Diverse Pouch-funderingar

Jag har ramlat över två halvkompletta splirrans nya RZ85-3 (men av okänd ålder) och ett gammalt vrak. Tillsammans har jag nästan pusslat ihop två superfina RZ85:eek:r MEN....

Ska RZ85:eek:r vara så sanslöst tajta?

Jag gissar att skinnen blir extra supertajta när de är som mina (oanvända, men rätt många år), men jag är lite nervös hur tajta de kommer att bli i fortsättningen. Kräver de varma sommardagar för att sättas ihop?

Mitt första försök slutade i gråt och förtvivlan och trasig "stege". Skinnhelvetet var ju nästan en halvmeter för kort/smalt. Efter dubbla kupévärmare (och ett antal proppar som pajat) så lyckades jag till min stora förvåning få ihop eländet.

Min andra som jag just fått ihop gick bättre, men fortfarande fullständigt omöjligt att göra underfältmässiga förhållanden. Kommer det att bli bättre i fortsättningen?
 
Byta lite träbråte till RZ85?

Min reservdelshög till RZ85 blev rätt stor efter att jag pusslat ihop mina tre halvkompletta kajaker till två, men fortfarande saknar jag ett bakre ryggstöd (eller snarare ett av metallbeslagen till bakre ryggstödet).

Någon som kan avvara ett? Jag kan byta med en mängd spant och pryttlar.
 
tygdäckets slitage på RZ85 (och även Single 2000)?

Jag äger nu tre faltkajaker som jag är helt såld på, men jag hajar fortfarande inte riktigt hur mycket de slits genom att befinna sig utomhus.

Jag har nu dem ihopsatta i garaget (när jag inte paddlar med dem -- och det är ofta :), men jag funderar på att ha en hängande i taket i en väldigt öppen carport. Sulle detta utomhus-existerande slita på tyget?

Och även i övrigt, kan man ha den ihopsatt utomhus, liggande helt utan skydd några veckor?
 
Re: tygdäckets slitage på RZ85 (och även Single 2000)?

estar; sa:
Jag äger nu tre faltkajaker som jag är helt såld på, men jag hajar fortfarande inte riktigt hur mycket de slits genom att befinna sig utomhus.

Jag har nu dem ihopsatta i garaget (när jag inte paddlar med dem -- och det är ofta :), men jag funderar på att ha en hängande i taket i en väldigt öppen carport. Sulle detta utomhus-existerande slita på tyget?

Och även i övrigt, kan man ha den ihopsatt utomhus, liggande helt utan skydd några veckor?

Utan att veta, men jag tror att solljuset är den största fienden. Skulle jag ha en faltkajak liggande utomhus skulle jag täcka över kajaken med en billig presenning från Biltema eller Clas O. Hade jag möjlighet skulle jag inte ha dom liggande direkt på marken utomhus, utan på något slag av ställning (stolar bord eller vad 17 som helst, med hala ben) som gör att gnagare inte kommer sig för att tro att kajaken är ärbar, eller att dom skiter i den.

Jag har en gammal bekant med segelbåt och en vinter klättrade råttor upp i båten och gnagde av massor av tampar och sket på en massa ställen. Därför denna ”rädsla” mot gnagare i allmänhet och råttor i synnerhet.

Per
 
Hårt slit med Poucherna mínsann ... påminner om besvären att få på jeansen på 1970-talet!

Skinnen *ska* vara tajta, de flesta Pouchmodellerna görs ju på klassiskt vis utan de längsgående luftfickorna som Klepper presenterade 1950. [En av huvudpoängen med luftfickorna var att kunna sy skinnen med lite slack så man kunde stoppa in skelettet smidigare, blåsa upp fickorna och få det hela stramt och fint.]
HUR tajta pouchskinnen ska vara, det är ju en annan fråga. Du bor ju i Sörmland så det kanske är läge för en tur till Pouchproffsen i Nyköping (http://www.adventure.d.se/)

Förvaring ... PVCn och träet klarar sig nog i carporten och utomhus och men det som tar stryk kan vara bomullsduken. Uppallad, upponer under presenning som Per skriver funkar bra ett tag över sommaren. För vinterförvaring: torrt, skyddat från direkt solljus och gnagarfritt är budorden.
 
Hei Erik!

Det er kanskje en poeng i å stille ditt spørsmål på engelsk i http://www.faltbootforum.de. Det finnes nok noen Pouch-eksperter der som kan hjelpe deg med problemet.

Klart er at Pouch bygde RZ85’en i flere varianter som viser en del innbyrdes forskjell. Vis du kombinerer deler av forskjellige årganger kan det hende at ting ikke passer sammen. Min RZ 85 er også kombinert av ihvertfall to eksemplarer og jeg måtte foreta noen - heller små - forandringer før alt endelig passet sammen.

Skinnet skal sitte skikkelig fast men det skal ikke trengs brutale krefter for å få skjelleten inn i skinnet. Hvis dine RZ’er er såpass gamle så må det antas at de fikk nok spenning i deres tidligere liv som skulle gjøre oppbyggingsseremonien mye lettere (min RZ lar seg imidlertid meget lett spenne opp og jeg trur at dette er normalt).

„Skinnhelvetet var ju nästan en halvmeter för kort/smalt.“ Dette lyder rart! Er det kanskje mulig at skinnet ikke tilhør RZ85’en men en WEZ 80 eller Z 80 (http://www.faltbootbasteln.de/fbb-pouch-z80.html)? Den båten er omtrent 50 cm kortere enn RZ85’en. I tilfelle at skinnet er av en Z80/WEZ 80 og skjellettet av en RZ 85 og du fikk alt sammen etterhvert, ja vel, da sier jeg: respekt for dine krefter!

Kanskje deg kan også hjelpes bedre hvis du kunne sette noen fotoer på nettet.

Lykke til og ha det bra

Philipp
 
Laga i skarven

Jag råkade troligen trycka till lite väl hårt, eller fick in den lite snätt och fick en reva i skarven någon meter från fören. Duken har några år på nacken men fräsh i alla fall. Någon som har något bra tipps på hur man lagar en ca 1,5 dm lång reva i skarven mellan gummit och duken?
 
På insidan

Boten måste limmas både i skinnet och däcket. Bör sitta i press under härdningen. Det senare kräver viss konstruktionstalang....
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.