avsikten är att gå över helt till till ett annat körfält vid omkörningen så bör den se ut så här. Att köra över till det andra körfältet efter omkörningen finns det inget syfte för?

Det röda är ändringen.


Behöver man gå över till det andra körfältet lika långt innan om det är cyklister på rad som cyklister i bredd?

Svaret är såklart nej, eftersom avståndet från cyklisterna blir en cirkelradie.

Får väl försöka rita lite tydligare, men som sagt var, på grund av skalan blir det inte helt tydligt.
 

Bilagor

  • omkörning.jpg
    omkörning.jpg
    22.3 KB · Visningar: 285
Men att hävda att bilister inte förmår vrids något lite extra på ratten vid omkörning av cyklister är väl magstarkt.

Det handlar inte lathet, det handlar om säkerhet. Vrider man hårt på ratten i hög hastighet finns det risk för sladd. Det innebär att om cyklisterna kör i bredd så måste man börja omkörningen mycket tidigare, för att inte behöva svänga lika tvärt.
 
Det handlar inte lathet, det handlar om säkerhet. Vrider man hårt på ratten i hög hastighet finns det risk för sladd. Det innebär att om cyklisterna kör i bredd så måste man börja omkörningen mycket tidigare, för att inte behöva svänga lika tvärt.
Hur kör man om man riskerar att få sladd på bilen när man kör om en cykelklunga? Om det argumentet är baserat på egen upplevelse så bör du ta en funderare på hur f*n du kör. Och närmar du dig en klunga i hastigheter där en liten extra vinkel på ratten ger risk för sladd är du en större risk än alla klungor i världen.
 
Har du exempel på cykelklubbar som rekommenderar att köra i bredd vid möte med upphinnande trafik?

Jag kan hålla med om att det finns tillfällen då en bredare klunga är enklare att köra om, men oftast är det inte så.

Har inte kontakt med nån cykelklubb så har ingen aning vad de rekomederar.
På de smala och krokiga vägar jag kör vanligen finns ingen möjlighet att köra om nånting utan att korsa mittlinjen. Senast igår kom jag ikapp en klunga på 15-20 cyklister. Ingen ansats att lägga sig på led (vilket är helt ok för mig). Jag låg bakom i ca 1 min och sen blev det sikt och fritt tillräckligt länge för att jag skulle kunna köra om. Hade de legat på rad hade jag inte kunnat komma förbi på 6-7 km.
 
Och närmar du dig en klunga i hastigheter där en liten extra vinkel på ratten ger risk för sladd är du en större risk än alla klungor i världen.

Det är ju inte en liten vinkel det är frågan om. Det är en rätt stor skillnad i vinkel. För jag kan inte ligga 100 meter bakom cykelklungan i väntan på att köra om, för då kommer jag bara hinna ut i mötande körfält och sen bli tvungen att gå in bakom cykelklungan igen.


Det jag undrar är hur mycket cyklister saktar in och håller avstånd till gående när de befinner sig på en kombinera gång- och cykelbana. Min erfarenhet är att cyklister varken saktar in eller håller avståndet. Ofta är jag väldigt frestad att "råka slå armbågen i styret" så cyklisterna får lära sig att hålla avståndet...
 
Hade de legat på rad hade jag inte kunnat komma förbi på 6-7 km.

Det är klart du hade gjort det. En klunga är inte ETT fordon, det är flera. Och förarna av de fordonen ska visa hänsyn så att du kan köra om ett fordon i taget.

Precis som man gör om man råkar komma ikapp en karavan med husvagnsekipage (det är väl ingen som försöker köra om 3-4 husvagnsekipage på raken utan att vara beredd att gå in mellan två av dem?).
 
Det är klart du hade gjort det. En klunga är inte ETT fordon, det är flera. Och förarna av de fordonen ska visa hänsyn så att du kan köra om ett fordon i taget.

Precis som man gör om man råkar komma ikapp en karavan med husvagnsekipage (det är väl ingen som försöker köra om 3-4 husvagnsekipage på raken utan att vara beredd att gå in mellan två av dem?).


Menar du på fullt allvar att det är bättre att göra 15-20 omkörningar där du är tvungen gå över på mötande körfält, än en omkörning?
Hahahaha.

Hur breda husvagnar kan du köra om utan att sladda av vägen?

Troll.
 
Det är klart du hade gjort det. En klunga är inte ETT fordon, det är flera. Och förarna av de fordonen ska visa hänsyn så att du kan köra om ett fordon i taget.

Precis som man gör om man råkar komma ikapp en karavan med husvagnsekipage (det är väl ingen som försöker köra om 3-4 husvagnsekipage på raken utan att vara beredd att gå in mellan två av dem?).

Det hade jag definitivt inte gjort!
Tänk dig 15 cyklister med inbördes avstånd så att jag kan gå in mellan dem på en väg där du endast kan köra om genom att korsa mittlinjen. Så istället för att hitta ett tillfälle att köra om så ska jag hitta 15 tillfällen på en smal och krokig väg. Jag hade snällt fått vänta de 6-7 km till vi kom till större väg.

Hade jag kommit ifatt en kolonn med husvagnar gäller samma sak. Vänta till större väg.
 
En bit som jag inser har missats i debatten är ju själva sidoförflyttningen. En bil som kör om måste accelerera och samtidigt flytta sig i sidled. Ju bredare hindre är, desto tvärare måste sidoförflyttningen bli. Och det är främst det som gör att det är svårare att köra om en klunga, "diagonalen" från att ligga bakom klungan till att köra förbi den blir längre.

Jag tog fram mina enorma Paint-skills för att illustrera, men inser nu att jag placerade klungan längre fram än cyklisterna på rad, så det blev inte lika stor skillnad som om avståndet hade varit lika. Men man ser ju klart och tydligt på den högra bilden att om man ska kunna göra lika mjuk omkörning av en klunga som av cyklister på rad så måste man börja tidigare, annars måste man svänga ut mer tvärt. Nu håller ju bilen på bilden inte riktigt schysst avstånd i sidled heller (det hade blivit så stor bild då eftersom omkörningen hade behövt börja mycket tidigare).

Ja, du behöver flytta dig i sidled ytterligare 0.8m ungefär. Frågan är bara varför du uppfattar det som jobbigt?

Är det jobbigt att vrida ratten i dubbelt så lång tid? Och nej får du inte sladd när du skall köra om en cyklist så lär du inte få sladd när du skall cykla om två cyklister.

Eller är det att du får köra en längre omväg med den tidsåtgång och soppaåtgång det innebär? Du förlorar ju hela 50ms av din tid på det (inklusive arbetstid för att tjäna in den soppa som går åt).

Vad är det för acceleration du talar om? Du håller en hastighet innan omkörning som eventuellt är lägre än den hastighet du vill hålla vilket kräver en acceleration. Frågan är varför du förväntar dig att någon av dessa hastigheter påverkas av ifall cyklisterna cyklar i bredd eller inte. Notera om du redan kör i lagstadgad hastighet skall det inte accelereras alls.

Eller är ditt argument att man skulle behöva vara längre tid i mötande körfält vid omkörning av breddcyklande pga att man måste räkna med den tid det tar att komma tillräckligt långt ut? Kanske har du en poäng där, men jag tror inte den tiden är så betydande, det brukar ju gå ganska snabbt att gå ut i vänster körfält vid en omkörning.

Angående ditt argument om att köra om dem en och en: menar du att man skulle behöva vara över i mötande körfält (per gång) längre ifall man kör om breddcyklande cyklister? Jag tror inte det, tänk på att du vid omkörning av två ledcyklande cyklister måste ner i cyklist-hastighet innan du kan gå tillbaks i höger körfält och påbörja den andra omkörningen i cyklisthastighet.
 
Ni kan ställa upp era ekvationer med x och y som ni vill och "bevisa" varför jag har fel. Men egentligen är det slöseri med tid. För mig är det hela inte särskilt komplicerat, jag har erfarenhet av många omkörningar av enstaka cyklister, cyklister i rad, cyklister i bredd och klungor.
Jag står för vad jag skrev och detta var ingen åsikt utan något jag numera vet.

mvh thomas

Och vad kom du fram till? Att man inte behöver gå över i vänster körfält när du kör om cyklister? Kommer denna erfarenhet från när du suttit bakom ratten eller styret? Tycker du man visar hänsyn till cyklister om man inte tar ut avståndet till dem? Tycker du det är rimligt att man som bilist skall kunna kräva av cyklister att visa hänsyn om man själv som bilist inte visar cyklister hänsyn?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.