Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Jag har förstått att ni tycker att det här är ett väldigt stort problem. Jag stöter på det här icke-problemet 0-5 ggr per år och har då inga problem att invänta lämplig plats för omkörning. Tidigare när jag tyckte att cyklister var nördar och själv bara körde bil och MC så störde jag mig ofantligt mycket på klungkörande cyklister. Jag tycker som andra att det där med "dödslängtan" i trådtiteln är en riktigt dålig och osmaklig formulering.

Jag kan hålla med om att rubriken är illa vald, i klass med "Har du slutat slåss på sistone?" - du ger bara två dåliga svarsalternativ redan i frågan.

Men frågan om hur vi ska underlätta samspelet mellan tränande cyklister och övrig trafik för att undvika olyckor tycker jag är viktig. Som cyklist (ensam) vill jag inte bli påkörd och jag vill såklart som bilist inte heller köra på någon, oavsett vem som har juridiskt rätt eller fel.
Att förstå hur klungcyklister tänker hjälper mig när jag är bilist, även om jag tycker de bryter mot flera lagar medan jag tolkar det som att de själva verkar tycka att de underlättar för medtrafikanter.

/Patrik
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Som jag ser det så ställer klungcyklister till viss olägenhet för bilister för att, ur cyklistperspektiv, öka säkerheten genom att inte underlätta farliga omkörningar. Jag kan tro att de bilister som har kort stubin reagerar på dåligt sätt och det kan få motsatt effekt. Dvs. de tutar, gormar och klämmer sig emellan fast det egentligen inte finns plats. Känns som viss rundgång i tråden sedan länge.
 
Som jag ser det så ställer klungcyklister till viss olägenhet för bilister för att, ur cyklistperspektiv, öka säkerheten genom att inte underlätta farliga omkörningar. Jag kan tro att de bilister som har kort stubin reagerar på dåligt sätt och det kan få motsatt effekt. Dvs. de tutar, gormar och klämmer sig emellan fast det egentligen inte finns plats. Känns som viss rundgång i tråden sedan länge.

Förstår inte riktigt din tanke där - utan cyklister eller annan fara i vägrenen görs det väl ingen omkörning av dessa? Alla övriga fordon som håller sig kring hastighetsbegränsningen behöver i teorin inte göra en omkörning. Att det finns vissa som systematiskt håller sig över hastighetsbegränsningar och ständigt gör omkörningar gör ju ingen skillnad mot.
 
Jag tycker att alla bilister som har problem med cyklister på vägen i fortsättningen kan köra enbart på motorväg eller motortrafikled. Problem solved.
 
...utan cyklister eller annan fara...
Än en gång. Är det cyklisterna eller bilisterna som direkt utsätter den andra parten för fara?
Vad säger lagen om upphinnande fordon? Att man får cykla på väg i klunga är fastställt.

På väg anser du att bilarna går före, för cyklarna är den farliga parten.
På cykelväg anser du att gångarna går före, för cyklarna är den farliga parten?!?!

Jag kan inte förstå hur man som trafikant inte kan inse att det är det upphinnande, snabbare och tyngre fordonet, oavsett om det är bil på väg eller cykel på gc-väg, som HAR större ansvar för att det inte ska ske olyckor?

Alla övriga fordon som håller sig kring hastighetsbegränsningen behöver i teorin inte göra en omkörning.
Hur fungerar din teori i praktiken? Varför ens ta upp ett sånt argument?

Varför kan du inte acceptera att det inte är ditt omdöme och din säkerhetsbedömning som är inskriven i Sveriges Rikes lag?
 
Senast ändrad:
Så det ÄR hastigheten som är problemet?
Har du inte själv medgett tidigare att cyklister på vägen inte stör/förhindrar din framfart nämnvärt?

Som ett hinder stör en cyklist mig inte mig något om jag framför ett motorfordon. Självklart är det tempot och hastigheten i kombination med skyddsnivån som utgör olägenheten
 
Jag kan inte förstå hur man som trafikant inte kan inse att det är det upphinnande, snabbare och tyngre fordonet, oavsett om det är bil på väg eller cykel på gc-väg, som HAR större ansvar för att det inte ska ske olyckor?
Jag tycker att du har rätt i detta. Som trafikant ska du hålla dig bakom om du inte kan köra om säkert.
Men det är ju inte så att det gör alla beteenden lagliga för fordonet framför, vare sig det nu är cykel, traktor eller hemmabygd lådbil. Två kan göra fel samtidigt.

Varför kan du inte acceptera att det inte är ditt omdöme och din säkerhetsbedömning som är inskriven i Sveriges Rikes lag?

Jag skulle gärna se att du svarar på min fråga i inlägg #371 så kan vi diskutera klungor och deras laglighet sedan.
 
Jag tycker som andra att det där med "dödslängtan" i trådtiteln är en riktigt dålig och osmaklig formulering.

Provar och vänder lite på begreppen i tråden så kanske jag kan skapa en och annan tankeställare...

Undrar hur man från bilistsynpunkt skulle reagera på en tråd som hette "Mordlängtan eller dåligt omdöme?" som tog upp problematiken kring bilister som tvunget ska köra om en ensam cyklist över dolda krön och kurvor utan någon som helst hänsyn...

Ett betydligt vanligare problem (och allvarligare) än cyklar i klunga... Cyklisterna riskerar inte någon annans liv, de orsakar bara lite tidsfördröjning för bilisten...
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips