Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Den så kallade yrkestrafiken på våra vägar imbillar sig ju också att de är en privilegierad trafikantgrupp som vi privatbilister ska ta extra hänsyn till. De anser att de har större rätt till vägarna än oss pga att de just är yrkestrafik.
Det var därför jag inte skrev "yrkestrafik" utan "nyttoåker", men det kanske inte var så uppenbart.

Särskilt när man som jag, sitter i en kanot. Skulle inte falla mig in att lägga mig ivägen i en farled eller tvärnita framför en färja...;)

Men frågan där blir ju, hur stor är skillnaden mellan "kanot mot färja" och "cykel mot lastbil"?
 
"Jag är helt ointresserad av att diskutera lagar och trafikregler. Men jag ser på den enskilde trafikanten som del av ett teamwork där ALLA ska delta aktivt för att ALLA ska komma dit dom har tänkt sig utan problem."

Ovanstående var väl min poäng.
Kanot, färja, lastbil och cykel - det blir ju bara en massa utvikningar. Om än kul emellanåt.

Lagar och trafikregler, intressant jo men tar också bort fokus lite.
Nyckelord är väl attityd. Taskig attityd från cyklister (eller annan lätt definierbar trafikgrupp!) retar upp andra trafikanter.
Och alla klarar inte det.
Det är nu det blir farligt...

mvh thomas
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Menar ni att det är olagligt att motionscykla på allmänna vägar? Är det verkligen det?

Nej, men att inte hålla avstånd eller cykla i bredd så olägenhet uppstår för annan traifk är. Klungcykling tycker jag tyvärr matchar båda rätt väl.

Men att cykelmotionera utan att cykla i bredd (vid annan trafik i närheten) och med avstånd, så som triatleter motionerar eftersom man inte får ligga nära framförvarande i triatlon går utmärkt, givet att man hålle rfartbegräsningar visar hänsyn och allt annat trafikförordningen kräver av trafikanter.

/Patrik
 
Visst. Om det finns en lämplig vägren kan cyklisten använda denna. Jag brukar cykla på körfältsmarkeringen och det är sällan några problem för bilar att passera. Ibland är vägrenen liten, dålig eller täckt med sand/grus som gör den olämplig. Precis som med bilar avgör cyklisten om vägrenen är tillräckligt bra att framföra sitt fordon på. Upphinnande bilar ser om cyklisten är på eller utanför körfältet.

Det innebär i många situationer att man som bilist kör tämligen nära cyklisten, dvs inte har tillräcklig marginal.

Jämför att en del bilister inte vågar köra när det är enfiligt med mitt täcke, men att blåsa förbi en cykel med mindre avstånd skulle helt plötsligt vara OK?
 
Nej, men att inte hålla avstånd eller cykla i bredd så olägenhet uppstår för annan traifk är. Klungcykling tycker jag tyvärr matchar båda rätt väl.

Men att cykelmotionera utan att cykla i bredd (vid annan trafik i närheten) och med avstånd, så som triatleter motionerar eftersom man inte får ligga nära framförvarande i triatlon går utmärkt, givet att man hålle rfartbegräsningar visar hänsyn och allt annat trafikförordningen kräver av trafikanter.

/Patrik

Poängen var ju att det inte är cykling i bredd som skapar olägenheten, iaf ofta inte. Det är bara något vissa bilister inbillar sig eftersom de inte tycker att man Inga skall behöver ta hänsyn till cyklister i trafiken.

Visar man hänsyn till cyklister så kan du ofta bara köra om när du inte har mötande motortrafik. Att du inte kan köra om breddcyklande när du har mötande motortrafik är därför ingen olägenhet.
 
Bilisten bromsade, han bestämde att avstånd skulle vara noll. Olyckan skedde efter hans agerande inte innan. Det går inte att köra om, om den som kör om inte kör snabbare och då kommer avståndet sedan att öka och inte minska.

Det är inte särskilt svårt att förstå. Men det resoneras som om det vore tvärtom.

Sluta spela korkad för diskussionens skull.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
???

Utifrån det lilla vi vet om den aktuella händelsen verkar det ju vara så att en bilist svängde in precis framför en klunga och tvärnitade med flit. Då är det svårt att hålla lucka. Bilisten måste ju ha gjort detta mycket utstuderat med tanke på att man som cyklist har mycket kortare bromssträcka än en 1 tons bil.

Det gäller kanske en MTB med breda mjuka däck, Men en landsvägscykel med med smala, hård pumpade däck har enligt min egen erfarenhet klart längre bromssträcka. Om man måste tvärnita med 40 km/h med räsern, då tar det en jädra sträcka att stanna. Been there, done that!
Så hastiga inbromsningar med räsern är jobbiga när man är själv, behöver du göra det i en klunga då är det riktig otrevligt.
 
Visar man hänsyn till cyklister så kan du ofta bara köra om när du inte har mötande motortrafik. Att du inte kan köra om breddcyklande när du har mötande motortrafik är därför ingen olägenhet.

Om jag gör en "korrekt" omkörning av två cyklister som cyklar i bredd så kommer jag ju att hamna väldigt nära den vänstra av cyklisterna.

Om cyklisterna istället låter bli att cykla i bredd så kan jag se till att få i princip ett helt körfält mellan mig och cyklisten.
 
Om jag gör en "korrekt" omkörning av två cyklister som cyklar i bredd så kommer jag ju att hamna väldigt nära den vänstra av cyklisterna.

Om cyklisterna istället låter bli att cykla i bredd så kan jag se till att få i princip ett helt körfält mellan mig och cyklisten.

En vanlig standardbredd på svensk landsväg är 6,5-7 meter. Om du då kör om i vänster körfält så kommer du rimligen inte "väldigt nära" den vänstra cyklisten försåvitt du inte har väldigt bred bil eller cyklisterna inte har väldigt långt mellan sig?

Sen är det en helt annan sak att jag tycker att cyklar som transportmedel håller sig på cykelbana eller om sådan inte finns långt ut till höger på vägen och aldrig i bredd. Motivet för detta är ju att cykel för transport har väsentligt lägre hadtighet än flertalet andra fordon. Cyklar som motionsredskap har inte på landsväg att göra och abdolut inte i bredd!!!
 
Man ligger ju inte på vägrenen på motsatt sida när man kör om, man ligger ju bara på rätt sida om mittlinjen. Då har man bara "resten" av högra körfältet mellan sig och cyklisterna, och i alla fall jag tycker att det är lite väl lite (med tanke på hur lätt en cykel kan vingla till).
 
Det är väl ungefär som att säga att motorcyklar, folk som använder bilen för att åka på utflykt etc etc inte har på vägarna att göra...

Nej det är det väl inte. En cykel som är ute och nöjescyklar är faktiskt inget problem för någon.
En klunga kan vara 10-40 meter lång och om det dessutom cyklas i bredd är det ett ganska stort "fordon". Det går ju inte så bra att köra om en del av en klunga då man internt inte håller några trafikmässigt korrekta avstånd.
Lägger man dessutom till att detta "fordon" framförs enligt principen att man struntar i andra trafikanter och har en helt annan agenda/motiv för nyttjande av vägen så framstår skillnaden tydligare.

mvh thomas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips