Distansen runt Sverige blir ca 4600km och jag tänkte cykla ca 200km/dag vilket blir 460mil på 23 dar eller 500mil på 26 dagar.Lägger man då till 15-20 dagar så hinner man vila sej.Jag startar i Södertälje och cyklar söderut längs kusten Norrköping-Västervik-Kalmar-Karlskrona-Kristianstad-Ystad-Malmö-Strömstad-Östersund-Tärnaby-Mo i Rama(Norge)-Sulitjelma(Norge) igenom Sarek-Kebnekajse-Abisko(vill åka till Treriksröset men vet inte än)-Kiruna-Karesuando-Haparanda och kusten ner till Stockholm som är Målet. Det ni,är ni sugna. En 37-45 dagars i slutet på Maj.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Distansen Sverige Runt 2002 är:
- Trådstartare SAMSare
- Start datum
Cykla i snö?
20 mil om dagen är kanske lite optimistiskt genom Sarek. Speciellt om du ska du sticka i slutet på Maj (jobbigt att cykla genom snön). Cyklar du i tio timmar, rast oräknad, måste du hålla en medelhastighet på 20 km/tim. Inte för att jag är någon cykelexpert, men jag har varit i Sarek och Kebnekaise och även cyklat en del på skogsstigar och måste säga att jag är skeptisk. 20 km/h i obanad terräng, 10 timmar per dag & med packning låter .... jobbigt (nåt så jevulskt!)
Går det överhuvudtaget att cykla genom Sarek med packning?
Annars verkar det ju vara en trevlig idé.
20 mil om dagen är kanske lite optimistiskt genom Sarek. Speciellt om du ska du sticka i slutet på Maj (jobbigt att cykla genom snön). Cyklar du i tio timmar, rast oräknad, måste du hålla en medelhastighet på 20 km/tim. Inte för att jag är någon cykelexpert, men jag har varit i Sarek och Kebnekaise och även cyklat en del på skogsstigar och måste säga att jag är skeptisk. 20 km/h i obanad terräng, 10 timmar per dag & med packning låter .... jobbigt (nåt så jevulskt!)
Går det överhuvudtaget att cykla genom Sarek med packning?
Annars verkar det ju vara en trevlig idé.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tack för din omtanke
Saken är att jag har inte riktigt planerat och kollat in läget i Sarek osv utan jag har den biten som plan.Sen är jag medveten om att resan igenom sådan mark antagligen inte går fortare än ca 6-8km kanske 11km/timmen såjag får lägga fler dagar fler genom denna etapp. Sen kommer jag ju antagligen inte vara där fören kanske i Juni och klimatet kan ge sej till vår fördel. Jag skulle vara tack sam med tips gällande denna etapp.Det kan hända att jag måste ta streckan Mo-i-Rama via Fauske upp till Abisko. Det beror på vilken kärra jag väljer (1 eller 2 hjul).
Saken är att jag har inte riktigt planerat och kollat in läget i Sarek osv utan jag har den biten som plan.Sen är jag medveten om att resan igenom sådan mark antagligen inte går fortare än ca 6-8km kanske 11km/timmen såjag får lägga fler dagar fler genom denna etapp. Sen kommer jag ju antagligen inte vara där fören kanske i Juni och klimatet kan ge sej till vår fördel. Jag skulle vara tack sam med tips gällande denna etapp.Det kan hända att jag måste ta streckan Mo-i-Rama via Fauske upp till Abisko. Det beror på vilken kärra jag väljer (1 eller 2 hjul).
vältränad?
moss.
jag har cyklat en hel del långturer och aldrig hört talas om någon som har snittat 20 mil om dagen i över en månad i sträck.
vilopauser?
vältränad?
själv är jag glad om jag kommer upp i 17/18 mil per dag ibland.
håller med föregående talare om sarek... det är inte möjligt att göra något sånt om du frågar mej. jag tränar cykling tre ggr/veckan och anser mej ganska vältränad.
sen kommer vi till din packning...kärra? 20 mil per dag? då får du knappt ha nåt med dej. även om sarek inte är alperna så kan det vara rätt brant. jag skulle rekommendera cykelväskor.
det är en bit mellan östersund och tärnaby. jag ska cykla skandinavien runt i sommar och har kikat en del på kartor. du nämner den sträckan som sträckan mellan södertälje och norrköping. tänk en gång till.
några tips bara...
/johan
moss.
jag har cyklat en hel del långturer och aldrig hört talas om någon som har snittat 20 mil om dagen i över en månad i sträck.
vilopauser?
vältränad?
själv är jag glad om jag kommer upp i 17/18 mil per dag ibland.
håller med föregående talare om sarek... det är inte möjligt att göra något sånt om du frågar mej. jag tränar cykling tre ggr/veckan och anser mej ganska vältränad.
sen kommer vi till din packning...kärra? 20 mil per dag? då får du knappt ha nåt med dej. även om sarek inte är alperna så kan det vara rätt brant. jag skulle rekommendera cykelväskor.
det är en bit mellan östersund och tärnaby. jag ska cykla skandinavien runt i sommar och har kikat en del på kartor. du nämner den sträckan som sträckan mellan södertälje och norrköping. tänk en gång till.
några tips bara...
/johan
20 mil om dagen blir nog inget kul
När det gäller fjällen ska man nog helst åka helt utan bagage för att ens komma i närheten av en snittfart på 10 km, även helt utan packning skulle jag tro att det kommer att vara långa sträckor där man inte ens kommer up i 5 och som kräver närmast trials konster. Kul, men inte med bagage!
I övrigt tycker jag 20 mil om dagen verkar väldigt långt. Vi klämde drygt 400 mil i somras i sydostasien och tyckte att 10-15 mil om dagen var lagom, brukade ha en snittfart på något under 25 km/t beroende på väg och vind. Dagar under 10 mil blev lite väl korta. När vi någon gång körde 20 mil gjorde vi inget annat de dagen. Men det är klart har Du tour de france klass på ben och lungor och kondition i övrigt så är det kanske en riktig planering.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
När det gäller fjällen ska man nog helst åka helt utan bagage för att ens komma i närheten av en snittfart på 10 km, även helt utan packning skulle jag tro att det kommer att vara långa sträckor där man inte ens kommer up i 5 och som kräver närmast trials konster. Kul, men inte med bagage!
I övrigt tycker jag 20 mil om dagen verkar väldigt långt. Vi klämde drygt 400 mil i somras i sydostasien och tyckte att 10-15 mil om dagen var lagom, brukade ha en snittfart på något under 25 km/t beroende på väg och vind. Dagar under 10 mil blev lite väl korta. När vi någon gång körde 20 mil gjorde vi inget annat de dagen. Men det är klart har Du tour de france klass på ben och lungor och kondition i övrigt så är det kanske en riktig planering.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
hej
du har tagit i ordentligt men jag tror inte du har satt dej in helt i alla vedermödor själv skulle jag inte räkna mer än 120-130 km om dagen och välja bort sarek ta det en annan gång. finessen med cykling är ju att se lite av kulturen och naturen och prata med folket inte bara flå på det ger mej ingenting
god tur
du har tagit i ordentligt men jag tror inte du har satt dej in helt i alla vedermödor själv skulle jag inte räkna mer än 120-130 km om dagen och välja bort sarek ta det en annan gång. finessen med cykling är ju att se lite av kulturen och naturen och prata med folket inte bara flå på det ger mej ingenting
god tur
20 mil om dagen inga problem. Jag snittade 21 mil/dag i en vecka utan problem och annan packning än en styrväska. Temperaturer mellan 25-28 grader samt total frånvaro av motvind, värstingbackar samt nederbörd gjorde dagsetapperna mycket angenäma. Jag har i år endast cyklat 1200 mil så med hårdare träning så...
Skämt åsido tror jag att dagsetapper på 10-15 mil är mer realistiska framförallt om man vill njuta av semestern också. Kör hårt med vinden i ryggen.
Skämt åsido tror jag att dagsetapper på 10-15 mil är mer realistiska framförallt om man vill njuta av semestern också. Kör hårt med vinden i ryggen.
Jag cyklade en gång ca 186 mil ner till Frankrike på 11 dagar (ca 17mil/dag)med ca 25 kilos packning och sen var man ganska slut i en vecka. Största problemet tyckte jag var att få i sig tillräckligt med vätska.
Liknande trådar
- Svar
- 13
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg