Diskussionsforum för simning med packning?

Hej!

Någon som känner till något forum (facebook-grupp eller dyl) där det diskuteras turer som kombinerar simning med löpning/vandring och utomhusövernattning? Vet inte om den aktiviteten kallas något speciellt på svenska? Swimrun saknar i min värld frilufts-/övernattningsmomentet och adventureracing är för brett, båda två är för tävlingsfokuserade. Jag tänker mig mer att t.ex. under några dagar simma mellan öar i skärgården med en packsäck lätt/kompakt campingutrustning och annat som behövs. T.ex. med hjälp av en sån här: https://wolffwear.se/sv/swimrun/swi...aIGd4qNDeShVoK7KtDl_aVEyyC_CSdnxoCmQUQAvD_BwE

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hittade det här efter att ha googlat på "swimpacking"

Det fanns en del bloggar och hemsidor etc med om du snokar runt med samma sökord..

🙂👍

En klassisk sån man var anställd på FMV om jag minns rätt. Han semestersimmade i skärgården med tält och kläder i en vattentät säck.
Detta med bara en arm.

Thure

Tänker mig att ett repsnöre så man kan simma före utrustningen sedan dra den till land vore smidigt för att slippa putta pråmen.
En rulle perienslina borde passa?

Tråden efterfrågar andra diskussionsforum för ”simning med packning”. Om det är OK att diskutera själva ämnet här fortsätter jag:

Jag skulle dra packningen bakom mig. Testa att dra den nära dig så att den hamnar i bakvattnet från dig så borde den bromsande effekten bli mindre.

Jag har många gånger dragit en lätt uppblåsbar båt efter mig vid kilometerlånga simturer. Det är inga som helt problem, känner den knappast och märker inte att hastigheten minskar. Då använder jag ett brett band från båten med en stor ögla knuten närmast mig som jag trär över ena axeln likt ett lagindelningsband på idrotten i skolan. Alternativt fäster jag bandet med karbinhake i flytvästen om jag använder en sådan.

Ska man korsa stora vatten kan flytväst vara bekvämt, särskilt om det går vågor, och ökar säkerheten. Viktigt är då att välja en modell som inte skaver på något sätt vid exempelvis armarna när man simmar, då får man otrevliga skavsår vid kilometerlånga simturer. Flytvästen ska också sitta bra på kroppen så att den inte glider upp för lätt vid simning, då måste den ideligen dras ner till rätt plats.

Till packningen skulle jag i första hand kika efter en vattentät tålig plastsäck av starkt material. Har dålig erfarenhet av så kallade vattentäta säckar som försluts med rullning av säcken närmast öppningen, de funkar inte alls för detta enligt mina erfarenheter. Till tråden hör tips av lämpliga vattentäta säckar, där hoppas jag att andra skribenter kan bidra.

Ser två möjliga problem med en vattentät säck i en stor ryggsäck. Det ena är om en större mängd vatten samlas i ryggsäcken utanför plastsäcken. Då blir det stor massa (många kilo) som ska accelereras vid varje simtag om man inte har konstant hastighet genom simtagen. Det andra är om ryggsäcken har en form och utstickande delar som bromsar i vattnet. Jag skulle satsa på en säck av glatt plastmaterial ytterst som blir hyfsat strömlinjeformad i vattnet. I första inlägget i tråden länkas till något som ser bra ut, om än dyrt för den som bara vill testa.

Packraft har utvecklats så att man kan packa inne i en eller flera av de uppblåsta sektionerna. En liknande konstruktion med en strölinjeformad uppblåsbar ponton skulle kunna vara ett alternativ.

Eller packa ovanpå en uppblåst SUP-bräda. Men då blir det förstås ett alternativ att paddla i stället.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips