Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Många juridikexperter här, inte.

Ni som sitter och nagelfar lagtexterna här i tråden, är ni jurister?
Jag är inte jurist och vågar därför inte uttala mig tvärsäkert hur lagtexterna ska tolkas. Min erfarenhet är dock att rättspraxis och tolkningar är en viktig del när det handlar om hur lagtexter ska läsas.
Så, jag vill veta vilka av er som är jurister, er kan man lyssna på. Ni andra kan hålla tyst när det gäller hur lagtexterna ska tolkas.

Det läskiga med sådana här idiottrådar är att dom för vissa rättfärdigar ett farligt trafikbeteende (typ sådant som det senaste mordförsöket i Oskarshamn troligtvis är ett exempel på).
 
Ni som sitter och nagelfar lagtexterna här i tråden, är ni jurister?
Jag är inte jurist och vågar därför inte uttala mig tvärsäkert hur lagtexterna ska tolkas. Min erfarenhet är dock att rättspraxis och tolkningar är en viktig del när det handlar om hur lagtexter ska läsas.
Så, jag vill veta vilka av er som är jurister, er kan man lyssna på. Ni andra kan hålla tyst när det gäller hur lagtexterna ska tolkas.

Det läskiga med sådana här idiottrådar är att dom för vissa rättfärdigar ett farligt trafikbeteende (typ sådant som det senaste mordförsöket i Oskarshamn troligtvis är ett exempel på).

Jag ser inte att det är någon enda som har försvarat eller rättfärdigat detta (bilistens) beteende.

Det enda som påpekats är att cyklisterna kanske själva inte varit helt laglydiga de heller, faktiskt med brasklappen att det inte rättfärdigar bilistens beteende.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
När motorcyklister klädda i skinnvästar med många märken på kör relativt långsamt i en stor klunga mitt på vägen visar de flesta bilister stor hänsyn. Nästan ingen kör om för nära med fuckyoufingret ut genom sidorutan. Stor skillnad.
 
Jag ser inte att det är någon enda som har försvarat eller rättfärdigat detta (bilistens) beteende.

Det enda som påpekats är att cyklisterna kanske själva inte varit helt laglydiga de heller, faktiskt med brasklappen att det inte rättfärdigar bilistens beteende.

Jag noterar också en skillnad mot tidigare i tråden då jag kände mig lite ensam om att kritisera klungträning på allmän väg blandat med annan trafik. Nu verkar opinonen svängt något. Tråkigt att det ska behövas en händelse som denna för det. (och för säkerhets skull: jag tycker också att bilisten gjorde ett stort fel om hen avsiktligt orsakade en olycka).

/Patrik, Kramas i trafiken!
 
Jag noterar också en skillnad mot tidigare i tråden då jag kände mig lite ensam om att kritisera klungträning på allmän väg blandat med annan trafik. Nu verkar opinonen svängt något. Tråkigt att det ska behövas en händelse som denna för det. (och för säkerhets skull: jag tycker också att bilisten gjorde ett stort fel om hen avsiktligt orsakade en olycka).

/Patrik, Kramas i trafiken!

Folk får gärna klungträna på vägen. Men när man är ett hinder, får man lösa upp klungan, gå ut i led, hålla till höger och släppa förbi bakomvarande. Sen kan man lägga sig i klunga igen. Klarar man inte det, kanske man ska börja öva på det innan man ger sig ut i trafiken eller skaffa sig en annan hobby.
Som bilist markerar man att man vill köra om, väntar tills klungan löst upp och kör sen om med betryggande avstånd. Förstår inte att folk tycker detta är en konstig lösning?
 
Det enda som påpekats är att cyklisterna kanske själva inte varit helt laglydiga de heller, faktiskt med brasklappen att det inte rättfärdigar bilistens beteende.

Nu är det väl ingen av oss som vet om cyklisterna gjorde något fel eller inte. Det enda som framkommit är väl att bilisten gjorde det han gjorde med flit.

Och vem är i så fall den juridiskt kunniga person här i tråden som kan göra det troligt att cyklisterna gjort något fel?

Sådana här idiottrådar gör ingen nytta.
 
Folk får gärna klungträna på vägen. Men när man är ett hinder, får man lösa upp klungan, gå ut i led, hålla till höger och släppa förbi bakomvarande. Sen kan man lägga sig i klunga igen. Klarar man inte det, kanske man ska börja öva på det innan man ger sig ut i trafiken eller skaffa sig en annan hobby.
Som bilist markerar man att man vill köra om, väntar tills klungan löst upp och kör sen om med betryggande avstånd. Förstår inte att folk tycker detta är en konstig lösning?

Varför skulle det vara lättare att köra om en lång utsträckt klunga istället för en kort kompakt klunga. Titta på denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=WJiixtKuVq8

I Norge fattar dom också:
https://www.youtube.com/watch?v=Dqs4q5iFZjI&feature=youtu.be
 
Varför skulle det vara lättare att köra om en lång utsträckt klunga istället för en kort kompakt klunga. Titta på denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=WJiixtKuVq8

I Norge fattar dom också:
https://www.youtube.com/watch?v=Dqs4q5iFZjI&feature=youtu.be

Om man tolkar lagen som jag, så cyklar man inte i bredd då en bil vill köra om, om man inte helt och hållet cyklar på vägrenen (dvs man kör inte klunga på vägbanan då någon trafikant vill köra om). Håller cyklisterna dessutom avstånd, enligt min bedömning så blir det omkörning av flera cyklister men med tillräckligt avstånd i sida. Hinner bilen inte förbi alla cyklister i en omkörning får bilisten köra om några cyklister i taget och sedan vänta mellan tills det är OK att köra om igen. Med avstånd är inte detta något problem, som jag ser det.

/Patrik
 
Nu är det väl ingen av oss som vet om cyklisterna gjorde något fel eller inte. Det enda som framkommit är väl att bilisten gjorde det han gjorde med flit.

Och vem är i så fall den juridiskt kunniga person här i tråden som kan göra det troligt att cyklisterna gjort något fel?

Sådana här idiottrådar gör ingen nytta.

Om du finner tråden onyttig står det dig fritt att ignorera den.
Vi andra kanske finner nytta i att utbyta synsätt och lagtolkningar om hur man bör och inte bör cykla.

/Patrik
 
Om man tolkar lagen som jag, så cyklar man inte i bredd då en bil vill köra om, om man inte helt och hållet cyklar på vägrenen (dvs man kör inte klunga på vägbanan då någon trafikant vill köra om). Håller cyklisterna dessutom avstånd, enligt min bedömning så blir det omkörning av flera cyklister men med tillräckligt avstånd i sida. Hinner bilen inte förbi alla cyklister i en omkörning får bilisten köra om några cyklister i taget och sedan vänta mellan tills det är OK att köra om igen. Med avstånd är inte detta något problem, som jag ser det.

/Patrik

Är du juridiskt skolad?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips