Djurplågeri bakom Merinoull?

Hörde nyligen talas om att Merinofåren flås levande när ullen skall tas om hand. Det är något jag inte kände till. Om det stämmer tycker jag inte det känns ett dugg kul att använda sådana plagg. Är det någon som vet mer?
 
Det stämmer inte, varför skulle man döda dem när man kan få mer ull igen från samma djur liksom.

Det som tidigare varit i hetluften är väl hur man skyddar dem från insekter. Google merino mulesing så får du många bra förklaringar.
 
problemet med merinofår är att dom avlat på maximal ullyta vilket gör att dom har ull tätt inpå avföring och könsdelar, resultatet blir ohygien som kan skapa sjukdomar.. det finns lite olika sätt att komma runt detta och att skära bort huden för att skapa en ärrvävnad där ull inte växer är ett sätt, detta är tillåtet om man bedövar djuret.. det finns en massa andra sätt som är minst lika otäcka, som nervgift osv. problemet ligger i att man avlat fel.. tittar man på det skandinaviska finullsfåret med lika högvärdig eller ännu bättre ull än meriono så har man gjort tvärtom, man har avlat på djur som inte har ull på utsatta delar av kroppen, våra finullsfår har inte ull på mage, ben kring avföring/könsdelar och i ansiktet, därför slipper vi ullhygiensika problem men får samtidigt lite lägre ullavkastning per djur.. jag vet vilket av sätten jag föredrar.. (har varit får "odlare" ganska länge)
 
Eftersom vi är den art vi är kan man räkna med att man bidrar till djurplågeri när man köper djurprodukter. Tragiskt är att den Svenska ullen bränns upp eller bara läggs i skogen eftersom ingen vill ha den längre.
 
.. tittar man på det skandinaviska finullsfåret med lika högvärdig eller ännu bättre ull än meriono så har man gjort tvärtom, man har avlat på djur som inte har ull på utsatta delar av kroppen, våra finullsfår har inte ull på mage, ben kring avföring/könsdelar och i ansiktet, därför slipper vi ullhygiensika problem men får samtidigt lite lägre ullavkastning per djur.

Tack Patric! Mulesing känner man ju till sedan reportagen på tv för några år sedan, men skandinaviska finullsfåren var nytt för mig.

Nu är bara frågan: Var köper man bra ullunderställ i sådan ull? ..och om det av någon anledning inte går, hur efterfrågar man detta effektivast?

Skriva till våra favorittillverkare och framföra efterfrågan?
Kanske sprida finullsfårets förträfflighet via nätet (verkar ju vara bäst genomslagskraft) för att skapa samma försäljningshype som "merino" har fått? Skriker marknaden efter skandinaviska finullsfår så får vi troligen det inom en tid.
 
Intressant... Att flå ett får vore som att skrota bilen när det är slut på bensin i tanken..

Att ingen vill ha den svenska ullen tror jag inte på. Jag själv vill väldigt gärna ha svensk ull.. Men det är ju inte så konstigt att den inte finns i de stora märkenas plagg. Nya Zeeland och Australien ligger betydligt mycket närmre Asien där allt nuförtiden verkar tillverkas, och är mångfaldigt större ullproducenter..

Desto större efterfrågan det finns på svensktillverkat, desto fler producenter kommer det finnas.. Själv är jag beredd att betala mycket mer för svensktillverkat av bra kvalité än av asientillverkat, just för den sakens skull. Men större delen av garderoben är tyvärr Made in China. Och det är inte så konstigt, det är helt enkelt för jävla svårt att få tag i bra kläder tillverkade i Sverige nuförtiden.

Ivanhoe tillverkas väl fortfarande till viss del i Sverige och det finns säkert fler, annars får man gå till Storbritanien där det fortfarande finns flertal märken kvar som tillverkar på hemmaplan, men detta är oftast mer finkläder även om dom är i ull... Även i Norge tillverkas det väl en del ullkläder fortfarande.

Har själv jobbat på en gård i Australien som körde med "mulesing". De har dock bytt ut sina 40 000 får mot 6000 kor och kör enbart på kor numera.

mvh // Johannes
 
Mina vita ullundisar från Robygget påstods vara gjorda på nodisk finull. Uppenbart sätts inte all ull ut i skogen.
Min kamrat i Småland som är fårfarmare säljer sin ull.
 
Nackdelen med djursaker i olika slags produkter etc etc är att man med all säkerhet alltid stödjer något slags djurplågeri.


Varför?

Jo, för att djuren avlas fram för att göra så mycket profit som möjligt. Så enkelt är det. Man går runt "naturlagar" och sånt för att djuren ska producera så mycket pengar som möjligt.

Bara att ta exemplet om fåren tex. Att de blir skurna på ett visst sätt där det inte ska växa ull. Det innebär komplikationer/smärta för djuren.

Producenterna säger; "vi tar hand om djuren, de mår bra. vi gör ingenting som skulle få djuren att fara illa." Det är självklart vad de vill få inköparna att tro. Annars skulle dom ju inte tjäna pengar.. ALLT handlar i slutändan om PENGAR. Tyvärr. Jag vill jättegärna tro på producenterna när dom säger att djuren har det bra men tyvärr vet jag bättre än att gå på deras lögner.

Det var mina fem cents.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...