Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Klart att det är en stor risk och att det kommer att smaka asfalt och kolfiber om man råkar ut för något oförutsett och därför kör man helst bara i klunga med cyklister som man tränat med.

Hur ofta har du varit med om krascher vid gruppkörning? Jag har sällan kört mer än 5-6 i grupp vid träning och det har aldrig hänt något trots att vi ofta ligger "hjul-i-nav". Vid motionstävlingar har jag ofta kört med okända i gruppen och det har aldrig varit några problem med disciplinen. Så länge alla är med och signalerar bakåt i gruppen om hinder etc flyter det på fint.

Vore intressant hur cykelklubbar ser på detta med klungkörning vid träning.

Fredrikshof har "uppträdanderegler" på sin sajt:

  • Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
  • Föregå alltid med gott exempel för andra trafikanter.
  • Var hjälpsam mot cyklister och andra trafikanter.
  • Bär alltid hjälm när du cyklar, som förebild för andra cyklister och för din egen säkerhet.
  • Följ trafikreglerna och riskera inte olyckor genom stressande situationer.
  • Skrik inte, slå inte på bilar eller gör obscena tecken till andra trafikanter när de gör fel.
  • Stanna alltid vid olyckor och kolla om hjälp behövs.
  • Anpassa farten efter trafiken runtomkring för att undvika farliga situationer.
 
Ge inte upp! Varje gång som den här tråden vaknar till liv vet man att det är i alla fall några regelfascister som sitter fullt upptagna framför datorn och man slipper stöta på dom ute i trafiken.

Med samma logik vill jag uppmana de som inte följer trafikförordningens regler då de vistas i trafiken att hellre skriva inlägg om sina egena ideer om trafikregler än att bete sig regelvidrigt i trafiken.

Väl möt vid datorn!

/Patrik, som följer trafikreglerna för att det blir mest förutsägbart för alla då
 
Hur ofta har du varit med om krascher vid gruppkörning? Jag har sällan kört mer än 5-6 i grupp vid träning och det har aldrig hänt något trots att vi ofta ligger "hjul-i-nav". Vid motionstävlingar har jag ofta kört med okända i gruppen och det har aldrig varit några problem med disciplinen. Så länge alla är med och signalerar bakåt i gruppen om hinder etc flyter det på fint.

Vore intressant hur cykelklubbar ser på detta med klungkörning vid träning.

Fredrikshof har "uppträdanderegler" på sin sajt:

  • Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
  • Föregå alltid med gott exempel för andra trafikanter.
  • Var hjälpsam mot cyklister och andra trafikanter.
  • Bär alltid hjälm när du cyklar, som förebild för andra cyklister och för din egen säkerhet.
  • Följ trafikreglerna och riskera inte olyckor genom stressande situationer.
  • Skrik inte, slå inte på bilar eller gör obscena tecken till andra trafikanter när de gör fel.
  • Stanna alltid vid olyckor och kolla om hjälp behövs.
  • Anpassa farten efter trafiken runtomkring för att undvika farliga situationer.

Om Fredrikshof är en cykelklubb så blir det nog inte så mycket klungtränat där om de ska följa sin egen uppmaning om att följa trafikreglerna. Avståndshållning verkar de flesta här rnumera vara överns om inte är förenligt med klungkörning.

/Patrik
 
Jag vill nog säga "möjligen gjorde sig skyldig till". Artikeln som länkas är ju såvitt jag kan se skriven utifrån cyklisternas utsaga, och vi vet ju inte med säkerhet att den stämmer. Visst kan man anta det. Men man kan lika gärna anta att de vet med sig att de cyklade för tätt och försöker skylla på bilisten.

Vi har noterat att du med en dåres envishet ifrågasätter berättelsen. Men om man skall diskutera en berättelse så kan man inte gärna utgå från att berättelsen i grunden är felaktig.

Ditt antagande brister på en viktig punkt. Om fordon B ligger för nära framförvarande fordon A, på vilket sätt skulle detta vara orsak eller bidragande faktor i att fordon A kör in i... ja vadå? Eller vill du göra gällande att det var cyklisterna som hann upp en långsam bilist och lägger sig i r**en (som vissa bilister gör när man kör "för sakta")? Ärligt?
 
Om vi säger att det är lämpligt med 2 meters lucka i sidled vid omkörning av en cyklist så behöver bakomvarande bilist flytta sig 2 meter vänster om cyklisten vid omkörning. Om en en ensam cyklist kör på vägrenen 1 meter från kanten kanske bilisten kan ligga kvar i ordinariekörfält och ändå ha 2 meters sidomarginal. Om vi istället ta en klunga med säg 3 cyklister i bredd då måste kanske samma bil över i mötande körfält för att få 2 meters sidomarginal och är det då fullt av mötande trafik kan bilisten inte köra om och det anser jag var en olägnhet som kan undvikas genom att cyklisterna kör på led.

Du kan ju inte hävda att en ensam cyklist och en klunga med flera cyklister i bredd är lika breda? Tävlingscyklister är ofta smala men inte infitesimala.

Om samma cykelklunga på vägrenen hinner upp en gående med barnvagn på vägrenen (som då iofs går på fel sida) och det är fullt med bilar på körbanan uppstår väl en olägenhet för cyklisterna på samma sätt pga att den gående går på fel sida.


Om alla följer reglerna blir det smidigare i trafiken.
/Patrik

Nu är du allt ute och cyklar. Detta förutsätter ju en väggen som är över en meter bred. Vad tänker du dig att det är frågan om för väg egentligen? Motorväg eller? Räkna t.ex. på en väggen på 75cm och ett körfält på 3.5m med en normalbred (1.85m) bil kommer man då över på vänster körfält. Se vidare min beräkning ovan på varför cykla i bredd ofta inte är en olägenhet.
 
Hur ofta har du varit med om krascher vid gruppkörning? Jag har sällan kört mer än 5-6 i grupp vid träning och det har aldrig hänt något trots att vi ofta ligger "hjul-i-nav". Vid motionstävlingar har jag ofta kört med okända i gruppen och det har aldrig varit några problem med disciplinen. Så länge alla är med och signalerar bakåt i gruppen om hinder etc flyter det på fint.

Vore intressant hur cykelklubbar ser på detta med klungkörning vid träning.

Fredrikshof har "uppträdanderegler" på sin sajt:

  • Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
  • Föregå alltid med gott exempel för andra trafikanter.
  • Var hjälpsam mot cyklister och andra trafikanter.
  • Bär alltid hjälm när du cyklar, som förebild för andra cyklister och för din egen säkerhet.
  • Följ trafikreglerna och riskera inte olyckor genom stressande situationer.
  • Skrik inte, slå inte på bilar eller gör obscena tecken till andra trafikanter när de gör fel.
  • Stanna alltid vid olyckor och kolla om hjälp behövs.
  • Anpassa farten efter trafiken runtomkring för att undvika farliga situationer.

Hur ofta har du varit med om olyckor med bil när någon inte följer reglerna? Det är faktiskt trots regelbrott ganska sällan det faktiskt händer något, de allra flesta fallen klarar man sig utan olyckor.

Man måste helt enkelt lyfta blicken till lite mer än sin egen erfarenhet (att det funkat för en själv hittils är inget bra argument). Det förekommer ju att man ser att de har cyklat ihop i tävlingar och det resulterar i att det blir plockepinn av klungan...
 
Hur ofta har du varit med om krascher vid gruppkörning? Jag har sällan kört mer än 5-6 i grupp vid träning och det har aldrig hänt något trots att vi ofta ligger "hjul-i-nav". Vid motionstävlingar har jag ofta kört med okända i gruppen och det har aldrig varit några problem med disciplinen. Så länge alla är med och signalerar bakåt i gruppen om hinder etc flyter det på fint.

Hur hinner man signalera bakåt i gruppen om ett plötsligt uppdykande hinder? När man tar körkort får man lära sig det här med att hastigheten ska anpassas efter stoppsträckan (som innefattar reaktionssträcka plus bromssträcka).

Hur skulle en klunga cyklister reagera om jag som bilist ligger 30 cm bakom? Eftersom jag håller samma hastighet som klungan så måste det ju vara ett helt ok avstånd? För klungan har ju bedömt att det avståndet är ok mellan dem i den hastigheten (och jag som bilist har garanterat kortare bromssträcka än cyklisterna).
 
Hur hinner man signalera bakåt i gruppen om ett plötsligt uppdykande hinder? När man tar körkort får man lära sig det här med att hastigheten ska anpassas efter stoppsträckan (som innefattar reaktionssträcka plus bromssträcka).

Hur skulle en klunga cyklister reagera om jag som bilist ligger 30 cm bakom? Eftersom jag håller samma hastighet som klungan så måste det ju vara ett helt ok avstånd? För klungan har ju bedömt att det avståndet är ok mellan dem i den hastigheten (och jag som bilist har garanterat kortare bromssträcka än cyklisterna).

http://www.hisingensck.se/motion-cykling/traningspolicy-utomhus/tecken-vid-cykling-utomhus
 
Frågan var hur man hinner, på den tiondels sekund som man har på sig att bromsa innan man kör in i nåt djur som springer ut på vägen.
 
Hur skulle en klunga cyklister reagera om jag som bilist ligger 30 cm bakom? Eftersom jag håller samma hastighet som klungan så måste det ju vara ett helt ok avstånd? För klungan har ju bedömt att det avståndet är ok mellan dem i den hastigheten (och jag som bilist har garanterat kortare bromssträcka än cyklisterna).
Vi kan göra ett experiment så kanske du förstår skillnaden...

Först kommer jag att köra på dig med en cykel (ca 75 kilo kommer att landa på dig), sedan kommer jag att köra på dig med en bil (ca 3,5 ton kommer att landa på dig).
 
Vi kan göra ett experiment så kanske du förstår skillnaden...

Först kommer jag att köra på dig med en cykel (ca 75 kilo kommer att landa på dig), sedan kommer jag att köra på dig med en bil (ca 3,5 ton kommer att landa på dig).

Lagen säger att du ska anpassa avstånd och hastighet så du hinner stanna före ett förutsebart hinder, lagen säger inte att du får köra på hindret bara för att du väger 75 kg istället för 3500 kg.

Jag lovar, ett småbarn som springer ut i vägen mår bättre av att råka ut för en bil som hinner stanna än en cyklist som inte hinner stanna.
 
Trängda cyklister!?

Jag både cyklar och kör bil och blir alltid åthutad när jag försöker följa regelverket.
Trafikförordningen säger följande: Om det finns en heldragen spärrlinje får inte fordonet med något hjul föras över densamma utom då det gäller att passera ett hinder (cyklist t.ex.). Jag har då begärt ett förtydligande av Transportstyrelsen och svaret är att man får inte köra om en cyklist eller moped så att något hjul förs över en spärrlinje. Det innebär på en väg som t.ex. Vaxholmsvägen att man som bilist har tre val. 1. Snika förbi cyklisten med minsta möjliga marginal. 2. Chansa att ingen polis ser dig och ta ut ett säkert avstånd vid omkörningen. 3. Ligga kvar och avvakta till det blir fritt fram. Något som kan innebära ca 3 km i cykelfart och ett väldigt tutande bakom.
Blåsiga dagar har bussförare strikt tillämpat säker passage enligt regelverket med enorma köer som resultat.
Till bilden kan läggas att Trafikverket satt upp räcken så att man som cyklist inte kan gå ut i kanten ens. Man undrar om Myndigheterna är ute i trafiken nån gång?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.